Fragment tekstu piosenki:
They not like us, they not like us, they not like us
They not like us, they not like us, they not like us
The settlers was usin' town folk to make 'em richer
Fast-forward, 2024, you got the same agenda
They not like us, they not like us, they not like us
They not like us, they not like us, they not like us
The settlers was usin' town folk to make 'em richer
Fast-forward, 2024, you got the same agenda
„Not Like Us” Kendricka Lamara, wyprodukowany przez Mustarda, to piosenka, która ukazała się w szczytowym momencie intensywnego konfliktu z Drakiem w maju 2024 roku. Utwór, natychmiastowo uznany za diss track, stał się potężnym narzędziem w narracji Lamara, umacniając jego pozycję jako obrońcy autentyczności hip-hopu z Zachodniego Wybrzeża i krytyka postrzeganej hipokryzji w branży.
Piosenka otwiera się klimatycznym samplem „Psst, I see dead people” z filmu „Szósty zmysł”, natychmiast sygnalizując ponury i bezkompromisowy ton. Kredyt dla Mustarda na bicie podkreśla autentyczne, kalifornijskie brzmienie, stanowiąc fundament dla zaciekłego ataku Lamara. Już w pierwszych linijkach Kendrick deklaruje swoją dominację, odwołując się do Deebo (postać z filmu „Piątek”) i nazywając przeciwników „free throw” (łatwymi celami), a także nawiązując do Teezo Touchdowna, co można interpretować jako kpinę z jego teatralności lub postrzeganej nieautentyczności.
Centralnym punktem utworu jest brutalny i bezpośredni atak na Drake'a oraz jego współpracowników z OVO, oskarżający ich o pedofilię i drapieżne zachowania. Linie takie jak „Say, Drake, I hear you like ‘em young / You better not ever go to cell block one / To any bitch that talk to him and they in love / Just make sure you hide your lil’ sister from him” to jedne z najbardziej szokujących i kontrowersyjnych zarzutów w historii hip-hopowych beefów. Kendrick Lamar nie ogranicza się do Drake'a, rozszerzając swoje oskarżenia na jego bliskie otoczenie, takie jak PartyNextDoor („Party at the party, playin' with his nose now”) i Baka Not Nice („Baka got a weird case, why is he around?”), co sugeruje ich rzekome zaangażowanie w podejrzane działania. Punkt kulminacyjny tych oskarżeń następuje, gdy Lamar zmienia tytuł albumu Drake'a „Certified Lover Boy” na „Certified pedophiles”, co jest bezpośrednim i potężnym uderzeniem w jego wizerunek.
Powtarzający się refren „They not like us” służy jako deklaracja tożsamości i granicy, oddzielając Kendricka i jego sojuszników od tych, których uważa za obcych, zarówno pod względem moralnym, jak i kulturowym. Ta linia stała się wirusowa, przekształcając się w mem internetowy i hymn jedności dla fanów hip-hopu z Zachodniego Wybrzeża.
Lamar posuwa się dalej, oskarżając Drake'a o kulturowe przywłaszczenie i wykorzystywanie sceny Atlanty. Nazywa go „fucking colonizer” za czerpanie korzyści z twórczości artystów takich jak Future, Lil Baby, 21 Savage, Young Thug, Quavo i 2 Chainz, tylko po to, by wzmocnić swoją wiarygodność i zdobyć wpływy, bez prawdziwej przynależności do ich kultury. To oskarżenie jest szczególnie bolesne, biorąc pod uwagę historię Drake'a w adaptowaniu różnych stylów i dialektów hip-hopowych. Kendrick nawiązuje również do rzekomego romansu Drake'a z dziewczyną Lil Wayne'a, gdy ten był w więzieniu, oraz do tatuażu z pocałunkiem, który Drake miał sobie zrobić, co Lamar interpretuje jako nieszczere przeprosiny.
Piosenka odnosi się również do lojalności wobec Zachodniego Wybrzeża, nawiązując do Tupaca Shakura i sugerując, że Drake zbezcześcił jego dziedzictwo. Linia „You think the Bay gon' let you disrespect Pac, nigga? I think that Oakland show gon' be your last stop, nigga” jest zarówno groźbą, jak i apelem do regionalnej dumy. Wzmianka o J. Cole'u i jego szybkim wycofaniu się z konfliktu („Did Cole foul, I don’t know why you still pretending”) podkreśla, jak bardzo Drake jest izolowany w tym sporze.
„Not Like Us” stało się nie tylko kulturowym fenomenem, ale także odniosło ogromny sukces komercyjny. Piosenka pobiła rekordy streamingu w Spotify, stając się najczęściej streamowanym utworem hip-hopowym solowego artysty w historii platformy w ciągu jednego dnia, z ponad 10,7 miliona odtworzeń. Zadebiutowała również na pierwszym miejscu listy Billboard Hot 100, umacniając dominację Kendricka w tej bitwie. Krytycy i fani zgodnie uznali utwór za „knockout blow” w beefie, a jego dziedzictwo jest postrzegane jako kluczowy moment w historii hip-hopu. Sam Mustard, producent utworu, wyraził swoje zadowolenie, mówiąc w wywiadzie: „Jestem tak szczęśliwy, że jestem częścią historii hip-hopu”. Utwór ugruntował wizerunek Kendricka jako „boogeyman” branży, nieustraszonego i bezkompromisowego, który nie boi się ujawniać niewygodnych prawd.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?