Fragment tekstu piosenki:
No souls are with saving,
The world isn't changing tonight
Just one more shot in the heart
But your target is missed
No souls are with saving,
The world isn't changing tonight
Just one more shot in the heart
But your target is missed
Alcatrazz, zespół znany z łączenia melodyjnego rocka z progresywnym metalem i z wprowadzania takich wirtuozów gitary jak Yngwie Malmsteen i Steve Vai, wydał utwór "Target" na swoim piątym albumie studyjnym V w 2021 roku. Album ten był następcą "Born Innocent" z 2020 roku, który był pierwszym materiałem studyjnym zespołu od "Dangerous Games" z 1986 roku. Warto zaznaczyć, że po wydaniu "Born Innocent" doszło do rozłamu w zespole, w wyniku którego powstały dwie odrębne inkarnacje Alcatrazz – jedna z Grahamem Bonnetem, a druga z Jimmym Waldo i Garym Shea. Utwór "Target" pochodzi z albumu V, nagranego już z nowym wokalistą, Doogie Whitem.
Tekst piosenki "Target" to intensywny i mroczny obraz świata pogrążonego w konflikcie i desperacji. Początkowe wersy, "With gasoline burning, Insurgents are returning" oraz "With strategy by torch-light, And aerial dog-fight", od razu wrzucają słuchacza w scenerię chaosu i wojny. Obrazy te mogą symbolizować nie tylko fizyczne starcia, ale także wewnętrzne walki i niepokoje. Powtarzające się pytanie "Do you like it?" ma prowokacyjny charakter, zmuszając do refleksji nad ludzką fascynacją destrukcją i cierpieniem. Możliwe, że odnosi się to do politycznej obojętności lub nawet cichej akceptacji przemocy, która staje się normą.
Refren, z jego brutalnymi metaforami, jest szczególnie uderzający: "Take the hooks, stick them in, Pull my skin tighter, Take the blade, push it in, cut me deeper". Te wersy sugerują masochistyczną uległość wobec bólu, zarówno fizycznego, jak i emocjonalnego, lub być może opisują poczucie bycia ofiarą manipulacji. Podmiot liryczny wydaje się być uwięziony w sytuacji, gdzie cierpienie jest narzucane lub w jakiś sposób oczekiwane.
Kolejna część tekstu, "Oh, wait for the sound, the voice that you Need, the voice that you wanted to hear, Play the game, right into the grave", podkreśla iluzję nadziei i bezcelowość oczekiwania na zbawienie. W obliczu wszechobecnej beznadziei, głosy, które mają przynieść ukojenie, okazują się zwodnicze. Zdanie "No souls are with saving, The world isn't changing tonight" to gorzkie stwierdzenie rezygnacji, odzwierciedlające przekonanie o nieodwracalności negatywnych procesów. Gest "Your fists in the air, nobody cares, Nobody's listening to you" to potężny symbol frustracji i bezsilności wobec systemu lub obojętności otoczenia. Mimo prób wyrażenia sprzeciwu, nikt nie zwraca uwagi, a "sing your song, and never be wrong" sugeruje zarówno fałszywą pewność siebie, jak i izolację w swoich przekonaniach. Ostateczne "Just one more shot in the heart, But your target is missed" może oznaczać nieudane próby zmiany, nieosiągnięte cele, a nawet osobiste porażki w dążeniu do ukojenia czy sprawiedliwości. Cel, mimo desperackich starań, pozostaje nieuchwytny.
Druga zwrotka rozwija temat manipulacji i okrucieństwa: "Held up in a back room, I guess they spoke too soon, Do you like it? Take what you need just make sure that They bleed once again". Obraz "tylnego pokoju" nasuwa skojarzenia z zakulisowymi intrygami i ukrytą władzą, która bezwzględnie wykorzystuje innych dla własnych korzyści. Powtórzenie "Yeah ya like it!" wzmacnia cynizm i brutalność przekazu.
Z punktu widzenia procesu twórczego, muzykę do "Target" napisał Joe Stump, gitarzysta Alcatrazz, natomiast za większość tekstów odpowiadał Giles Lavery, z drobnym wkładem Doogie White'a do części dotyczącej Bliskiego Wschodu. Joe Stump opisał "Target" jako "rapid fire tune" (szybką, agresywną melodię), a jego intencją było stworzenie utworu przypominającego wczesne Iron Maiden lub "Trilogy" Yngwie Malmsteena, z szybką podwójną stopą. Giles Lavery, który jest również producentem albumu V (wraz z Jimmym Waldo), ma "świetne ucho do melodii" i doskonale zinterpretował intencje Stumpa. Joe Stump żartował w jednym z komentarzy, że musiał skrócić solówkę, co go zasmuciło, bo "pozbawia to ludzi magicznych gitarowych orgii". To dodaje piosence warstwy dynamicznego, agresywnego metalu, który jest charakterystyczny dla zespołu, szczególnie z Doogie Whitem na wokalu, który wniósł nową energię. Gary Shea, jeden z założycieli Alcatrazz, zauważył, że album V "zamyka krąg od naszych pierwotnych korzeni do współczesnej, znacznie cięższej wersji wszystkiego, czym jest Alcatrazz". Tytuł V symbolizuje zarówno piąty album studyjny, jak i zwycięstwo zespołu, który przetrwał mimo wszelkich przeciwności.
Zamykające wersy "The lies that they tell, Keep me wide awake at night, The depths of despair, Like footsteps on the stair" to intymne wyznanie trwałego cierpienia i niemożności ucieczki przed wewnętrznymi demonami, podsycanych przez zewnętrzne kłamstwa i poczucie beznadziei. Piosenka "Target" jest więc głębokim komentarzem na temat współczesnego świata, naznaczonego konfliktami, manipulacją i wszechobecnym poczuciem beznadziei, gdzie ludzkie próby oporu wydają się daremne, a cel zawsze pozostaje poza zasięgiem.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?