Fragment tekstu piosenki:
The blacker the berry, the sweeter the juice
The blacker the berry, the sweeter the juice
The blacker the berry, the sweeter the juice
The blacker the berry, the bigger I shoot
The blacker the berry, the sweeter the juice
The blacker the berry, the sweeter the juice
The blacker the berry, the sweeter the juice
The blacker the berry, the bigger I shoot
Piosenka Kendricka Lamara "The Blacker The Berry" z 2015 roku, pochodząca z jego uznanego albumu To Pimp a Butterfly, jest utworem o głębokiej tematyce politycznej, który z konfrontacyjną furią mierzy się z kwestiami rasizmu, hipokryzji i złożonej tożsamości Afroamerykanów. Wydany w szczytowym momencie ruchu Black Lives Matter, utwór stanowi surową odpowiedź na przemoc policyjną i systemowe uciski, z którymi borykała się czarna społeczność.
Już w Intro i Bridge Kendrick manifestuje agresywne, niemal nihilistyczne pragnienie zniszczenia, krzycząc „Fire in the street, burn, baby, burn, that’s all I wanna see”. Ta zapalczywość to odzwierciedlenie gniewu i frustracji wynikających z historycznego ucisku i narzucania czarnym ludziom podporządkowania białej dominacji. Zwrot "homie, you made me" sugeruje, że ta postawa nie jest wrodzona, lecz jest wynikiem systemowego ucisku, który ukształtował jego światopogląd i doświadczenia. W tym kontekście, często powtarzane "black don't crack, my nigga" staje się deklaracją odporności i dumy.
W Verse 1 artysta odważnie nazywa siebie "The biggest hypocrite of 2015", co jest kluczowym motywem powracającym w całym utworze. Deklaruje swoją tożsamość jako Afroamerykanin, z dumą podkreślając cechy fizyczne, które często są negatywnie stygmatyzowane, takie jak „nappy hair, big dick, nose is round and wide”. Przejmuje kontrolę nad pejoratywnym terminem "proud monkey", przekształcając go w akt buntu i samoakceptacji, odmawiając oddania swojej tożsamości, nawet wobec tych, którzy ją zwalczają. Linia "You made me a killer" odnosi się do systemowego sabotowania czarnej społeczności przez takie środki jak narkotyki i przemoc ze strony policji, co, zdaniem Kendricka, stworzyło mentalność mordercy.
Pre-Hook, "The blacker the berry, the sweeter the juice", to przysłowie pierwotnie celebrujące czarną tożsamość i piękno. W swojej piosence Kendrick Lamar przewrotnie zmienia jego wydźwięk, dodając do niego agresywną końcówkę: "The blacker the berry, the bigger I shoot". Ten werset można interpretować jako gorzkie odzwierciedlenie, że choć czarność jest źródłem dumy, to w społeczeństwie naznaczonym rasizmem może prowadzić do tragicznych konsekwencji, w tym do przemocy.
Hook, wykonany przez jamajskiego artystę Assassin (który nigdy nie spotkał Kendricka Lamara osobiście, ale został zaproszony do współpracy ze względu na swój talent), wzmacnia przesłanie utworu, bezpośrednio odnosząc się do niewolnictwa i cierpienia. "I said they treat me like a slave, cah' me black / Woi, we feel a whole heap of pain, cah' we black". Assassin podkreśla, jak czarność jest utożsamiana z opresją, ale jednocześnie wskazuje na transformację tych symboli – z łańcuchów niewolnictwa w złote łańcuchy sukcesu, a z biczów zostawiających blizny na plecach w luksusowe samochody. Wokal Assassin dodaje do utworu unikalny, dancehallowy "boom-bap beat", co przyczynia się do jego kinowej produkcji i społecznego komentarza.
W Verse 2 Kendrick kontynuuje temat hipokryzji, ukazując marginalizację czarnych w społeczeństwie – "penitentiary would only hire me". Zwraca uwagę na instytucjonalną manipulację i fałszywe obietnice wolności, które jedynie utrwalają rasizm. Wskazuje, że nienawiść do czarnych jest zakorzeniona w nienawiści do samego siebie ze strony opresora, zazdrości o mądrość i sukces, pomimo przeciwności. Ta część tekstu akcentuje sukces, jaki osiągnął, stając się "black and successful", co jest dowodem na jego wyjątkowość w obliczu uprzedzeń.
Verse 3 jest punktem kulminacyjnym utworu, gdzie Kendrick Lamar w pełni rozwija temat "największego hipokryty". Przyznaje, że „plot is bigger than me, it’s generational hatred, it’s genocism”, co wskazuje na głębokie, pokoleniowe korzenie rasizmu. Przeciwstawia swoją czarną tożsamość ideologii aryjskiej, by pokazać, że ciemna skóra nie oznacza wewnętrznego zła, w przeciwieństwie do ideologii nazistowskiej. Najbardziej szokujące i kontrowersyjne jest jednak jego autorefleksyjne pytanie: „So why did I weep when Trayvon Martin was in the street? / When gang banging make me kill a nigga blacker than me? Hypocrite!”. W tym fragmencie Kendrick konfrontuje się z własną hipokryzją i hipokryzją części społeczności afroamerykańskiej, która opłakuje ofiary przemocy policyjnej, jednocześnie ignorując problem przestępczości wewnątrz własnej społeczności. W wywiadzie dla MTV News, Lamar wyjaśnił, że ten werset pochodzi z jego osobistych doświadczeń: „Kiedy mówię 'gang banging made me kill a nigga blacker than me', to jest moje życie. Wiele zrobiłem, by zniszczyć moją własną społeczność, więc jeśli tego nie dostrzegacie i nie widzicie stuprocentowej zmiany, proszę, nauczcie się tego”. Podkreślił, że ta linia ma charakter terapeutyczny i odzwierciedla jego własny, głęboko zakorzeniony gniew i frustrację, które odczuwa w związku z przemocą w swojej społeczności, mimo że sam wyrósł z tych realiów.
"The Blacker The Berry" jest utworem, który w bezkompromisowy sposób ukazuje ból i gniew wynikające z bycia czarnym w Ameryce, jednocześnie prowokując do bolesnej, wewnętrznej refleksji. Kendrick Lamar, używając koncepcji "podwójnej świadomości" W.E.B. Du Boisa, przedstawia wewnętrzny konflikt, jakiego doświadczają osoby uciskane w opresyjnym społeczeństwie. Piosenka była drugim singlem z albumu To Pimp a Butterfly, który został wydany 9 lutego 2015 roku i zadebiutował na 66. miejscu listy Billboard Hot 100. Tytuł utworu nawiązuje również do powieści Wallace'a Thurmana z 1929 roku o tym samym tytule, która eksploruje złożoność tożsamości wśród osób czarnoskórych, zwłaszcza tych o ciemniejszej karnacji. Produkcją zajęli się Boi-1da, Terrace Martin i KOZ, a Lalah Hathaway dostarczyła dodatkowych wokali. Krytycy muzyczni przyjęli utwór z entuzjazmem za jego produkcję, komentarz społeczny i konfrontacyjne teksty, choć wywołał on również kontrowersje ze względu na komentarze Lamara dotyczące śmierci Trayvona Martina. Ostatecznie, piosenka stanowi mistrzowskie dzieło, które demonstruje zdolność Kendricka do przekazywania wiadomości wielu społecznościom, wyrażając swój gniew i frustrację, a także wskazując na konieczność pracy zarówno w szerszym społeczeństwie, jak i w samej czarnej społeczności.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?