Interpretacja The Funeral of Hearts - Him

Fragment tekstu piosenki:

Love’s the funeral of hearts and an ode for cruelty
When angels cry blood on flowers of evil in bloom
The funeral of hearts and a plea for mercy
When love is a gun separating me from you
Reklama

O czym jest piosenka The Funeral of Hearts? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Hima

„The Funeral of Hearts” zespołu HIM to utwór, który z mistrzostwem oddaje esencję ich unikatowego stylu „Love Metal”, splecionego z melancholią, okrucieństwem i głębokim romantyzmem. Już sam tytuł stanowi potężną metaforę, sugerując, że miłość, choć pożądana i piękna, nieodłącznie prowadzi do końca, rozczarowania i swoistej śmierci serca. Piosenka stała się pierwszym singlem z albumu Love Metal z 2003 roku i szybko zyskała status jednego z najbardziej rozpoznawalnych utworów grupy, często zamykając ich koncerty. Co ciekawe, utwór został nagrany jako ostatni na album i powstał spontanicznie w studiu, a Ville Valo napisał go „na poczekaniu”. Początkowo zespół nie zamierzał go umieszczać na płycie, ale basista Mikko Paananen nalegał, mówiąc: „Musimy mieć ten utwór na albumie, bo inaczej jesteśmy skończeni”.

Centralnym refrenem jest stwierdzenie: „Love’s the funeral of hearts and an ode for cruelty / When angels cry blood on flowers of evil in bloom” (Miłość to pogrzeb serc i oda dla okrucieństwa / Gdy anioły płaczą krwią na kwitnących kwiatach zła). Te słowa malują obraz miłości, która jest zarówno uroczystością, jak i formą cierpienia. Anioły płaczące krwią symbolizują utratę niewinności i czystości, a „kwiaty zła w rozkwicie” sugerują, że najmroczniejsze aspekty miłości ujawniają się w jej pełnym blasku. Miłość jawi się tutaj jako siła paradoksalna – z jednej strony „ode for cruelty” (oda dla okrucieństwa), z drugiej „a plea for mercy” (błaganie o litość). Podkreśla to jej dwoisty charakter, zdolność do zadawania bólu równie silnie, co do dawania ukojenia. Fraza „When love is a gun separating me from you” (Gdy miłość jest pistoletem oddzielającym mnie od ciebie) doskonale oddaje destrukcyjną moc uczucia, które zamiast łączyć, rozrywa relacje na strzępy.

Wersy takie jak „She was the sun shining upon / The tomb of your hopes and dreams so frail” (Ona była słońcem świecącym nad / Grobem twoich tak kruchych nadziei i marzeń) oraz „He was the moon painting you / With its glow so vulnerable and pale” (On był księżycem malującym cię / Swoim blaskiem tak kruchym i bladym) przedstawiają kochanków jako archetypiczne figury światła i ciemności, siły i wrażliwości. „Ona” budzi uśpione marzenia, które wcześniej zostały pogrzebane przez ból, jednocześnie niosąc ze sobą dawne lęki i problemy, o których „on” przez lata próbował zapomnieć. Z kolei „on” jest niczym „fire, restless and wild” (ogień, niespokojny i dziki), a „ty” – niczym „moth to the flame” (ćma do płomienia), co wskazuje na nieodparty, lecz potencjalnie zgubny pociąg. To klasyczny motyw w twórczości Ville Valo, gdzie miłość często balansuje na granicy obsesji i samozniszczenia.

Interesujące jest spojrzenie Ville Valo na sens utworu, które odbiega od powszechnego, ponurego odbioru. Valo wyjaśnił, że piosenka opowiada o tym, by celebrować dobre chwile w życiu, a nie rozpaczać nad tymi złymi, nawet gdy coś się kończy. Przytoczył swoje doświadczenia z pogrzebu babci, gdzie zamiast pogrążać się w smutku, wolał pamiętać o jej ulubionych naleśnikach, zapachu papierosów czy szuraniu kapci. Dla niego „pogrzeb serc” to raczej filozoficzne podejście do nieuchronnego końca, przypomnienie, by doceniać to, co było, zamiast tylko opłakiwać stratę. To akcentowanie nadziei i pamięci w obliczu żałoby, które nadaje tekstowi dodatkową głębię.

Ostatnie strofy, „The heretic seal beyond divine / Pray to God who’s deaf and blind / The last rites for souls on fire / Three little words and a question why” (Heretycka pieczęć poza boskością / Módl się do Boga, który jest głuchy i ślepy / Ostatnie obrzędy dla dusz w ogniu / Trzy małe słowa i pytanie dlaczego), wprowadzają element duchowego zagubienia i rozczarowania. Podkreślają poczucie bezsilności i osamotnienia, gdy nawet wiara nie przynosi ukojenia w obliczu miłosnego cierpienia. „Trzy małe słowa” to najprawdopodobniej „Kocham cię”, a następujące po nich „dlaczego?” wyraża ból, niezrozumienie i tęsknotę za odpowiedzią na pytanie, dlaczego miłość, która miała być źródłem szczęścia, stała się przyczyną pogrzebu serc.

Teledysk do „The Funeral of Hearts”, wyreżyserowany przez Stefana Lindforsa, doskonale wizualizuje mroczny romantyzm utworu. Nagrany w zimowej scenerii Laponii, Norwegii i Szwecji, przedstawia zespół w onirycznej, śnieżnej krainie, pośród mitycznych stworzeń, w tym „mężczyzn w złocie” i „czarownic”. Ville Valo, przechadzający się po zamarzniętych krajobrazach, staje się uosobieniem bezruchu i oziębłości umarłej miłości, co idealnie współgra z „death-like stillness of a love that is no more”. Teledysk zdobył w 2004 roku nagrodę Kerrang! dla najlepszego teledysku, co świadczy o jego wpływie i spójności z przekazem utworu.

„The Funeral of Hearts” to piosenka, która pięknie i boleśnie eksploruje złożoną naturę miłości – jej zdolność do budowania i niszczenia, do dawania radości i zadawania cierpienia. Jest to hymn o akceptacji przemijania, ale również o trudnej, wewnętrznej walce z bólem rozstania i pytaniem, które pozostaje bez odpowiedzi.

2 października 2025
9

Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!

Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.

Każdą uwagę weryfikuje redakcja.

Zgadzasz się z tą interpretacją?

Top