Fragment tekstu piosenki:
Is this the night
Wherein the darkness wins
Truth,
That;s hid'n ever since
Is this the night
Wherein the darkness wins
Truth,
That;s hid'n ever since
Utwór "Fear Of The Unknown" autorstwa Jana Kisjesa to głęboka i wielowymiarowa medytacja nad strachem, prawdą i wewnętrzną walką, osadzona w złożonej strukturze językowej, obejmującej łacinę, angielski i francuski. Kompozytor i producent Jan Kisjes, znany ze swojej pracy w Kisjes Studio w holenderskim Dalfsen, które założył wraz z Debby Kisjes w 2003 roku, wydaje się być artystą ceniącym sobie artystyczną swobodę i zdolnym do tworzenia dzieł o rozbudowanej symbolice. Chociaż brak jest bezpośrednich wywiadów czy notatek artysty dotyczących interpretacji tego konkretnego utworu, sama jego budowa dostarcza bogatego materiału do analizy.
Początkowe fragmenty łacińskie, takie jak "Secretus in discrimen Adiuuet dues Nos Magnos dominato Minateur nobis Da uires" (co można przetłumaczyć jako "Tajemnica w niebezpieczeństwie, Niech Bóg nam pomoże, Wielki władca nam grozi, Daj siły"), od razu wprowadzają nastrój powagi i pilnej prośby o boską interwencję. Podkreśla to poczucie ukrytego zagrożenia i nadchodzącego kryzysu, w obliczu którego podmiot liryczny szuka wsparcia z zewnątrz. To wołanie o pomoc i siłę pojawia się kilkukrotnie w tekście, stanowiąc swoisty refren modlitewny, który wzmacnia poczucie bezradności, ale i nadziei na ocalenie.
Angielskie zwrotki rozwijają ten temat, zadając fundamentalne pytania: "Is this the night Wherein the darkness wins?" (Czy to ta noc, w której zwycięży ciemność?). Mowa jest o ukrytej prawdzie ("Truth, That's hid'n ever since"), kłamstwach pisanych dla ludzi przez tych, którzy manipulują ("Those, who wrote Their lies for you"), oraz o przytłaczającej sile prawdy ("Overwhelming truth"). Sugeruje to walkę nie tylko z zewnętrznymi siłami, ale i z wewnętrznymi wątpliwościami, zafałszowanym obrazem rzeczywistości i lękiem przed tym, co nieznane. Frazę "Light, Lost to dark'ning clouds" (Światło, zagubione w ciemniejących chmurach) można interpretować jako utratę nadziei, jasności umysłu lub moralnego kompasu w obliczu narastającego chaosu. Pytanie "Why's, my doubt, so strong?" (Dlaczego moja wątpliwość jest tak silna?) ujawnia głębokie wewnętrzne zmagania, które są nieodłącznym elementem konfrontacji z niepewnością.
Centralnym punktem utworu jest powtarzające się zdanie "Fear of the unknown Frightened for their throne". To strach przed nieznanym, który jest siłą napędową, zarówno dla jednostki, jak i dla tych, którzy "boją się o swój tron". Może to odnosić się do ludzi u władzy, którzy manipulują prawdą i tworzą kłamstwa, by utrzymać swoją pozycję, bojąc się zmian i ujawnienia rzeczywistości. Ich lęk przed nieznanym, czyli przed utratą kontroli, jest motywem ich działań. Pytanie "Who will it be To kill, an innocent man" (Kto zabije niewinnego człowieka?) wskazuje na moralny dylemat i konsekwencje tej walki o władzę i prawdę, sugerując, że w tej bitwie mogą paść niewinne ofiary.
Jednak piosenka oferuje również nadzieję i drogę wyjścia. "Forces, we have tae rise above A war that's won with love" (Siły, nad którymi musimy się wznieść, Wojna wygrana miłością) jest potężnym przesłaniem. Sugeruje, że prawdziwe zwycięstwo nie leży w walce przemocą, lecz w miłości, która jest w stanie przezwyciężyć ciemność, strach i manipulację. Powrót łacińskiego "Pugnan uincemus O domine" (Walczymy, zwyciężymy, o Panie) dodatkowo wzmacnia to przesłanie nadziei i niezłomnej wiary w ostateczne zwycięstwo, być może dzięki boskiej interwencji lub wewnętrznej sile ducha.
Zakończenie utworu we francuskiej zwrotce stanowi kluczowe przesłanie: "Les forces qui nous habitant Sont puissantes Elles craignent Ce qu'elles ne comprennent pas. O humaine, réveillez-vous !" (Siły, które nas zamieszkują, Są potężne, One boją się Tego, czego nie rozumieją. O człowieku, obudź się!). Ten fragment przenosi fokus z zewnętrznego zagrożenia na wewnętrzne, wskazując, że potężne siły, które nas zamieszkują – nasze instynkty, lęki, ale i potencjał – są potężne. Te siły, zarówno te destrukcyjne, jak i te twórcze, boją się tego, czego nie rozumieją. Jest to ostateczne wezwanie do przebudzenia – do poznania siebie, zrozumienia własnych lęków i wykorzystania wewnętrznej mocy, aby przestać bać się nieznanego i przeciwstawić się manipulacji. Jan Kisjes, jako kompozytor, który w swojej twórczości eksploruje różnorodne gatunki, w tym muzykę dla dzieci czy albumy takie jak "The Nymphs", pokazuje, że jego artystyczna wrażliwość potrafi poruszać zarówno subtelne, jak i tak fundamentalne tematy jak strach przed nieznanym, poszukiwanie prawdy i wewnętrzne przebudzenie.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?