"Za Hajs Matki Baluj" Cypisa to utwór, który zyskał status kultowego i jednocześnie kontrowersyjnego hymnu pewnej subkultury młodzieżowej, czy też raczej jej karykatury. Piosenka, wydana przez Cypisa, znanego polskiego wokalistę, rapera i producenta muzycznego (właśc. Cyprian Kamil Racicki, znany również jako Cypisolo lub Norman Price), charakteryzuje się bezkompromisowym i prowokacyjnym językiem, który jest znakiem rozpoznawczym twórczości artysty. Jest to utwór utrzymany w stylu, który można określić jako hip-hop z elementami pato-raperki, często ocierającej się o brutal disco.
Tekst piosenki przedstawia obraz młodego człowieka, który prowadzi nieodpowiedzialny i hedonistyczny tryb życia, w pełni finansowany przez rodziców. Centralnym motywem jest "balowanie za hajs matki" – co symbolizuje nie tylko finansowe uzależnienie, ale także ogólną niedojrzałość i brak odpowiedzialności. Bohater utworu z dumą opisuje swoje imprezy, na których nie brakuje narkotyków ("kox", "biała moc", "ganja"), alkoholu ("wóda", "whisky", "tequila") oraz swobodnych relacji ("później poruchamy się", "najebane młode damy"). Luksusowe samochody ("limuzyna", "mercedes", "Bema za hajs taty"), drogie ubrania ("buty Jordana", "dresy sresy"), biżuteria i perfumy są przedstawione jako oczywiste atrybuty tego stylu życia, za które płacą rodzice.
Kluczowe frazy, takie jak "Niczego nie żałuj! Śmiało za hajs matki baluj! Jebać biedę i podatki! Kurwy, dragi, nastolatki!" czy "Mama ma, mama da. Tak się kurwa w chuja gra", doskonale oddają cynizm i bezrefleksyjność podmiotu lirycznego. Jest on świadomy, że jego matka będzie "długi spłacała" i że konto jest w "debecie", ale traktuje to z nonszalancją, tłumacząc się "jestem młody, mam wydatki". To pokazuje głęboką ignorancję wobec konsekwencji finansowych i emocjonalnych swoich działań.
Utwór można interpretować na kilka sposobów. Z jednej strony, jest to ostra satyra na patologiczne zjawiska w społeczeństwie, takie jak rozrzutność, brak szacunku do pieniędzy i pracy, czy promowanie narkotyków i promiskuityzmu wśród młodzieży. Cypis, często uznawany za "pato-rapera", poprzez przerysowanie i wulgarność, mógł chcieć w szokujący sposób ukazać absurdy konsumpcyjnego stylu życia i moralnego rozluźnienia. Z drugiej strony, piosenka mogła być również odbierana jako gloryfikacja tego typu zachowań, co mogło przyczynić się do jej popularności wśród pewnej grupy odbiorców, którzy identyfikują się z przedstawionym obrazem. Sam Cypis w swojej twórczości często porusza tematy kontrowersyjne i używa języka potocznego, by dotrzeć do szerokiej publiczności.
Ciekawostką związaną z utworem jest fakt, że jego tytuł został wykorzystany przez wydawnictwo Edipresse dla książki pod tym samym tytułem: "Za hajs matki baluj". Książka ta, określana jako "przewodnik dla lanserów", miała być "dowcipnym seks-poradnikiem dla młodzieży", ale wywołała ogromne kontrowersje ze względu na swoje seksistowskie i uprzedmiotawiające treści. Cytaty z niej, takie jak "Nie musisz rozumieć kobiet, wystarczy, że je zaliczysz" czy "Impreza z pianą to gwarancja, że bzykniesz wystrzałową laskę", spotkały się z falą krytyki, co ostatecznie doprowadziło do jej wycofania ze sprzedaży w 2019 roku, krótko po premierze. Wydawnictwo próbowało tłumaczyć publikację jako "eksperyment wydawniczy" mający na celu zwrócenie uwagi na język i zachowania młodzieży, ale to wyjaśnienie również spotkało się z negatywnym odbiorem. Ten incydent pokazuje, jak silnie tytuł utworu Cypisa zakorzenił się w świadomości społecznej i jak różnie mogą być interpretowane treści o podobnej, prowokacyjnej tematyce.
Piosenka Cypisa, choć prosta w przekazie, jest znaczącym elementem polskiej kultury internetowej i muzycznej. Niezależnie od intencji artysty, utwór sprowokował dyskusję na temat wartości, odpowiedzialności i roli rodziców w wychowaniu, stając się lustrem dla pewnych postaw obecnych w społeczeństwie. Zakończenie utworu frazą "Studio Libacja 2015, kurwa. PIZDA!" tylko podkreśla jego bezkompromisowy i wulgarny charakter, pozostawiając słuchacza z poczuciem szoku i refleksji nad przedstawionym obrazem.