Fragment tekstu piosenki:
Ze stromů listí už padá
přichází podzimní čas
a listy na stromech zlatnou
vzpomínky vrací se v nás
Ze stromů listí už padá
přichází podzimní čas
a listy na stromech zlatnou
vzpomínky vrací se v nás
Utwór "Ze stromů listí už padá" (Z drzew liście już spadają) autorstwa czeskiej grupy XIII. Století to utwór, który doskonale oddaje esencję gotyckiego rocka, łącząc melancholię, nostalgię i głębokie osadzenie w naturze z osobistymi refleksjami. Utwór, skomponowany i napisany przez Petra Štěpána, pochodzi z albumu Metropolis wydanego w 2000 roku. Jest to jeden z przykładów, jak zespół, znany z dystansowania się od „metalgotyckich” etykietek, tworzy muzykę bogatą w atmosferę i emocje, charakterystyczne dla czeskiej sceny gotyckiej.
Pierwsze wersy piosenki natychmiast wprowadzają słuchacza w jesienny krajobraz: „Ze stromů listí už padá, přichází podzimní čas a listy na stromech zlátnou” (Z drzew liście już spadają, nadchodzi jesienny czas i liście na drzewach złocieją). To klasyczny, wręcz archetypowy obraz jesieni, który symbolizuje przemijanie, koniec cyklu i przygotowanie do nadchodzącej zimy. Złote liście, choć piękne, niosą ze sobą nieuchronne skojarzenie z upadkiem i końcem. W tym kontekście pojawiają się „vzpomínky vrací se v nás” (wspomnienia wracają w nas), sugerując, że jesień jest porą introspekcji, budzącą echa przeszłości. Wiatr, który „zapnul mi kabát, do vlasů límec mi zved” (zapiął mi płaszcz, podniósł mi kołnierz do włosów), personifikuje chłód i nieuchronność zmieniającej się pory roku, a jednocześnie otula podmiot liryczny w jego samotnej wędrówce.
Druga zwrotka pogłębia ten osobisty i geograficzny wymiar. Podmiot liryczny „toulám se Vysočinou” (wędruję po Wysoczyźnie), regionie w Czechach, co dodaje piosence autentyczności i zakorzenienia. „Samota na kopcích hladí” (samotność na wzgórzach głaszcze) to poetycki obraz, w którym samotność nie jest ciężarem, lecz niemalże pocieszeniem, subtelnie obecnym w surowym, jesiennym pejzażu. Widok Jihlavy pod sobą, miasta będącego sercem Wysoczyzny, wzmacnia poczucie przynależności i osobistej historii. Spacer „aleje dětství” (alejami dzieciństwa) i pośpiech „do klukovských let” (do chłopięcych lat) to powrót do korzeni, do niewinności i prostoty minionych dni. Szum potoków i pól staje się tłem dla ponownego pojawienia się wspomnień, które powracają „hned” (natychmiast), z intensywnością wywołaną otaczającą scenerią.
Refren, powtarzający się dwukrotnie, stanowi moment refleksji i kontemplacji: „Podívej jak slunce září, dolů k nám se dívá, s podzimem i růže uvadá, ze stromů listí už padá” (Spójrz, jak słońce świeci, spogląda na nas, z jesienią i róża więdnie, z drzew liście już spadają). Słońce, choć wciąż świeci, obserwuje ziemskie przemijanie. Więdnące róże są uniwersalnym symbolem utraconej młodości, miłości i piękna, podkreślając naturalny cykl życia i śmierci, wpisany w estetykę gotyku. Ten motyw przemijania, w połączeniu z jesiennym krajobrazem, tworzy atmosferę zadumy i akceptacji ulotności istnienia.
Najbardziej wzruszająca jest trzecia zwrotka, która wprowadza wątek ludzkich relacji i straty. „Pak přišli všechny mé lásky, s úsměvem krásným co znám” (Potem przyszły wszystkie moje miłości, z pięknym uśmiechem, który znam). To wizja, być może fantazja lub sen, o powrocie utraconych ukochanych osób. Ich słowa „vše odpuštěno mi řekly” (wszystko mi wybaczyły) są momentem głębokiego oczyszczenia i pojednania, wywołując łzy na rzęsach podmiotu lirycznego. Jednak szybko następuje powrót do rzeczywistości: „ti co jsem znal už tu nejsou, odešli snad bůh ví kam” (ci, których znałem, już tu nie ma, odeszli, Bóg jeden wie, dokąd). Jest to bolesne uświadomienie sobie definitywnej straty. Wiatr, który w pierwszej zwrotce zapiął płaszcz, teraz staje się powiernikiem i pocieszycielem: „já větru nastavil svou tvář, on moje slzy si vzal” (ja nastawiłem wiatrowi swoją twarz, on zabrał moje łzy). Wiatr, jako element nieuchwytny i wszechobecny, symbolizuje tu naturę, która przyjmuje i unosi ból, dając ukojenie.
W kontekście twórczości XIII. Století, zespołu o mocno zakorzenionym w gotyku i romantyzmie charakterze, „Ze stromů listí už padá” wpisuje się w motywy wampiryzmu, melancholii i historycznej fantastyki, choć w tym utworze skupiono się na bardziej uniwersalnych ludzkich uczuciach. Petr Štěpán, lider zespołu, często eksploruje tematykę przemijania, mrocznych opowieści i związku człowieka z naturą, co idealnie rezonuje z jesiennym nastrojem piosenki. Choć brak szczegółowych wywiadów na temat tego konkretnego utworu, to jego wydźwięk jest spójny z ogólną stylistyką zespołu, dla którego jesień i jej symbolika są częstymi inspiracjami. Melancholijne tony i refleksyjny tekst sprawiają, że utwór jest szczególnie ceniony przez fanów w Polsce, gdzie XIII. Století cieszy się dużą popularnością.
Utwór "Ze stromů listí už padá" to zatem nie tylko poetycki opis jesieni, ale przede wszystkim głęboka podróż w głąb siebie, przez wspomnienia dzieciństwa i utraconych miłości. Jest to pieśń o akceptacji przemijania, o odnajdywaniu pocieszenia w samotności i naturze, nawet w obliczu bólu straty. Jej subtelny, ale wyrazisty gotycki klimat czyni ją ponadczasową balladą, która porusza serca słuchaczy swoją szczerością i uniwersalnym przesłaniem o ludzkim doświadczeniu w cyklu życia.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?