Fragment tekstu piosenki:
Defilada skał, amfilada ciał!
Czworoboki wież, murowany jeż!
Magazyny strat, Eldorado zdrad!
Wąwóz Kolorado!
Defilada skał, amfilada ciał!
Czworoboki wież, murowany jeż!
Magazyny strat, Eldorado zdrad!
Wąwóz Kolorado!
„Wąwóz Kolorado” zespołu Lombard to utwór pochodzący z albumu Szara Maść wydanego w 1984 roku. Płyta ta, której pomysłodawcą był Grzegorz Stróżniak, jest często uznawana za jedną z najciekawszych w dorobku zespołu z lat 80. i za jeden z najlepszych albumów 1984 roku w Polsce. Ciekawostką jest, że oryginalna wersja analogowa albumu Szara Maść nie zawierała przerw między utworami, które albo nachodziły na siebie, albo były połączone specjalnie dobranymi efektami dźwiękowymi. W edycji na CD zrezygnowano z tego rozwiązania. Słowa do piosenki napisał Jacek Skubikowski, a muzykę skomponował Grzegorz Stróżniak. Nagrania zrealizowano w studiu Polskiego Radia „Giełda” w Poznaniu. Małgorzata Ostrowska, wokalistka zespołu w latach 1981-1991, użyczyła utworu swojego charakterystycznego głosu.
Tekst piosenki maluje obraz współczesnego życia, gdzie „orle gniazda” – wysokich apartamentowców czy odosobnionych miejsc – stają się enklawami w zgiełku metropolii. Początkowe wersy wprowadzają w ten świat, gdzie bohater „żyje jak król” godzinę od miasta, obserwując „spieniony nurt asfaltu”, co metaforycznie oddaje dynamiczny i niekiedy chaotyczny ruch miejski. Tytułowy Wąwóz Kolorado to intrygująca metafora. Choć Wielki Kanion Kolorado w USA to potężna formacja geologiczna, symbol natury i przestrzeni, w utworze Lombardu zdaje się on odnosić do miejskiego labiryntu wieżowców, głębokich ulic i zaułków, które razem tworzą przytłaczający, lecz fascynujący krajobraz.
Wizja miasta jako miejsca, do którego „Pershing nie doleci” i „skona z zachwytu”_ jest silnym obrazem, sugerującym, że nawet najpotężniejsze narzędzia zniszczenia bledną wobec niezwykłości tego urbanistycznego „kanionu”. Może to być ironiczne stwierdzenie o ucieczce od globalnych zagrożeń w mikroświat własnego blokowiska, lub wyolbrzymienie wrażenia, jakie miasto robi na obserwatorze. Kolejne wersy, takie jak „defilada skał, amfilada ciał! Czworoboki wież, murowany jeż!” to dynamiczne, wręcz militarne, opisy architektury miejskiej i gęstości zaludnienia. „Magazyny strat, Eldorado zdrad!” wprowadza nutę pesymizmu i rozczarowania, ukazując miasto jako miejsce, gdzie obok aspiracji do bogactwa (Eldorado) gromadzą się porażki i rozczarowania.
Powtarzające się sceny z „17:03”, „złotym płynem” i dymem z czajnika, jak również stwierdzenie „Wracasz, bo masz tu swój blok!”, ugruntowują piosenkę w codziennej, powtarzalnej rutynie. Jest to portret powrotu do domu po pracy, do własnej, małej przestrzeni w olbrzymim systemie. Dźwięki „ognisk szumiącego płynnego gazu” i „buczenia rur”, które „przechodzi w bas, bas, bas. Gra jak organy!”, to poetyckie uwznioślenie prozaicznych, miejskich odgłosów, nadające im niemal mistyczny wymiar. Na tych „skalnych półkach blisko gwiazd” – czyli w mieszkaniach na wysokich piętrach – nadchodzi „czas bicia piany”, co oznacza poświęcenie czasu na jałowe rozmowy, bezcelową aktywność lub powierzchowne interakcje.
Zakończenie utworu, z powtórzeniem rytuału i finałowym, gorzkim „Wracasz, bo rozum dał w bok” (co znaczy, że rozum uległ, ustąpił), podkreśla poczucie rezygnacji i przyjęcia narzuconego schematu. Bohater wraca do swojego bloku nie tyle z wyboru, co z pewnego rodzaju inercji, odrzucając racjonalne dążenia do czegoś więcej. Piosenka, poprzez bogactwo metafor i symboliki, jest krytycznym spojrzeniem na alienację w miejskim krajobrazie lat 80., gdzie pozorne poczucie władzy i wyjątkowości w „orlim gnieździe” zderza się z rzeczywistością powtarzalności, płytkich relacji i ukrytego rozczarowania. Wykorzystanie syntezatorów, które były charakterystyczne dla brzmienia Szarej Maści, a także „komputerowej pulsacji” w „Wąwozie Kolorado”, doskonale oddaje futurystyczny, a zarazem nieco przytłaczający klimat ówczesnych miast i technologii.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?