Fragment tekstu piosenki:
Chcę jeszcze raz pojechać do Europy
Lub jeszcze dalej do Buenos Aires
Więcej się można nauczyć podróżując
Podróżować, podróżować jest bosko
Chcę jeszcze raz pojechać do Europy
Lub jeszcze dalej do Buenos Aires
Więcej się można nauczyć podróżując
Podróżować, podróżować jest bosko
„Boskie Buenos” Maanamu to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i kultowych utworów w historii polskiego rocka, który w 1980 roku, wraz z wydaniem debiutanckiego singla, natychmiast stał się przebojem i symbolem dynamicznych zmian w rodzimej muzyce. Piosenkę skomponował Marek Jackowski, a tekst napisała Kora, inspirując się fragmentem argentyńskiej powieści Eduardo Gudiño Kieffera zatytułowanej „Żeby cię lepiej zjeść”. Wokalistka Maanamu chciała wprowadzić do szarej rzeczywistości PRL-u nieco egzotyki i wolności, śpiewając o podróżach, szampanie i Buenos Aires – rzeczach dla przeciętnego Polaka tamtych czasów luksusowych i trudnych do zrealizowania.
Tekst utworu ma formę monologu, który jest rzekomym wywiadem z fikcyjną celebrytką, Gladys del Carmen Lattarulo, Gladys Semiramis. Jest to rozmowa ukazana w krzywym zwierciadle, przybierająca nieco absurdalny charakter. Bohaterka, przedstawiająca się dziennikarzowi, od razu zdradza swoje plany i niezachwianą obsesję na punkcie podróży, zwłaszcza do Buenos Aires. Jej wypowiedzi są przerywane domyślnymi pytaniami dziennikarza, na które Gladys odpowiada w sposób lekceważący i chimeryczny, zawsze wracając do głównego tematu: Buenos Aires. Gdy dziennikarz pyta o mężczyzn, bohaterka stwierdza, że oczywiście o nich myśli, ale teraz musi jechać do Buenos Aires. Podobnie reaguje na pytania o astrologię czy chiromancję – owszem, te rzeczy ją oczarowują, ale przede wszystkim w Buenos Aires. Ta postawa podkreśla jej pretensjonalność i brak umiejętności swobodnego funkcjonowania w mediach, co było czymś rzadko spotykanym w PRL-owskiej Polsce.
Postać Gladys, choć fikcyjna, posiada intrygujące nawiązania. „Gladys del Carmen” może odnosić się do Gladys del Carmen Marín Mille, chilijskiej działaczki politycznej, sekretarz generalnej Komunistycznej Partii Chilijskiej i przeciwniczki generała Augusto Pinocheta, która jako pierwsza wytoczyła mu proces sądowy. Natomiast Semiramis (w polskim tłumaczeniu Semiramida) to starożytna królowa babilońska, postać niemal mityczna, uważana za półboginię i budowniczkę imperium. Te odniesienia nadają bohaterce piosenki aurę tajemniczości i symboliki, sugerując, że jej podróżnicza obsesja może mieć głębsze, być może nawet polityczne, podteksty, choć sama Kora nigdy tego oficjalnie nie potwierdziła.
Centralnym motywem utworu jest Buenos Aires, powtarzane wielokrotnie w refrenie. Miasto staje się dla Gladys ucieleśnieniem marzeń, wolności i luksusu, czego dowodem jest wspomnienie o wyborze na „syrenę morza”, podróży w pierwszej klasie i piciu szampana. To również wizja świata, gdzie można „więcej się nauczyć podróżując” i gdzie „podróżować jest bosko” – idea, która w czasach PRL, gdy swoboda podróżowania była mocno ograniczona, brzmiała jak bunt i prowokacja. Wielokrotne powtórzenia nazwy miasta w refrenie wyrażają zachwyt i uwielbienie dla tej odległej krainy.
"Boskie Buenos" było utworem o dynamicznym i ekspresyjnym charakterze, z wyraźnie zaznaczoną partią gitary, która nawiązywała do stylu gry Keitha Richardsa z The Rolling Stones. Według Ryszarda Olesińskiego, autora rozdziału o „Boskim Buenos” z książki „Piosenka musi posiadać tekst i muzykę. 200 najważniejszych utworów polskiego rocka”, utwór był praktycznie niezaaranżowany, wręcz improwizowany. Piosenka miała dwie wersje studyjne; pierwsza, nagrana w lutym 1980 roku, była "chropowata", ze źle brzmiącymi gitarami i zaśpiewana przez Korę bez większego entuzjazmu, natomiast ostateczną dopracowano w maju tego samego roku w Lublinie. Tekst utworu, łączący egzotykę, humor i subtelną krytykę społeczną, wprowadzał powiew odmienności do szarej codzienności tamtego okresu, a jego tematyka – płytkość i bezmyślność świata – mogła być traktowana jako subwersywna w realnym socjalizmie. To właśnie ten utwór przyniósł Maanamowi ogromną rozpoznawalność i status gwiazdy na polskiej scenie rockowej.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?