Fragment tekstu piosenki:
Two's up, it's a two's up
Give me head, give me tails
Give me doubled up and coming doubled over on the rails
Two's up, it's what I want
Two's up, it's a two's up
Give me head, give me tails
Give me doubled up and coming doubled over on the rails
Two's up, it's what I want
Utwór „Two's Up” zespołu AC/DC, pochodzący z albumu Blow Up Your Video z 1988 roku, to klasyczny przykład ich drapieżnego rock and rolla, przesiąknięty typową dla zespołu dwuznacznością, łączącą motywy hazardu i seksualnej swawoli. Tekst piosenki, którego współautorami są Angus Young, Brian Johnson i Malcolm Young, jest mistrzowsko utkany z odniesień, które pozwalają na wielopoziomową interpretację, co czyni go jednym z często niedocenianych utworów w katalogu zespołu.
Na pierwszy plan wysuwa się dominująca metafora gry, szczególnie widoczna w pierwszej zwrotce. Narrator opisuje siebie w sytuacji podbramkowej: „Down to my last dime / I ain't got the sense to leave / The dealers cutting fine”. To obraz desperackiego gracza, który stawia wszystko na jedną kartę, wierząc w szczęście, reprezentowane przez „Lady Luck / Standing at my side”. Ta część tekstu wyraźnie nawiązuje do australijskiej gry hazardowej zwanej „Two-up”, w której gracze obstawiają wynik rzutu dwiema monetami – czy wypadną dwa orły, dwie reszki, czy po jednej z każdej strony. W kontekście utworu „Two's Up” życie samo w sobie staje się taką grą, pełną ryzyka i niepewności, gdzie każda decyzja jest zakładem.
Refren „Two's up, it's a two's up / Give me head, give me tails / Give me doubled up and coming doubled over on the rails” to kwintesencja owej dwuznaczności. „Head or tails” bezpośrednio odwołuje się do rzutu monetami w grze Two-up. Jednakże, w slangowym języku, te same zwroty, a także całe wyrażenie „Two's up”, nabierają znaczenia erotycznego, sugerując akt seksualny z udziałem dwóch osób, często interpretowany jako ménage à trois, gdzie "two's up" może oznaczać dwóch mężczyzn i jedną kobietę lub dwie kobiety i jednego mężczyznę. Fraza „doubled up and coming doubled over on the rails” również może być interpretowana w kontekście intensywnego fizycznego zbliżenia lub wręcz brutalnego stosunku seksualnego, co nadaje piosence typową dla AC/DC, bezkompromisową prowokację.
Druga zwrotka rozwija te bardziej śmiałe podteksty, odchodząc od czysto hazardowych motywów. Wersy takie jak „Then you see two animals / Just fooling you around” czy „I love / The way you slide and slip / Love the way you girls work out / And make the partnership” wyraźnie wskazują na relację seksualną z udziałem dwóch kobiet, tworzących „partnerstwo” dla narratora. Obraz „stray dogs”, które „gonna take them in” i „break them in” wzmacnia ten sugestywny, nieco drapieżny ton, charakterystyczny dla zespołu. Odniesienie do „dwóch zwierząt” i „partnerstwa” podkreśla tematykę podwójności i podwójnej satysfakcji, która jest wielokrotnie akcentowana w tekście.
Mimo że „Two's Up” jest utworem pełnym energii, z „rewelacyjnym solo Angusa Younga” i doskonałymi melodiami wokalnymi Briana Johnsona, który prezentuje w nim nieco niższą barwę głosu w zwrotkach, pozostaje zaskakująco niedoceniony. Co ciekawe, utwór ten nigdy nie był grany na żywo przez AC/DC. Piosenka podsumowuje esencję filozofii AC/DC: życie to gra, w której trzeba stawiać wszystko na jedną kartę, a jednocześnie czerpać podwójną satysfakcję – zarówno z ryzyka, jak i z ziemskich przyjemności. Jest to hymn na cześć szansy, szczęścia i nasyconych doświadczeń, bez względu na konsekwencje.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?