Fragment tekstu piosenki:
Ile waży ciało zanurzone w cieczy?
Ile jest 405 mnożone przez 103?
Całą masę całkiem niepotrzebnych rzeczy
Będą, synku, w głowę wbijać ci
Ile waży ciało zanurzone w cieczy?
Ile jest 405 mnożone przez 103?
Całą masę całkiem niepotrzebnych rzeczy
Będą, synku, w głowę wbijać ci
Piosenka „Szkoła” Andrzeja Brzeskiego to gorzka, przesiąknięta ironią i cynizmem refleksja nad systemem edukacji, widzianym zarówno z perspektywy ucznia, jak i borykających się z problemami nauczycieli. Andrzej Brzeski, urodzony w 1949 roku aktor, kompozytor i autor tekstów piosenek, znany był z poezji śpiewanej i współpracy z Programem 3 Polskiego Radia, a jego twórczość często zawierała wnikliwy komentarz społeczny. „Szkoła” doskonale wpisuje się w ten nurt, malując obraz instytucji, która zamiast inspirować, przytłacza i demotywuje.
Utwór rozpoczyna się od codziennych zmagań ucznia: „Już na plecach znów tornister ci zaciąży, / Potkniesz się o sznurowadło rozwiązane”. To obrazowe przedstawienie fizycznego i symbolicznego ciężaru, z jakim młody człowiek wkracza w kolejny dzień nauki. Codzienny pośpiech i niemożność sprostania wszystkim wymaganiom („Znów się będziesz bardzo starał i nie zdążysz / Zrobić tego, co na jutro jest zadane”) od razu wprowadzają w atmosferę frustracji i niewystarczalności.
Dalsze zwrotki rozwijają krytykę, rozszerzając ją na środowisko pedagogiczne. Nauczyciele, zamiast być filarami wsparcia, sami jawią się jako ofiary systemu. „Od WF-u pan magister / Chlapnie w szatni setę czystej” oraz „Pan od matmy przyjdzie z kacem, / Bo mu budżet nie dopłacił” to sugestywne portrety demotywacji, niedofinansowania i ucieczki w używki. Nawet „Panią znów rozboli głowa, / Bo ją budżet rozczarował”, a „wychowawczyni zaśnie / Na godzinie wychowawczej”, co uwypukla poczucie beznadziei i rezygnacji, które zdają się przenikać szkolne mury. Brak środków i perspektyw wpływa na jakość nauczania i kondycję psychiczną kadry.
Refren piosenki, powtarzany trzykrotnie, jest sednem utworu i najbardziej dobitnym komentarzem do treści nauczania. Pytania „Ile waży ciało zanurzone w cieczy? / Ile jest 405 mnożone przez 103?” symbolizują wiedzę oderwaną od rzeczywistości, często postrzeganą jako „Całą masę całkiem niepotrzebnych rzeczy”. To encyklopedyczna, abstrakcyjna wiedza, która jest „wbijana w głowę” bez widocznego celu i sensu. Kontrastuje to z marzeniami i potrzebą wolności, wyrażonymi w obrazach „harcerskiego obozu, / Mostu na rzece, ula w pasiece, jakiejś wsi”. Te idylliczne wizje są ucieczką od „głowy ciężkiej jak globus”, która powinna być „jak piórko lekka”. Metafora „głowy jak globus” podkreśla przytłoczenie nadmiarem informacji i brakiem lekkości bytu, utratę dziecięcej radości i spontaniczności.
Kolejne zwrotki kontynuują motyw bezcelowości wysiłku. Nowe daty w historii i kraje w geografii to kolejne fakty do przyswojenia, które prowadzą jedynie do fizycznego obciążenia („kręgosłup ci się skrzywi od ślęczenia”). Bezsenne noce poświęcone „wkuwaniu wiedzy, która się nie przyda na nic” oraz symboliczna „pała wpisana w dziennik” za drobne niedociągnięcia („Bo zjadł tylko suchą bułkę na śniadanie”) to kwintesencja bezduszności i niesprawiedliwości systemu.
Finał piosenki jest absolutnie pesymistyczny. Dziesięć lat znojnej nauki, podsumowane gorzkim stwierdzeniem: „A gdy wreszcie przyjdzie finał, / To się zgłosisz po zasiłek”. To wizja całkowitej daremności edukacji w kontekście przyszłego życia zawodowego i ekonomicznego. Piosenka Brzeskiego, choć napisana w konkretnym kontekście kulturowym i społecznym, porusza uniwersalne problemy związane z systemami edukacyjnymi, które stawiają na pamięciowe opanowanie materiału zamiast na rozwijanie pasji, kreatywności i umiejętności przydatnych w życiu. Jest to swoisty lament nad straconym czasem i potencjałem młodych ludzi, uwięzionych w machinie, która nie przygotowuje ich do rzeczywistości, lecz jedynie ich wyniszcza. Andrzej Brzeski, jako autor tekstów o dużej wrażliwości społecznej, poprzez ten utwór stworzył ponadczasowy komentarz do szkolnej rzeczywistości, rezonujący z doświadczeniami wielu pokoleń.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?