"Shadowplay" Joy Division to utwór, który zadebiutował na ich albumie Unknown Pleasures w czerwcu 1979 roku, choć publiczność miała okazję usłyszeć go już wcześniej, między innymi podczas występu w Granada TV we wrześniu 1978 roku. Piosenka ta, powstała przy udziale wszystkich członków zespołu – Petera Hooka, Bernarda Sumnera, Stephena Morrisa i Iana Curtisa – stanowi esencję post-punkowego brzmienia i mrocznych tekstów, które stały się znakiem rozpoznawczym Joy Division. Przed ostatecznym nagraniem, zespół intensywnie testował różne wersje utworu podczas występów na żywo, dążąc do uchwycenia pożądanej energii i nastroju.
Centralnym tematem "Shadowplay" jest alienacja i poczucie bezradności, z którymi zmagał się podmiot liryczny, a często utożsamiany z samym Ianem Curtisem. Tekst piosenki maluje obraz bohatera uwięzionego w wewnętrznym świecie, poszukującego zrozumienia i przynależności, lecz zawsze czującego się "skutym". Jest otoczony ludźmi, ale oddzielony "niewidzialną szklaną ścianą".
Pierwsza zwrotka wprowadza w stan rozpaczliwego poszukiwania i izolacji: "To the centre of the city where all roads meet, waiting for you / To the depths of the ocean where all hopes sank, searching for you". Te obrazy, "centrum miasta, gdzie zbiegają się wszystkie drogi" oraz "głębiny oceanu, gdzie zatonęły wszystkie nadzieje", ukazują szerokie spektrum niespełnionych pragnień i utraconych złudzeń. Fraza "I was moving through the silence without motion, waiting for you" doskonale oddaje poczucie zastoju, paraliżu i niemożności nawiązania prawdziwego kontaktu, mimo wewnętrznego dążenia. Moment "In a room with a window in the corner I found truth" bywa interpretowany jako przebłysk brutalnej prawdy, być może wynikającej z izolacji lub konfrontacji z własnym losem, niczym w zimnej, ciemnej celi.
Druga zwrotka, uważana przez niektórych za jedną z najbardziej wyróżniających się w twórczości Curtisa, zagłębia się w motyw przedstawienia i pozorów. "In the shadowplay, acting out your own death, knowing no more / As the assassins all grouped in four lines, dancing on the floor". Wyrażenie "acting out your own death" jest często wiązane z osobistymi doświadczeniami Iana Curtisa, który cierpiał na padaczkę. Jego unikalny styl taneczny na scenie nierzadko przeistaczał się w ataki padaczkowe, które publiczność, nieświadoma jego choroby, mogła mylić z elementem performansu. W tym kontekście "gra cieni" (shadowplay) staje się tragiczną metaforą jego życia, postrzeganego jako spektakl, gdzie "gra własną śmierć" przed oczami nieświadomej widowni.
"As the assassins all grouped in four lines, dancing on the floor / And with cold steel, odour on their bodies, made a move to connect / But I could only stare in disbelief as the crowds all left" – "zabójcy" w czterech rzędach, "tańczący na podłodze", mogą symbolizować publiczność, która mimo bliskości fizycznej, pozostaje odległa emocjonalnie. "Zimna stal" i "zapach na ich ciałach" mogą odnosić się do ówczesnej punkowej estetyki i atmosfery koncertów. Curtis, próbując nawiązać kontakt, często spotykał się z brakiem zrozumienia. Perkusista Stephen Morris z żalem przyznał, że nikt nie zdawał sobie sprawy z prawdziwego cierpienia Iana, choć było ono widoczne w jego tekstach.
Refren "I did everything, everything I wanted to / I let them use you for their own ends / To the centre of the city in the night, waiting for you" może być interpretowany jako gorzkie podsumowanie lub akt samooskarżenia. "Zrobiłem wszystko, co chciałem" zestawione z "pozwoliłem im cię wykorzystać dla ich własnych celów" sugeruje manipulację, być może ze strony przemysłu muzycznego lub w kontekście relacji osobistych. Niektórzy widzą w tym dialog Iana Curtisa z jego wewnętrznym dzieckiem lub twórczym ja, gdzie artysta otworzył swoje serce, ale nie uzyskał oczekiwanego zrozumienia. Powracająca fraza "To the centre of the city in the night, waiting for you" podkreśla nieustanne, choć naznaczone rezygnacją, poszukiwanie sensu lub ucieczki, a jednocześnie może odnosić się do grania koncertów dla nielicznej publiczności we wczesnych latach kariery zespołu.
"Shadowplay" jest uznawane za znaczącą kompozycję i klasykę gatunku, mającą duży wpływ na post-punk i muzykę alternatywną. Siła utworu leży nie tylko w intensywnych tekstach, ale również w charakterystycznym brzmieniu zespołu, z ciemnymi riffami i hipnotyczną atmosferą. Bas Petera Hooka, którego styl gry był zachęcany przez Curtisa, odegrał kluczową rolę w ukształtowaniu unikalnego brzmienia Joy Division. Piosenka nadal żyje, będąc wykonywaną na żywo przez Petera Hooka i jego zespół The Light, a także została zinterpretowana przez innych artystów, jak The Killers na potrzeby filmu Control o życiu Iana Curtisa. To świadectwo trwałości i głębi "Shadowplay", utworu, który do dziś porusza swoją intensywnością i niezwykłą szczerością.