Fragment tekstu piosenki:
종놈 출신에 왕된 놈
미쳐버린 범 광해 flow
개천 출신에 용된 몸
그게 내가 곧 사는 법
종놈 출신에 왕된 놈
미쳐버린 범 광해 flow
개천 출신에 용된 몸
그게 내가 곧 사는 법
„Daechwita (대취타)” autorstwa Agust D, czyli Min Yoongi z BTS w swoim alter ego, to utwór głęboko zakorzeniony w tradycji koreańskiej, jednocześnie odważnie czerpiący z nowoczesnego hip-hopu. Tytuł piosenki odnosi się do tradycyjnego koreańskiego gatunku muzyki wojskowej, który dosłownie oznacza „wielkie dmuchanie i uderzanie”, wykonywanej podczas królewskich procesji lub ważnych wydarzeń wojskowych, przy użyciu instrumentów dętych i perkusyjnych. Jest to część koreańskiego dziedzictwa kulturowego, sklasyfikowana jako Ważne Niematerialne Dziedzictwo Kulturowe.
Sam Suga w wywiadach ujawnił, że samplował prawdziwą muzykę daechwita, konkretnie nagranie z 1984 roku wykonane przez Chung Jae-kuka, mistrza tego gatunku. Artysta wybrał tę wersję ze względu na jej uroczystość i doniosłość, co idealnie wpisywało się w jego koncepcję połączenia starego z nowym. Już na początku utworu słyszymy tradycyjny okrzyk „Myeonggeumilha Daechwita harapsinda!”, co oznacza „Raz uderz w gong i rozpocznij Daechwita!”, co natychmiast przenosi słuchacza w królewski kontekst.
Klip do utworu to prawdziwa wizualna uczta, pełna symboliki i kontrastów, co było świadomym zamierzeniem Agusta D. W teledysku pojawiają się dwie wersje Agusta D – jedna jako tyrański król z blond włosami i blizną na oku, a druga jako buntownik z ciemnymi włosami. Suga wyjaśnił, że blond król symbolizuje „starego” Agusta D, jego przeszłe ja, naznaczone ambicjami i potencjalnie zepsuciem przez sukces, podczas gdy ciemnowłosy buntownik reprezentuje jego „nowe”, obecne ja, które mierzy się z tym dawnym, despotycznym wizerunkiem. Ta dualność odzwierciedla niekończącą się walkę artysty z samym sobą, jego pokorną, rewolucyjną stronę przeciwko tej potężnej i bezwzględnej. Blizna na oku króla, pomysł samego Sugi, miała być szokująca i symbolizuje jego przebyte zmagania.
Tekst piosenki jest silnym manifestem Agusta D, pełnym pewności siebie i triumfu. Frazy takie jak „종놈 출신에 왕된 놈” (jongnom chulsin-e wangdoen nom – „Niewolnik z urodzenia, lecz został królem”) oraz „개천 출신에 용된 몸” (gaecheon chulsine yongdoen mom – „Smok, który powstał z małego strumienia”) podkreślają jego drogę „od zera do bohatera”, czyli od skromnych początków do szczytu sukcesu. Jest to również jawny diss track skierowany do krytyków i hejterów, których Suga określił mianem „karaluchów” w jednym z wywiadów. W refrenie Agust D pyta: „Who’s the king who’s the boss, da aljanh-a naeireum” („Kto jest królem, kto jest bossem? Wszyscy znacie moje imię”), co jest wyrazem jego dominacji i ugruntowanej pozycji w branży.
W teledysku pełno jest również odniesień do kultury i historii Korei. Wizualnie klip nawiązuje do epoki Joseon, w tym do postaci Króla Gwanghae, kontrowersyjnego monarchy, którego rządy są często interpretowane w złożony sposób. Sceneria pałacu, inspirowana prawdziwymi miejscami takimi jak Injeongjeon w Changdeokgung (wpisanym na listę UNESCO), kontrastuje z nowoczesnymi elementami, takimi jak samochody, co jest kolejnym przykładem podkreślanych przez Sugę kontrastów. Samochód Hyundai Grandeur Azera pierwszej generacji, pojawiający się w teledysku, to nie tylko futurystyczny akcent, ale także subtelne nawiązanie do sponsorów BTS.
W tekście „과건 뒤주에 가두고” (gwageon dwiju gadugo – „Zamykam przeszłość w skrzyni na ryż”) odwołuje się do tragicznej historii księcia Sado, uwięzionego i zmarłego w takiej skrzyni, co symbolizuje chęć Agusta D do pozbycia się bolesnej przeszłości. Natomiast „당장 놈의 주리를 틀어” (dangjang nomui jurireul teureo – „Natychmiast wykręć mu nogi”) nawiązuje do juri, formy tortur z dynastii Joseon, co potęguje brutalny i bezkompromisowy ton utworu. Z kolei napis „Bulbogeumok” (불보금옥 – „Uczony nie ceni skarbów”), widoczny za tronem, może sugerować, że Agust D, jako ten „buntownik”, bardziej ceni wiedzę niż bogactwo.
W tle, jako statyści, pojawili się również członkowie BTS – Jin i Jungkook, którzy stoczyli humorystyczną „walkę” na planie teledysku. Suga chciał, aby teledysk był wizualnie i audialnie satysfakcjonujący, a sceny, które sam wymyślał, świadczą o jego zaangażowaniu w twórczy proces. Mixtape D-2, z którego pochodzi „Daechwita”, został wydany cztery lata po debiutanckim Agust D i, jak zaznaczył sam artysta, jest dokumentacją jego życia jako 28-latka, skupiającą się na teraźniejszości, w przeciwieństwie do poprzedniego, bardziej retrospektywnego wydawnictwa. W „Daechwita” Agust D, ostatecznie, zabija króla – swoje dawne, tyrańskie ja, symbolizując triumf nad wewnętrznymi konfliktami i akceptację sukcesu, który osiągnął. Ta pieśń jest więc nie tylko hymnem jego osobistej drogi, ale także hołdem dla bogatej koreańskiej kultury, przetworzonej przez pryzmat współczesnego, bezkompromisowego hip-hopu.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?