Fragment tekstu piosenki:
Piosenka was nauczy jak z muzyką się dogadać,
Melodia chętnie śpiewa, z rytmem można takty składać,
Co smutne, szybko minie, wesołe - to durowe.
Posłuchaj sam, jak z nut preludia małe gram.
Piosenka was nauczy jak z muzyką się dogadać,
Melodia chętnie śpiewa, z rytmem można takty składać,
Co smutne, szybko minie, wesołe - to durowe.
Posłuchaj sam, jak z nut preludia małe gram.
„Piosenka o piosence” Piotra Rubika to utwór niezwykły w jego dyskografii, ponieważ jest to album dedykowany dzieciom. Kompozytor, znany głównie z monumentalnych oratoriów i kantat, tym razem stworzył muzykę przystępną dla najmłodszych, a teksty do piosenki, w tym również „Piosenki o piosence”, napisała Dorota Senetra. Utwór pochodzi z wydanego w 2019 roku albumu „Ze śpiewnika Piotra Rubika. Piosenki dla dzieci”, który przyjął formę śpiewnika, zawierającego teksty oraz zapisy nutowe wszystkich utworów. Co ciekawe, na płycie wszystkie piosenki wykonują utalentowane wokalnie nauczycielki wraz z chórem dzieci z Przedszkola Rubik Music School. Piotr Rubik nie tylko skomponował muzykę, ale także użyczył głosu pewnemu Misiowi i przygotował specjalne efekty wokalne, co dodaje piosence jeszcze więcej uroku i czyni ją bardziej interaktywną.
Piosenka w swej treści jest bajkową, a jednocześnie edukacyjną podróżą w świat muzyki. Rozpoczyna się od radosnego obrazu „Piosenki”, która ma różowy domek i zaprasza na koncert, gdzie muzyka gra od rana. To personifikacja muzyki jako czegoś bliskiego, dostępnego i pełnego radości, co łatwo przemawia do dziecięcej wyobraźni. Motyw „muzycznego lasu”, który śpiewa, oraz Misia, który zachrypnie, choć gamę dobrze zna, podkreśla uniwersalność muzyki i jej obecność w naturze. Jest to metafora, która uczy, że muzyka jest wszędzie i każdy może ją tworzyć, nawet jeśli nie jest perfekcyjny. Powtarzanie gamy „Do, re, mi, fa, sol, la, si, do!” to podstawowy element edukacji muzycznej, wprowadzający najmłodszych w fundamentalne zasady melodii.
Refren stanowi klucz do interpretacji utworu, jasno komunikując jego edukacyjne przesłanie. „Piosenka was nauczy, jak z muzyką się dogadać, melodia chętnie śpiewa, z rytmem można takty składać”. Rubik w prosty sposób tłumaczy podstawowe elementy składowe muzyki – melodię i rytm. Zwraca również uwagę na emocjonalny aspekt muzyki, wskazując, że „co smutne, szybko minie, wesołe – to durowe”. To proste wprowadzenie w teorię dur i moll, które dzieci intuicyjnie rozumieją jako radosne i smutne tonacje. Zachęta „posłuchaj sam, jak z nut preludia małe gram” zaprasza do aktywnego słuchania i odkrywania muzycznego świata.
Druga zwrotka piosenki wprowadza element konfliktu i wyzwania, typowego dla procesu twórczego. „Lecz nutki bez przerwy kłócą się, sfałszują i nam zepsują grę”. Ten fragment, pełen dziecięcych „nie, nie nie” i „hop, hop, hop”, obrazuje trudności w uzyskaniu harmonii i precyzji w muzyce. „Skaczące” nutki i „krzywa pięciolinia” symbolizują chaos, jaki może powstać, gdy brak jest porządku i współpracy. Mimo tych trudności piosenka powraca do utrwalonej gamy, co sugeruje, że podstawy są stałe i niezmienne, a wszelkie wyzwania można pokonać.
Piotr Rubik od lat podkreśla znaczenie edukacji muzycznej dla dzieci. Jest właścicielem Przedszkola Rubik Music School, które działa od 2014 roku i gdzie dzieci mają styczność z żywą muzyką, biorą udział w zajęciach instrumentalnych i wokalnych. Jak sam mówi, „muzyka jest niezbędna dla wszystkich, ponieważ wzmaga naszą wrażliwość, zmienia postrzeganie świata, sprawia, że jesteśmy zdolniejszymi ludźmi”. Podkreśla, że każde dziecko ma talent, a edukacja muzyczna przydaje się niezależnie od przyszłego zawodu, poszerzając światopogląd i pobudzając wrażliwość. W jego przedszkolu dzieci same piszą utwory, a na koniec roku wydawane są zeszyty z ich twórczością. To wszystko idealnie wpisuje się w przesłanie „Piosenki o piosence” – by od najmłodszych lat oswajać dzieci z muzyką, uczyć jej zasad, ale przede wszystkim pokazywać, że jest ona źródłem radości i kreatywności. Rubik, sam będąc ojcem dwóch córek, Heleny i Alicji, aktywnie angażuje je w muzykę, podkreślając, że muzyka towarzyszyła im od początku. To osobiste doświadczenie z pewnością wpłynęło na jego zaangażowanie w tworzenie muzyki dla najmłodszych i na ciepły, przystępny charakter utworu "Piosenka o piosence".
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?