Fragment tekstu piosenki:
Ma kaun s'is übaleng, und des de längste Zeit,
und daun kummt ma drauf, dass an des eh (nix) gfreit
oba es kennt jo sei, dass ma wos vasamt,
oda dass kana mea merkt wos ma wirkli mant,
Ma kaun s'is übaleng, und des de längste Zeit,
und daun kummt ma drauf, dass an des eh (nix) gfreit
oba es kennt jo sei, dass ma wos vasamt,
oda dass kana mea merkt wos ma wirkli mant,
„So Schnö Kaunst Gor Net Schaun! (feat. Attwenger)” autorstwa Texta to utwór, który z niesamowitą energią i gęstym, dialektalnym tekstem oddaje poczucie zagubienia, chaosu i niemożności nadążenia za tempem współczesnego świata. Sam tytuł – „Nie zdążysz nawet tak szybko spojrzeć!” – jest kluczem do interpretacji, sygnalizując błyskawiczne zmiany, ulatujące okazje i prawdę, która umyka zanim zdołamy ją w pełni pojąć. Piosenka, będąca owocem fascynującej współpracy dwóch kultowych austriackich zespołów, Texta i Attwenger, stanowi głębokie, ale jednocześnie niezwykle dynamiczne spojrzenie na ludzką kondycję w obliczu nieustannych przemian.
Współpraca Texta, pionierów austriackiego hip-hopu, z Attwenger, duetem znanym z awangardowego połączenia harmonijki ustnej, akordeonu i perkusji z tradycyjnymi, ale przetworzonymi formami muzyki ludowej, jest sama w sobie manifestem otwartości i poszukiwania nowych środków wyrazu. Markus Binder i Hans-Peter Falkner z Attwenger wnoszą do utworu nie tylko charakterystyczne dla siebie brzmienie, ale także rytmiczne i treściwe frazy, które stanowią rdzeń refrenu. Markus Binder, perkusista Attwenger, w wielu wywiadach podkreślał znaczenie języka i dialektu w ich twórczości, co idealnie rezonuje z Textą, która również konsekwentnie używa dialektu (Linz/austriacki) w swoich tekstach, nadając im autentyczność i specyficzny lokalny koloryt.
Każdy z raperów Texty – Huckey, Flip, Laima i Skero – wnosi do utworu swoją unikalną perspektywę, tworząc mozaikę skarg, obserwacji i refleksji. Huckey rozpoczyna od poczucia paraliżu decyzyjnego i zagubienia w gąszczu możliwości: „Schau hi, schau hea, wos dan ma denn? Ma kaun´s so oda aundas oda goa ned seng.” (Patrzymy tu i tam, co robimy? Można to widzieć tak, albo inaczej, albo wcale). Mówi o bezcelowym rozmyślaniu i obawie przed przegapieniem czegoś ważnego, co prowadzi do wątpliwości w stosunku do własnych przekonań. Jego wers oddaje również alienację i wycofanie – „Und (si) in sei Heisl zruckziagt wia a Schneckn” (I wycofuje się do swojego domu jak ślimak), co jest reakcją na niezrozumienie świata i przez świat. Mimo pragnienia zmiany, czas ucieka niepostrzeżenie, a marzenia znikają, zanim człowiek zdąży zareagować.
Refren Markusa Bindera z Attwenger – „Geht hi und her und her und hi und wohi gehtsn daun? Und wo des hifiart wirst no seng, so schnö kaust gor ned schaun!” (Idzie wte i wewte i wewte i wte, a dokąd to idzie? I gdzie to prowadzi, jeszcze zobaczysz, tak szybko nie zdążysz spojrzeć!) – stanowi hipnotyczny, mantryczny wręcz komentarz do chaotycznego i nieprzewidywalnego biegu wydarzeń. Podkreśla dysorientację i brak kontroli nad tym, co przyniesie przyszłość, jednocześnie zwracając uwagę na zalew informacji i opinii, który utrudnia rozeznanie.
Flip w swoim wejściu koncentruje się na nagłych, kaskadowych nieszczęściach, które mogą spotkać każdego: „zerst nehemns da dein Job, daun die Frau, daun die Borgöd” (najpierw zabierają ci pracę, potem żonę, potem pożyczone pieniądze). Wyraża pragnienie ucieczki od problemów i krytykuje media, które często prezentują nieprawdziwe informacje. Jego wers poszerza perspektywę na uniwersalność ludzkiego losu – od „gschamstn Diener bis zur Primaballerina” (od najbardziej pokornego służącego do primabaleriny) wszyscy są częścią gry wygranych i przegranych. Zastanawia się nad paradoksem wolności, gdzie ludzie, mimo potencjalnej swobody, sami zamykają się w „złotych pokojach” swoich ograniczeń, a tych, którzy próbują iść pod prąd (jak sami Attwenger), określa się mianem „Spinner” (szaleńców).
Laima z kolei uderza w brak spostrzegawczości i bierność. Twierdzi, że większość ludzi „nie umie tak szybko patrzeć”, co prowadzi do szybkich i bolesnych konfrontacji z rzeczywistością: „Bum Zack Prack is er gegn Wand grennt.” (Bum, Bach, Pyk, uderzył w ścianę). Podkreśla znaczenie szybkości w adaptacji – „Geschwindigkeit is der Trick dabei stehst zlang auf da Safen is de Gschicht vorbei.” (Szybkość to sztuczka, jeśli za długo stoisz na mydle, historia się kończy). Krytykuje powierzchowność dyskusji i pasywne uczestnictwo w życiu – „zum Beat de Hand hebn is a weng zweng” (podnieść rękę do beatu to trochę za mało), co sugeruje, że sama konsumpcja czy minimalne zaangażowanie nie wystarczą w dynamicznym świecie.
Skero zamyka interpretację, mówiąc o ulotności życia i dóbr materialnych: „Ups und es is weg woas a Menschenleben oder s Haus am Eck” (Ups, i to zniknęło, czy to ludzkie życie, czy dom na rogu). Wskazuje na świadome unikanie prawdy i ucieczkę w zapomnienie: „ma hods kumman gseng und schaut glei wieder weg / weil mas leichter vergisst wan a Zeitl vergeht.” (Widziało się, że nadchodzi, i od razu odwróciło wzrok / bo łatwiej zapomnieć, gdy minie trochę czasu). Jego wers to gorzka refleksja nad cyklicznością kryzysów („Es is a auf und oh wir a Ochtabahn” – To jest jak góra i dół, jak kolejka górska) i fałszywą nadzieją, często połączoną z cynicznym pytaniem o sens protestu czy wiarę w rozwiązania problemów, które sami generujemy. Podkreśla, że prawda bywa niewygodna („die Worheit is oft hass wir a Glasl Tee” – prawda jest często gorąca jak szklanka herbaty), dlatego ludzie wolą ją ignorować, a ona szybko znika z pola widzenia.
„So Schnö Kaunst Gor Net Schaun!” to utwór wielowymiarowy, który dzięki spójności wizji artystycznej Texty i Attwenger, tworzy ostry, realistyczny i niekiedy pesymistyczny obraz współczesnego świata. Jest to wezwanie do refleksji nad tym, jak szybko zmienia się otoczenie, jak łatwo przegapić ważne momenty i jak często ulegamy bezwładności w obliczu nieprzewidywalnych wydarzeń. To także potwierdzenie mistrzostwa obu zespołów w łączeniu głębokiego przekazu z innowacyjną formą muzyczną.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?