Fragment tekstu piosenki:
병든 세상에 병들지 않은 자
되려 돌연변이 취급해 이상하지 않은가
눈 감은 세상에서 눈 뜬 자
이젠 눈을 멀게 하네 이상하지 않은가
병든 세상에 병들지 않은 자
되려 돌연변이 취급해 이상하지 않은가
눈 감은 세상에서 눈 뜬 자
이젠 눈을 멀게 하네 이상하지 않은가
„Strange (이상하지 않은가)” autorstwa Agust D (Suga z BTS), z udziałem RM, to utwór głęboko zakorzeniony w refleksjach nad współczesnym społeczeństwem, jego paradoksami i dylematami egzystencjalnymi. Piosenka, wydana na mixtape'ie D-2 w 2020 roku, stanowi gorzką, a zarazem przenikliwą analizę ludzkiej kondycji w świecie zdominowanym przez kapitalizm, konsumpcjonizm i polaryzację.
Utwór rozpoczyna się od powtarzających się fraz „Everything in dust” i „Everything in lust”, które natychmiast wprowadzają w nastrój dekadencji i powierzchowności. Agust D stawia fundamentalne pytania: „누가 알려줘 삶이란 고통인지 / 신이 있다면 알려줘 삶이란 행복인지” (Kto mi powie, czy życie to ból / Jeśli jest Bóg, powiedz mi, czy życie to szczęście?). To poszukiwanie sensu w obliczu cierpienia i niepewności, charakterystyczne dla twórczości Sugi, który często porusza tematykę zdrowia psychicznego i trudności.
Centralnym punktem utworu jest krytyka systemu, w którym żyjemy. Agust D opisuje świat jako „커다란 시스템” (ogromny system), gdzie „대립과 전쟁이 아니면 서바이벌을 투입해” (jeśli nie ma konfliktu i wojny, to jest walka o przetrwanie). Kapitalizm jawi się jako siła wstrzykująca „희망이라는 모르핀” (morfinę zwaną nadzieją) pod zastaw marzeń. W tej perspektywie, marzenia nie są już uniwersalnym prawem, lecz opcją, luksusem dostępnym tylko dla niektórych. Tekst wskazuje na wszechobecną polaryzację – „부와 가난” (bogactwo i bieda), „흑과 백” (czerń i biel) – gdzie społeczeństwo działa na zasadzie gry o sumie zerowej, w której wygrana jednego oznacza przegraną drugiego.
Refren „병든 세상에 병들지 않은 자 / 돌연변이 취급해 이상하지 않은가” (Ten, kto nie jest chory w chorym świecie / jest traktowany jak mutant, czy to nie dziwne?) jest kluczowy dla zrozumienia przesłania piosenki. Podkreśla on ironię sytuacji, w której bycie normalnym lub zdrowym w zdeformowanej rzeczywistości jest postrzegane jako anomalia. Ci, którzy widzą prawdę, są spychani na margines, a ich perspektywa staje się „dziwna”. Suga często porusza temat bycia outsiderem i kwestionowania norm społecznych w swojej twórczości.
Gościnny udział RM wnosi dodatkową warstwę interpretacji. Jego werse atakuje konsumpcjonizm i iluzję wolności wyboru w kapitalistycznym systemie: „You think you got taste? Oh babe, how do you know? I mean for God's sake, errything's under control” (Myślisz, że masz gust? Kochanie, skąd wiesz? Na miłość boską, wszystko jest pod kontrolą). RM sugeruje, że nawet nasze gusta i preferencje są manipulowane przez kapitał, czyniąc nas „Slave of this system” (niewolnikami systemu). Jego słowa krytykują złudne poczucie indywidualności w świecie, gdzie wszyscy są uwięzieni w tym samym mechanizmie. W jednym z wywiadów Suga i RM podkreślali, że ich współpraca przy tym utworze była naturalna, ponieważ obaj dzielą podobne poglądy na temat społeczeństwa i byli w stanie swobodnie wyrazić swoje myśli. RM wspomniał również, że ich wspólne poglądy na otaczający świat często przejawiają się w ich indywidualnych projektach.
Piosenka kończy się tym samym powtarzającym się pytaniem: „이상하지 않은가” (Czy to nie dziwne?), które nie pozostawia słuchacza obojętnym. Nie ma tu prostych odpowiedzi, a sam fakt, że takie pytania wydają się dziwne w dzisiejszym świecie, jest sednem przekazu. Agust D i RM skłaniają do refleksji nad tym, co uważamy za normalne i czy nie staliśmy się zbyt zaaklimatyzowani do patologii systemu. To hymn dla tych, którzy czują się obcy w obliczu powszechnej apatii i konformizmu, zaproszenie do zakwestionowania status quo i odnalezienia własnej, autentycznej perspektywy w dziwnym świecie.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?