Fragment tekstu piosenki:
Through the darkness, dead end tunnels
Empty highways, we pave the way
Through the silence, sound of sirens
Some will stay and some will break away
Through the darkness, dead end tunnels
Empty highways, we pave the way
Through the silence, sound of sirens
Some will stay and some will break away
Moscow Death Brigade (MDB) to rosyjski zespół, który łączy w swojej muzyce hip-hop, punk rock i muzykę elektroniczną, tworząc to, co sami nazywają "Circle Pit Hip-Hop" lub "Hardcore Hip-Hop". Ich twórczość, w tym tekst utworu "Sound of Sirens", jest głęboko osadzona w kulturze ulicznej, graffiti i progresywnych ruchach społecznych, a także wyraża zdecydowane stanowisko przeciwko rasizmowi, seksizmowi, homofobii i innym formom dyskryminacji. Członkowie zespołu występują w kominiarkach, co symbolizuje ich korzenie w scenie graffiti i ruchach DIY, a także dodaje elementu tajemniczości, pozwalając im stać się jednością z muzyką.
Utwór "Sound of Sirens" pochodzi z albumu "Boltcutter" wydanego w 2018 roku, choć akustyczna wersja pojawiła się później na EP-ce "Flares Are Burning" w 2021 roku. Tytuł albumu, "Boltcutter", jest metaforą wolności – narzędziem zdolnym do niszczenia łańcuchów, zamków i ogrodzeń, symbolicznym dla graffiti writerów, obrońców praw zwierząt czy ludzi walczących z handlem ludźmi.
Centralnym tematem "Sound of Sirens" jest nawigowanie przez trudne i niebezpieczne sytuacje, symbolizowane przez "ciemność, ślepe tunele" i "puste autostrady", podczas gdy "dźwięk syren" może oznaczać zagrożenie, ale także wezwanie do działania. Tekst piosenki sugeruje, że w obliczu tych wyzwań "niektórzy zostaną, a niektórzy odejdą" ("Some will stay and some will break away"), podkreślając konieczność wyboru i determinacji w walce.
W wersecie "Sitting quiet like a crocodile, vomit bile out / Punk rock track, speed metal track - Blam! / Mosh pit EDM, Boom Bap - Blam!" zespół odwołuje się do swojej unikalnej fuzji gatunkowej – od punka i speed metalu, przez EDM, po hip-hop w stylu boom bap. To połączenie stylistyk jest charakterystyczne dla MDB, którzy wychowali się na punk rocku i hardcore, ale zawsze mieli słabość do hip-hopu z lat 80. i 90.. Użycie onomatopei "Blam!" dodatkowo podkreśla wybuchową energię i bezkompromisowy charakter ich muzyki.
"Boom Bye Yeah" jak Sean Price to odniesienie do zmarłego amerykańskiego rapera, co świadczy o głębokim zakorzenieniu MDB w kulturze hip-hopowej. Kolejne wersy, takie jak "Jump up! Get your cans ready now / Click Clack! Get your bolt cutter now / Hoods Up! It's a Renegade Stomp", to jawne wezwanie do aktywizmu ulicznego, zwłaszcza graffiti i stawiania oporu. "Cans ready" odnosi się do puszek ze sprayem, a "bolt cutter" do nożyc do cięcia drutu, symbolizujących pokonywanie przeszkód i tworzenie własnych ścieżek. Fraza "Hoods Up!" nawiązuje do nazwy ich pierwszej EP-ki i ich wizerunku zamaskowanych aktywistów.
Refren powtarza motyw przemieszczania się "Through the darkness, dead end tunnels / Empty highways, we pave the way", co może być interpretowane jako ideologiczna lub społeczna podróż, podczas której grupa wytycza własny szlak w obliczu przeciwności losu i opresji. Dźwięk syren w tym kontekście może być przestrogą przed zagrożeniem, ale także przypomnieniem o nieustającej walce i potrzebie czujności.
W kolejnej części utworu pojawiają się wersy: "Ain't no cool kids, bad seeds, da whole mandem / Move to the beats of the crocodile badman / All for one, we got unstoppable anthem". Tutaj MDB podkreśla swoją autentyczność i jedność jako "Croc Gang" – ich maskotka, krokodyl w kominiarce z nożycami do cięcia drutu, stała się rozpoznawalnym symbolem zespołu i jest często tatuowana przez fanów. "All for one" to wyraźne odwołanie do braterstwa i siostrzeństwa, kluczowych wartości w społeczności MDB, która, jak sami deklarują, jest otwarta na przedstawicieli różnych subkultur, od punków i skinheadów po miłośników hip-hopu i graffiti, jednocząc ich we wspólnym, antyfaszystowskim ruchu.
Zespół odrzuca cynizm, krytykę i wszelkie pozorne zagrywki ("Don't care about no cynic, no critic / No copy cats, no tricks, no gimmick"), skupiając się na swoim przesłaniu i energii. Deklaracja "We're taking over - look around now" wyraża determinację i siłę ich ruchu. Wers "Better run from the city cause we know no limit" świadczy o ich bezkompromisowości i gotowości do walki z systemem i nienawiścią ("Against the hate - renegade soundsystem"). MDB często angażuje się w akcje charytatywne, wspierając ofiary przestępstw nienawiści czy przemocy domowej, co potwierdza ich społeczne zaangażowanie.
Końcowe wersy, "Knock-knock on your door, I'm a croc from the bloc / Circle Pit maniacs gonna wreck! Click Clack / Raiding a trainyard now! Click Clack / Cutting the wire, bolt cutter: click clack / Bolt cutter click clack, croc team on attack!", podsumowują militantny, lecz pokojowy w zamierzeniu, etos zespołu. "Croc from the bloc" odnosi się do ich rosyjskich korzeni i tożsamości. Obrazy "Circle Pit maniacs" i "Raiding a trainyard" przywołują energię ich koncertów, gdzie powstają "circle pity" (dynamiczne kręgi tańczących ludzi), oraz scenę graffiti, gdzie "raidy" na zajezdnie pociągów są formą ekspresji i buntu. Powtarzające się "Click Clack" symbolizuje konkretne działania – cięcie drutu nożycami (bolt cutter) to akt wyzwalania i torowania drogi. Całość tworzy obraz zjednoczonej, aktywistycznej "ekipy krokodyli" (croc team) gotowej do "ataku" na opresję i niesprawiedliwość.
MDB wielokrotnie podkreślało, że ich teksty są inspirowane własnymi doświadczeniami dorastania w Rosji lat 90. – z ubóstwem, przestępczością, wzrostem ruchów nacjonalistycznych i brutalnością policji. To właśnie te doświadczenia ukształtowały ich pragnienie tworzenia muzyki, która symbolizuje solidarność, równość i sprzeciw wobec przemocy oraz dyskryminacji. Mimo że sami nie uważają się za zespół polityczny, a raczej za "ludzki", ich postawa jest głęboko antyfaszystowska. W wywiadach członkowie zespołu wspominają, że w Rosji bywali na "czarnej liście" i mieli trudności z organizowaniem koncertów ze względu na ich "ekstremistyczny" charakter, co zmuszało ich do grania w nietypowych miejscach, takich jak magazyny, piwnice czy nawet jadące pociągi. Wideo do "Sound of Sirens" z 2021 roku, w którym wykorzystano nagrania tatuaży inspirowanych MDB wysyłane przez fanów, jest świadectwem silnej więzi zespołu z ich międzynarodową "bracią i siostrzeństwem".
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?