Interpretacja More - The Sisters Of Mercy

Fragment tekstu piosenki:

I want more
I want more
I want more
I want more
Reklama

O czym jest piosenka More? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu The Sisters Of Mercy

"More" The Sisters of Mercy to utwór, który stanowi esencję niezaspokojonego pragnienia, wpisując się jednocześnie w charakterystyczny dla zespołu mroczny i tajemniczy styl. Wydany w 1990 roku jako pierwszy singiel z trzeciego albumu "Vision Thing", szybko zdobył popularność, docierając na szczyt listy US Billboard Modern Rock Tracks, gdzie utrzymywał się przez pięć tygodni. Piosenka, napisana i wyprodukowana wspólnie przez Andrew Eldritcha i Jima Steinmana, jest przykładem połączenia gotyckiego rocka z elementami hard rocka i industrialu. Andrew Eldritch w wielu wywiadach podkreślał swoją niechęć do bycia szufladkowanym jako zespół "gotycki", choć "More" posiada wiele cech przypisywanych temu gatunkowi, z jego mrocznym i groźnym brzmieniem oraz chwytliwym, niemal "uliczno-ewangelicznym" chórem, jak to ujął Dave Thompson z AllMusic.

Tekst piosenki rozpoczyna się od obserwacji ludzkich sposobów na życie: „Some people get by / With a little understanding / Some people get by / With a whole lot more”. To wprowadzenie natychmiast ustawia kontrast między tymi, którzy zadowalają się małym, a tymi, którzy dążą do czegoś więcej. Narrator wyraża swoje niezrozumienie, a nawet frustrację, wobec postawy „undemanding” (niewymagającej), jasno deklarując swoje pragnienie – „I want more”. To "więcej" jest wieloznaczne i stanowi centralny motyw utworu. Jest to zarówno wołanie o głębsze doznania emocjonalne, jak i szersze ambicje.

Powtarzające się frazy w nawiasach: „(and I need all the love that I can't get to) / (and I need all the love I can get)” bezpośrednio wiążą to niezaspokojone pragnienie z miłością. Narrator pragnie zarówno dostępnej miłości, jak i tej, która pozostaje poza jego zasięgiem, co sugeruje nieposkromiony, niemal nienasycony głód uczuć. Ten podwójny aspekt miłości – łatwo dostępnej i jednocześnie nieuchwytnej – dodaje warstwę romantycznego tragizmu do utworu. Część interpretacji wskazuje na to, że piosenka opowiada o bohaterze, który pragnie więcej miłości i uczucia od partnerki, ale ona wydaje się być zbyt mało wymagająca w związku.

W dalszej części tekst eksploruje tematy intymności i kontroli: „D'you get scared to feel so much? / To let somebody touch you? / So hot, so cold, so far so out of control / Hard to come by, and harder to hold”. Te wersy opisują lęk przed wrażliwością, intensywnością uczuć, a także trudność w nawiązywaniu i utrzymywaniu głębokich relacji. Napięcie między „hot, so cold” może odnosić się do zmienności emocjonalnej lub dynamiki typu „przyciąganie-odpychanie” w związku.

Mostek piosenki przynosi znaczne przesunięcie w interpretacji tego "więcej". Słowa „There are parts of me that don't get nervous / Not the parts that shake / You won't get what you deserve / You are what you take” ukazują chłodniejszą, bardziej cyniczną, wręcz drapieżną stronę narratora. Linia „You are what you take” jest tu kluczowa, sugerując, że wartość jednostki lub jej sukces jest definiowany przez to, co potrafi zdobyć, niekoniecznie przez to, na co zasługuje. To z kolei prowadzi do najbardziej kontrowersyjnych i intrygujących wersów: „Learning to cry for fun and profit / I'm not done yet / Counterfeit dollars or the English zloty / Anything I can get”. Tutaj "więcej" nie odnosi się już tylko do miłości czy emocji, ale do materialnego zysku, a nawet oszustwa. Fraza „cry for fun and profit” sugeruje cyniczne wykorzystywanie emocji, a wspomnienie „Counterfeit dollars or the English zloty” (polski zloty jako przykład waluty o niskiej wartości poza Polską, w tym kontekście "angielski zloty" to prawdopodobnie fikcyjna waluta symbolizująca bezwartościową lub nielegalną zdobycz) wzmacnia obraz osoby dążącej do zdobycia czegokolwiek za wszelką cenę, bez względu na legalność czy moralność. To przesunięcie od emocjonalnego do materialnego, a nawet oszukańczego, pokazuje nienasycony, pozbawiony skrupułów apetyt na wszystko, co tylko można zdobyć.

Warto zaznaczyć, że Andrew Eldritch, jako główny autor tekstów, często używa wieloznaczności i symboliki w swoich utworach. Album "Vision Thing", z którego pochodzi "More", był przez Eldritcha określany jako atak na politykę administracji George'a H.W. Busha. Tytuł albumu pochodzi od cytatu Busha seniora, a Eldritch w wywiadach sugerował, że teksty albumu, w tym prawdopodobnie "More", odzwierciedlają jego myśli na temat amerykańskiej polityki i jej światowego wpływu. W tym kontekście, pragnienie "więcej" mogłoby również odnosić się do geopolitycznej ambicji, dominacji czy eksploatacji. AllMusic określił utwór "More" jako jeden z najbardziej dramatycznych utworów swoich czasów, a jego refren "po prostu wzbija się na chóralnych wokalach w stylu gospel". Chórki te wykonała szkocka piosenkarka Maggie Reilly.

Produkcja utworu przez Jima Steinmana, znanego z monumentalnych i dramatycznych brzmień, doskonale podkreśla to poczucie pilnej potrzeby i głodu. "More" to piosenka, która, podobnie jak wiele innych utworów The Sisters of Mercy, pozostawia pole do indywidualnej interpretacji, jednocześnie jasno komunikując intensywność, niezadowolenie i nieposkromione pragnienie "więcej", cokolwiek by ono nie oznaczało dla słuchacza. Ostatecznie, piosenka jest hymnem na cześć nienasycenia, manifestem jednostki, która odmawia zadowolenia się byle czym, zawsze pragnąc, zawsze potrzebując, zawsze szukając czegoś więcej.

7 października 2025
4

Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!

Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.

Każdą uwagę weryfikuje redakcja.

Zgadzasz się z tą interpretacją?

Top