Fragment tekstu piosenki:
I am the harlequin - diamonded costume dripping shades of green
I am the harlequin - sense strangers violate my sanctuary
Prowl my dreams
Plundering your diaries, I'll steal your thoughts innocence
I am the harlequin - diamonded costume dripping shades of green
I am the harlequin - sense strangers violate my sanctuary
Prowl my dreams
Plundering your diaries, I'll steal your thoughts innocence
Piosenka "Emerald Lies" zespołu Marillion, pochodząca z albumu "Fugazi" z 1984 roku, to głęboka i pełna emocji analiza rozpadającego się związku, naznaczonego zazdrością, brakiem zaufania i wzajemnymi oskarżeniami. Tekst, napisany przez Fisha (Dereka Williama Dicka), jest przykładem jego charakterystycznego, poetyckiego stylu, pełnego metafor i nawiązań kulturowych.
Utwór opowiada o mężczyźnie, który staje się „księciem posiadania w galerii pogardy”, cierpiącym z powodu rzekomych „niedyskretnych dyskrecji” swojej partnerki. Podmiot liryczny obserwuje jej flirty z „wykalkulowanym spokojem dziwki”, co wzbudza w nim potężną zazdrość. Tytułowe „szmaragdowe kłamstwa” odwołują się do zielonego koloru, symbolizującego właśnie zazdrość – „emerald” to szmaragd, kamień o intensywnie zielonej barwie. Bohater utworu przedstawia się jako harlekin w „diamentowym kostiumie ociekającym odcieniami zieleni”. Harlekin to postać z włoskiej komedii dell'arte, często nosząca kolorowy strój i maskę, symbolizująca psotnika lub chochlika. W tym kontekście, harlekin to alter ego Fisha, które czuje, jak „obcy gwałcą moje sanktuarium” – czyli jego związek, jego intymną przestrzeń i marzenia.
Zazdrość i podejrzliwość prowadzą go do aktów desperacji, takich jak „plądrowanie jej pamiętników” i „buszowanie w jej listach”, by „ukraść jej myśli” i „odkryć jej spiski”. Kulminacją tej obsesji jest pragnienie „wdziania szat Torquemady” i „wskrzeszenia Inkwizycji”. Tomás de Torquemada był słynnym Wielkim Inkwizytorem Hiszpanii, a Inkwizycja znana była z tortur i wymuszania zeznań. Ten obraz doskonale oddaje wewnętrzny dramat bohatera, który w „subtelny, lecz torturujący sposób zadaje pytania w pytaniach”, próbując wydobyć z partnerki przyznanie się do winy. Paradoksalnie, jak wyjaśnia Fish w jednej z interpretacji, mężczyzna ostatecznie odkrywa, że kobieta była niewinna, ale jego nieustanne oskarżenia i brak zaufania bezpowrotnie zniszczyły ich relację. W innym miejscu interpretacji na SongMeanings jest podkreślone, że "Innocence" – niewinność, to odkrycie, że przez cały czas mówiła prawdę.
Refren „Looking in shades of green through shades of blue / I trust you trust in me to mistrust you” jest niezwykle wymowny. „Odcienie zieleni” to oczywiście zazdrość, podczas gdy „odcienie błękitu” mogą symbolizować smutek, melancholię, a może także utraconą nadzieję. Całość tworzy obraz skomplikowanego emocjonalnie mężczyzny, który ufa, że jego partnerka ufa w jego brak zaufania – to przerażające zniekształcenie wzajemnych relacji, prowadzące do ich nieuchronnego upadku. Jak zauważył Simon Long, patrzenie przez zielone szkło na niebieskie daje czerń, co może symbolizować całkowite zniszczenie związku.
Druga część utworu przenosi nas w „zadymę Silk Cut” (marka papierosów) do „rozmazanego tuszu do rzęs”, co maluje obraz rozczarowania i rezygnacji. „Słońce 40 watów na dramacie sądowym” oraz „tańczące obrączki na zimnym linoleum” jasno wskazują na proces rozwodowy, gdzie ich miłość staje się przedmiotem formalności i chłodu sali sądowej. Plamy po kawie, które się gromadzą, mogą symbolizować upływ czasu i narastające dowody, aż w końcu „blade kimono” (symbolicznie reprezentujące szaty sędziego lub samej kobiety w akcie rezygnacji) przypieczętowuje koniec.
„Ćmy oskarżeń, które krążą wokół światła” to obraz bezsensowności i samozniszczenia. Oskarżenia, niczym ćmy, spalają swoje skrzydła w „bezsensownym samobójczym locie”, niszcząc wszystko wokół, a w końcu i siebie same. Spakowanie świata w walizkę i „gorące łzy topiące lodowaty pałac” to ostateczne pożegnanie z przeszłością i zburzenie iluzji bezpieczeństwa. Kryształ, symbol kruchości i czystości ich związku, zostaje „połknięty przez noc”, co oznacza jego całkowite rozpuszczenie i zapomnienie.
"Emerald Lies" to czwarty utwór z albumu "Fugazi" z 1984 roku. Album ten został nagrany po wielu zmianach perkusistów i ostatecznie z Ianem Mosleyem na perkusji. Piosenka była wykonywana na żywo już w 1983 roku, a także pojawiła się jako "Emerald Lies (Intro)" na wydaniu "Misplaced Childhood" live z Utrechtu z 1985 roku, choć sam "Misplaced Childhood" to album koncepcyjny wydany w 1985 roku, nagrany po "Fugazi". Co ciekawe, na forum Marillion dyskutowano o tłumaczeniach tekstów Fisha na polski, co świadczy o głębokim rezonansie jego poezji. "Emerald Lies" to utwór o bolesnej lekcji, że brak zaufania, podsycany zazdrością, może zniszczyć nawet najsilniejsze uczucie, pozostawiając jedynie „szmaragdowe kłamstwa” i „odcienie smutku”.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?