Fragment tekstu piosenki:
CosmoPolis is not a place
CosmoPolis is open space
we're standing side by side
on the edge of time
CosmoPolis is not a place
CosmoPolis is open space
we're standing side by side
on the edge of time
Piosenka "Cosmopolis" zespołu Brygada Kryzys, utwór tytułowy z ich drugiego studyjnego albumu wydanego w 1992 roku, to hipnotyzująca podróż w głąb idei jedności i wolności, wykraczająca poza materialne granice. Nagrana w Izabelin Studio, płyta "Cosmopolis" była efektem reaktywacji zespołu po dziewięciu latach przerwy, a jej materiał zawierał zarówno stare, cenzurowane wcześniej utwory, jak i nowe kompozycje. W składzie, który nagrał ten album, znaleźli się Robert Brylewski (gitara, instrumenty klawiszowe, perkusyjne, cytra, śpiew), Tomek Lipiński (śpiew, gitara, instrumenty perkusyjne), Ireneusz Wereński (gitara basowa), Piotr "Stopa" Żyżelewicz (perkusja), Włodzimierz Kiniorski i Aleksander Korecki (saksofony) oraz Vivian Quarcoo (śpiew), żona Brylewskiego. Producentem albumu był Andrzej Puczyński, a remiksem zajęli się Brylewski i Lipiński.
Centralnym przesłaniem utworu jest powtarzające się niczym mantra stwierdzenie "We are all now", które podkreśla poczucie wszechobecnej jedności i przynależności do wspólnego, ponadczasowego momentu. To nie jest jedynie refren, ale rodzaj afirmacji, która rezonuje z duchem lat 90. i poszukiwaniem nowego ładu po przemianach politycznych w Polsce. Brygada Kryzys, jako jeden z najważniejszych i najbardziej wpływowych polskich zespołów post-punkowych, często konfrontowała się w swoich tekstach z ówczesnymi realiami, a "Cosmopolis" przynosiło nieco inną, bardziej uniwersalną perspektywę.
Lipiński śpiewa o staniu "on the edge / tryin' to see what's ahead of me", co może symbolizować moment przełomu, zarówno osobistego, jak i społecznego. To balansowanie na krawędzi niepewności, ale i ciekawości wobec przyszłości, połączone z doświadczeniem "psycho ultra space / endless deja vu". Te frazy mogą sugerować złożoność ludzkiego umysłu, duchowe poszukiwania oraz cykliczność historii i doświadczeń, które zdają się powtarzać w nowej formie. W kontekście działalności Brygady Kryzys, która powstała w burzliwym 1981 roku i borykała się z cenzurą oraz represjami stanu wojennego, motyw "endless deja vu" mógł odnosić się do powracających wyzwań i potrzebę ciągłej walki o wolność.
Kluczowe dla zrozumienia utworu jest wyznanie: "I want to tell you / what's alright to know: / let's make a celebration of love / soul to soul". To bezpośrednie wezwanie do celebrowania miłości i autentycznego połączenia dusz, które ma moc uzdrawiania i jednoczenia. Jest to serce kosmopolis, które w wizji Brygady Kryzys nie jest fizycznym miejscem, lecz stanem świadomości.
Fragment "CosmoPolis is not a place / CosmoPolis is open space" stanowi sedno tytułowej koncepcji. Nie chodzi o konkretne miasto czy terytorium, lecz o otwartą przestrzeń mentalną, duchową, gdzie bariery zanikają. To idea świata bez granic, gdzie tożsamość opiera się na uniwersalnych wartościach, a nie na podziałach. Ta wizja otwartości i swobody była szczególnie doniosła w postkomunistycznej Polsce, gdzie świeżo odzyskana wolność niosła ze sobą nadzieję na budowę nowego społeczeństwa. Warto zaznaczyć, że na okładce albumu znalazła się reprodukcja obrazu Petera Bruegla "Wieża Babel", co dodatkowo podkreśla temat komunikacji, podziałów i dążenia do uniwersalnego zrozumienia.
Tekst rozwija tę ideę poprzez wersy: "love the colour of your skin / love the colour of your eyes / this love has always been alive / 't will never die". To głębokie przesłanie antydyskryminacyjne i wezwanie do akceptacji różnorodności. Miłość, która jest tu opisywana, jest ponadczasowa i nieśmiertelna, zdolna przekraczać wszelkie powierzchowne różnice. Taka perspektywa była i nadal jest niezwykle ważna w kontekście budowania społeczeństwa opartego na empatii i wzajemnym szacunku.
Ostateczne zapewnienie: "we're standing side by side / on the edge of time / sure we can fly / it's enough to try" jest manifestem optymizmu i sprawczości. Pomimo stania na krawędzi czasu, co sugeruje moment historyczny lub metafizyczny, jest w nim wiara w kolektywną siłę i potencjał do transcendencji. To przekonanie, że wspólne dążenie do celu, sama próba, wystarczy, by osiągnąć coś wielkiego. To esencja ducha Brygady Kryzys – buntu, refleksji i nadziei, przejawiająca się w muzyce, którą sami określali jako "punkadelic" – połączenie wczesnego punka z psychodelią lat 60.. "Cosmopolis" to zatem utwór o poszukiwaniu uniwersalnej harmonii w świecie pełnym wyzwań, o odwadze bycia tu i teraz, w otwartej przestrzeni miłości i akceptacji.
Interpretacja została przygotowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać nieścisłości. Pomóż nam ją ulepszyć!
✔ Jeśli analiza jest trafna – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli analiza jest błędna – wybierz „Nie”.
Czy ta interpretacja była pomocna?