Fragment tekstu piosenki:
Wiem, że ty też masz królową
Nigdy nie znałam bólu jakim jest
Myśl, że ja nią być nie mogę
Nasze bajki różnią się, lecz serce jedno jest
Wiem, że ty też masz królową
Nigdy nie znałam bólu jakim jest
Myśl, że ja nią być nie mogę
Nasze bajki różnią się, lecz serce jedno jest
Utwór „Dwie bajki” Dody, będący jednym z bardziej poruszających elementów jej repertuaru, to głęboka ballada, która z pozoru wydaje się opowiadać o niespełnionej miłości, ale w rzeczywistości kryje za sobą osobisty dramat artystki. Piosenka ukazała się w 2005 roku na albumie zespołu Virgin pt. „Ficca”, a także znalazła się później na solowej płycie Dody „Diamond Bitch” z 2007 roku. Autorką słów jest sama Dorota Rabczewska, natomiast muzykę skomponował Tomasz Lubert.
Doda wielokrotnie podkreślała, że „Dwie bajki” to utwór niezwykle dla niej ważny i osobisty, choć przez lata jego prawdziwe znaczenie było niedostrzegane przez słuchaczy. Artystka ujawniła, że piosenka powstała w trudnym momencie jej życia, gdy znajdowała się w separacji z ówczesnym mężem (Radosławem Majdanem) i zakochała się w innej osobie. Ten stan rzeczy, wewnętrzny konflikt między obowiązkiem a nowym, intensywnym uczuciem, stanowi sedno utworu. Jak sama przyznała: „ludzie sobie kompletnie nie zdają sprawy z backstage'u” powstawania tego tekstu, a gdyby znali jego genezę, to „bez spojrzenia to zupełnie inaczej”.
Tekst piosenki doskonale oddaje ten rozdzierający duszę dylemat. „Nigdy nie pomyślałabym, że mnie / Spotka miłość, którą kochać chcę” – te słowa otwierają utwór, natychmiast wprowadzając w nastrój zaskoczenia i intensywności niespodziewanego uczucia. Podkreślają, że miłość ta jest nie tylko pożądana, ale też zabroniona („Tego, któremu zabroniona ja i on mi też”). Metafora „bajek” jest kluczowa: „Mój stróż widział to inaczej / Ułożył piękną bajkę, w której już / Księciu jestem przeznaczona”. Ten „stróż” może symbolizować społeczne oczekiwania, rodzinne naciski, obietnice czy nawet własne, wcześniejsze wyobrażenia o życiu i szczęściu. To „piękna bajka” o księciu, czyli o idealnym, z góry ustalonym partnerze i przeznaczeniu, które nie zgadza się z prawdziwym pragnieniem. W tym kontekście gorzkie jest stwierdzenie: „Ale ty nie jesteś nim, to nie jesteś ty”, jednoznacznie wskazujące na niezgodność narzuconej rzeczywistości z autentycznym wyborem serca.
Refren „Snem było życie, dopóki ty / Nie pojawiłeś się wtedy w nim / Obudzić chcę się wreszcie, lecz / Nie jestem pewna, czy też chcesz” wyraża pragnienie zerwania z dotychczasową iluzją i wejścia w prawdziwe życie, które symbolizuje pojawienie się nowej osoby. Jednocześnie wpleciona zostaje nuta niepewności – czy to głębokie uczucie jest odwzajemnione, czy druga strona również pragnie "przebudzenia" [Lyrics]. Ta niepewność dodaje tekstowi realizmu i potęguje dramatyzm.
Kolejna zwrotka jeszcze mocniej akcentuje ból związany z niemożnością bycia razem: „Wiem, że ty też masz królową / Nigdy nie znałam bólu jakim jest / Myśl, że ja nią być nie mogę”. Słowa te wskazują, że obiekt uczuć piosenkarki również jest związany, co tworzy sytuację patową – ich „bajki różnią się”, prowadząc do konfliktu między tym, co jest, a tym, co powinno być [Lyrics]. Mimo to, „serce jedno jest”, co sugeruje głębokie duchowe połączenie, które wykracza poza zewnętrzne przeszkody.
Do utworu powstał teledysk, którego reżyserem był Kuba Miszczak. W klipie Doda wciela się w rolę płatnej zabójczyni. Początkowo widzimy ją w intymnych scenach z przystojnym mężczyzną, aby później dowiedzieć się, że to właśnie jego ma zabić. Co ciekawe, Doda wielokrotnie wyrażała swoje niezadowolenie z faktu, że internetowe wersje teledysku często są ucięte w najważniejszym momencie, pozbawiając widzów kluczowego zakończenia, w którym to ona zostaje postrzelona. Ta niedostępność pełnej puenty klipu paradoksalnie wzmacnia wrażenie niedokończenia i niespełnienia, które są również głównymi motywami tekstu piosenki.
„Dwie bajki” zyskały uznanie, co potwierdzają nominacje do nagród, jak choćby do Złotych Dziobów w 2006 roku. Co więcej, podczas gali Telekamer 2006, Doda otrzymała nagrodę w kategorii Muzyka, wykonując właśnie ten utwór. Piosenka, mimo że liryczna i refleksyjna, stała się ważnym elementem zarówno płyt Virgin, jak i solowej kariery Dody, stanowiąc świadectwo jej wrażliwości i umiejętności przekuwania osobistych doświadczeń w poruszające dzieła muzyczne.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?