Fragment tekstu piosenki:
Ma chérie m'apporte des problèmes
Elle fait que de me répéter que j'vais finir par m'faire péter
J'ai toujours préféré l'oseille
J'ai du mal à m'confier, dans ma tête, c'est compliqué
Ma chérie m'apporte des problèmes
Elle fait que de me répéter que j'vais finir par m'faire péter
J'ai toujours préféré l'oseille
J'ai du mal à m'confier, dans ma tête, c'est compliqué
The song "Problèmes" by PLK was released as a single on July 19, 2019. It was later included on his album Mental, which came out on September 13, 2019. The track features production credits to Josh Rosinet and Junior Alaprod. PLK, whose real name is Mathieu Pruski, born April 15, 1997, is known for his raw and authentic portrayal of street life and its dilemmas in his music.
„Problèmes” to utwór, który z głębi serca ukazuje złożoność życia w cieniu ulicy, gdzie lojalność i zaufanie są walutą rzadką i cenną. PLK kreśli portret artysty uwikłanego w trudną relację, gdzie miłość miesza się z niepokojem o przyszłość. W refrenie piosenki, „Ma chérie m'apporte des problèmes / Elle fait que d'me répéter que j'vais finir par m'faire péter / J'ai toujours préféré l'oseille / J'ai du mal à m'confier, dans ma tête, c'est compliqué”, artysta ujawnia główny konflikt. Kobieta, którą kocha, jest źródłem "problemów" nie dlatego, że sama je stwarza, lecz dlatego, że jej troska o jego bezpieczeństwo i powtarzanie, że "skończy, łapiąc kulkę" lub "zostanie złapany", zderza się z jego stylem życia. To powtarzające się ostrzeżenie jest odbiciem ciężaru, jaki niesie ze sobą jego przeszłość i obecna rzeczywistość, gdzie ryzyko jest nieodłącznym elementem dążenia do sukcesu i pieniędzy. Preferencja dla "oseille" (pieniędzy) to nie tylko chciwość, ale często wynik doświadczeń z młodości, gdzie brak środków wymuszał konkretne wybory.
Brak zaufania jest centralnym motywem w tej piosence. PLK wyznaje: „J'ai du mal à m'confier, dans ma tête, c'est compliqué”. To poczucie izolacji i niemożności otwarcia się jest głęboko zakorzenione w jego doświadczeniach. Jak sam mówi w pierwszej zwrotce: „J'ai grandi dans l'doute / Dans la rue, pas sur Twitter / Dans les endroits sombres, j'ai fait passeur et buteur”. Te wersy malują obraz dorastania w środowisku, które uczyło ostrożności i polegania wyłącznie na sobie, z dala od wyidealizowanego świata mediów społecznościowych. Termin "passeur et buteur" można interpretować jako kogoś, kto zarówno rozgrywa akcje, jak i je finalizuje, co w kontekście ulicy często oznacza zajmowanie się nielegalnymi interesami. W wywiadzie dla Grünt z 2020 roku PLK wspominał o tym, że jego przeszłość i sposób, w jaki dorastał, ukształtowały jego podejście do życia i muzyki, czyniąc go osobą, która szybko przechodzi do kolejnych celów, zapominając o poprzednich sukcesach, co może być powiązane z ciągłym poszukiwaniem i brakiem zatrzymania się, a tym samym niemożnością zbudowania trwałego zaufania.
Druga zwrotka dodatkowo podkreśla to nastawienie: „Si t'es avec moi, c'est mieux, si t'es contre moi, tant pis / Toute ma vie, j'ai fui les bleus, c'est pas une meuf qui va m'rendre peace”. Te słowa ukazują twardą postawę, gdzie akceptacja i lojalność są warunkowe. Ucieczka przed "les bleus" (policją) jest odwiecznym elementem ulicznej narracji, a stwierdzenie, że żadna dziewczyna nie przyniesie mu spokoju, wskazuje na głęboko zakorzeniony cynizm i przekonanie, że jego życie jest naznaczone nieustanną walką, niemożliwą do ukojenia przez romantyczną relację. Często w rapie, tematy „trust issues” – trudności z zaufaniem, zwłaszcza w związkach, są powiązane z poczuciem zdrady i paranoi wynikającej z osiągniętego sukcesu i sławy. PLK nie ukrywa, że dążenie do zysku wiąże się z podwójnymi problemami: „Double bigo, j'double le bénéfice, double problèmes, j'suis trop défaitiste”. To autoironiczne przyznanie się do defetyzmu, mimo ambicji, odzwierciedla świadomość ryzyka, ale i trudność z jego porzuceniem.
Most piosenki, „Aucune confiance, j'ai peur de la trahison / J'ai qu'ça dans la tête quand j'pars en mission / J'ai mis mes doutes dans ma massa, le bic fait le reste / On est que de passage, même la détente se presse”, stanowi kulminację emocjonalnego przesłania. Strach przed zdradą jest wszechobecny, towarzysząc mu w każdej "misji" – czy to w biznesie, czy w życiu codziennym. Akt pisania, umieszczania swoich wątpliwości "dans ma massa" (można interpretować jako jego masę, czyli esencję, lub w przenośni, do swojej sztuki/rappu) i pozwalania, by "le bic fait le reste" (długopis zrobił resztę), jest dla PLK formą autoterapii i wyrażania siebie. Podkreślenie, że "jesteśmy tylko przejściem" i nawet "détente se presse" (chwila relaksu się spieszy), wzmacnia poczucie ulotności i presji czasu, co jest charakterystyczne dla życia artysty, który musi nieustannie udowadniać swoją wartość i pozostawać na szczycie. W rozmowie dla Grünt PLK mówił, że wątpliwości są dla niego motorem napędowym w twórczości, choć jednocześnie powodują cierpienie. To pokazuje, że jego trudności z zaufaniem i ciągła analiza siebie i otoczenia, choć bolesne, są nieodłączną częścią jego procesu twórczego i autentyczności.
W ogólnym rozrachunku, "Problèmes" to introspektywna podróż w głąb umysłu młodego człowieka, który dorastał w trudnych warunkach, nauczył się polegać na sobie i stawiać pieniądze na pierwszym miejscu jako gwarancję bezpieczeństwa, jednocześnie borykając się z głębokimi problemami z zaufaniem i strachem przed zdradą. Piosenka jest echem wewnętrznej walki pomiędzy pragnieniem bliskości a instynktem samozachowawczym, ukształtowanym przez uliczne doświadczenia. To szczery obraz artysty, który, mimo sukcesu, wciąż nosi w sobie ciężar przeszłości i niepokój o przyszłość.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?