Utwór „St. Pauli” włoskiego zespołu Talco to hymn oddający hołd niezwykłej kulturze kibiców i etosowi hamburskiego klubu piłkarskiego FC St. Pauli. Tekst piosenki, przesycony duchem buntu i solidarności, jest bezpośrednim odzwierciedleniem wartości, którymi ten klub i jego fani żyją na co dzień. Piosenka, wydana w 2009 roku na albumie „Mazel Tov”, stała się praktycznie nieoficjalnym hymnem drużyny, a Talco wielokrotnie występowało na stadionie Millerntor, macierzystym obiekcie St. Pauli.
Już pierwsze wersy, „Sull'orlo di una strada una gara di follia contro il sipario amaro della xenofobia” (Na skraju ulicy szalony wyścig przeciwko gorzkiej kurtynie ksenofobii), wyraźnie wskazują na główny temat utworu: bezkompromisową walkę z ksenofobią i uprzedzeniami. To bezpośrednie nawiązanie do fundamentalnych zasad FC St. Pauli, które od lat 80. XX wieku są znane z silnie lewicowych, antyrasistowskich, antyfaszystowskich, antyhomofobicznych i antysiemitystycznych postaw. Klub ten stał się symbolem rebelii w niemieckim futbolu, przyciągając fanów z alternatywnych subkultur, w tym punka. Ich stadion, położony w pobliżu słynnej hamburskiej dzielnicy czerwonych latarni Reeperbahn, zawsze był miejscem otwartym i gościnnym dla odrzutków i osób marginalizowanych.
Kolejne fragmenty, takie jak „canti d'agonismo e di emozioni da spartir, di cori lastricati di coscienza e d'avvenir” (Pieśni rywalizacji i emocji do dzielenia, refreny wybrukowane świadomością i przyszłością), podkreślają siłę wspólnoty i wspólnych wartości. To nie tylko sportowa rywalizacja, ale przede wszystkim kolektywny głos sumienia i nadziei, płynący ze splecionych ze sobą gardeł kibiców. Te „pieśni wybrukowane świadomością i przyszłością” to wyraz głębokiego zaangażowania społecznego i politycznego, które jest znakiem rozpoznawczym fanów St. Pauli. Nie jest to tylko pusty slogan – fankluby St. Pauli na całym świecie aktywnie działają, walcząc z rasizmem i wspierając uchodźców, jak choćby w Buffalo czy Nowym Jorku, gdzie członkowie grupy nazywają się "East River Pirates".
Powtarzające się wersy „Danzan sulla storia di giorni conquistati, figli della memoria, pirati a St Pauli. Danzano sulla gloria di giorni conquistati, figli della memoria, banditi a St Pauli” (Tańczą na historii zdobytych dni, dzieci pamięci, piraci w St. Pauli. Tańczą na chwale zdobytych dni, dzieci pamięci, bandyci w St. Pauli) są sercem przesłania utworu. Obrazy piratów i bandytów doskonale oddają tożsamość klubu i jego kibiców. Nie są to postacie negatywne, lecz raczej rebelianci – ci, którzy stoją poza głównym nurtem, walczą z establishmentem i nie godzą się na przyjęte normy. Symbol czaszki i skrzyżowanych piszczeli, który stał się ikonicznym emblematem St. Pauli, doskonale ilustruje ten antyestablishmentowy sentyment. „Dzieci pamięci” przypominają o ciągłości walki i potrzebie pielęgnowania historii tych, którzy już wcześniej walczyli o swoje ideały. To hołd dla tradycji oporu i solidarności, która ukształtowała tożsamość klubu.
Dalsze wersy „Cori a contrastare retorica e agonia dall'antro rifiorito qui nella periferia, canti lastricati di coscienza e d'avvenir nel baluardo lieto degli spalti a St Pauli” (Chóry by kontrastować retorykę i agonię z odrodzonej tu na peryferiach jaskini, pieśni wybrukowane świadomością i przyszłością w radosnym bastionie trybun St. Pauli) umacniają tę wizję. Mówią o tym, że nawet z „peryferii” – z miejsca, które często jest ignorowane lub marginalizowane – może wyrosnąć siła odnowy i sprzeciwu. Trybuny stadionu Millerntor są tu przedstawione jako „radosny bastion”, miejsce, gdzie gromadzą się ludzie o podobnych poglądach, by wspólnie manifestować swoje wartości i budować lepszą przyszłość. To potwierdzenie, że futbol dla St. Pauli to coś więcej niż tylko sport; to platforma dla aktywizmu politycznego i społecznego, wyrażania oporu i celebrowania różnorodności. W 2009 roku klub oficjalnie przyjął zestaw zasad, które promują tolerancję, szacunek i odpowiedzialność społeczną, co czyni go pionierem w niemieckiej piłce nożnej.
Zespół Talco, znany ze swoich lewicowych przekonań i tekstów o tematyce antyfaszystowskiej i antykapitalistycznej, idealnie pasuje do etosu St. Pauli. Ich muzyka, łącząca ska-punk z włoskim folkiem, tworzy energiczną i porywającą ścieżkę dźwiękową dla tego przesłania. Piosenka „St. Pauli” jest więc nie tylko utworem muzycznym, ale manifestem ideologicznym, który zyskał uznanie i miłość tysięcy fanów na całym świecie, stając się symbolem walki o świat wolny od uprzedzeń i pełen solidarności.