Interpretacja Mascara - Deftones

Fragment tekstu piosenki:

But there's something about her
Long shady eyes
I'm all about her
Shade tonight
Reklama

O czym jest piosenka Mascara? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Deftones

I feel soon
I will sink
Into you
What do you think

Cause there's still blood
In your hair
I've got the bruise
Of the year

But there's something about her
Long shady eyes
I'm all about her
Shade tonight

I hate your tattoos
You have weak wrists
But I'll keep you

But there's something about her
Long shady eyes
I'm all about her
Shade tonight

Well, it's too bad
I'ts too bad
It's too bad

You're married
To me

„Mascara” Deftones to utwór o przenikliwym i złożonym wydźwięku, który głęboko zagłębia się w mroczne zakamarki burzliwej relacji. Piosenka, pochodząca z ich przełomowego albumu Around the Fur z 1997 roku, często jest wskazywana przez wokalistę Chino Moreno jako jego ulubiona z tego wydawnictwa. W wywiadach Moreno otwarcie przyznawał, że napisał ten utwór o swojej ówczesnej żonie, oddając w nim ambiwalentne uczucia, jakie do niej żywił.

Tekst rozpoczyna się od słów: „I feel soon / I will sink / Into you / What do you think”, co natychmiast wprowadza w stan intensywnego pociągu i nieuchronności zatonięcia w drugiej osobie. To zanurzenie nie wydaje się jednak być radosne czy beztroskie. Kolejne wersy malują obraz niepokojącej intymności: „Cause there's still blood / In your hair / I've got the bruise / Of the year”. Te mocne, fizyczne obrazy – krew we włosach i „siniak roku” – sugerują związek naznaczony cierpieniem, być może przemocą emocjonalną, a nawet fizyczną. Interpretacje fanów często wskazują na destrukcyjny charakter tej relacji, gdzie obie strony zadają sobie ból, a narrator dostrzega problem, ale poddaje się tej spirali. Pomimo tych ran i toksycznych elementów, istnieje coś, co niezmiennie przyciąga podmiot liryczny: „But there's something about her / Long shady eyes / I'm all about her / Shade tonight”. „Długie, tajemnicze oczy” i „cień” symbolizują prawdopodobnie mroczną, enigmatyczną stronę partnerki, która jest zarówno intrygująca, jak i dominująca w tej relacji.

W kolejnej zwrotce Chino Moreno wyraża konkretne niechęci, jednocześnie podkreślając swoje trwanie przy partnerce: „I hate your tattoos / You have weak wrists / But I'll keep you”. Wzmianka o „słabych nadgarstkach” bywa interpretowana jako aluzja do niskiej samooceny partnerki lub prób samookaleczenia, co pogłębia obraz jej wewnętrznego bólu i kruchości. Mimo tych wad, podmiot liryczny czuje się zobowiązany do pozostania, co tylko wzmacnia poczucie uwięzienia w tym związku. Powtórzenie refrenu „But there's something about her / Long shady eyes / I'm all about her / Shade tonight” podkreśla siłę tego nieodpartego pociągu do jej mrocznej aury, która przeważa nad wszelkimi racjonalnymi przesłankami do odejścia.

Finałowe wersy piosenki są szczególnie mocne i rezygnujące: „Well, it's too bad / It's too bad / It's too bad / You're married / To me”. To tragiczne westchnienie nie jest lamentem nad własnym losem, ale, jak wyjaśnił Chino Moreno, ironicznym stwierdzeniem, że to on sam jest „prawdopodobnie gorszy” i to dla niej jest „zbyt źle”, że jest z nim związana. Ten zwrot akcentuje poczucie beznadziei i wewnętrzny konflikt narratora, który postrzega siebie jako źródło problemów w związku, pomimo wszystkich dostrzeżonych wad partnerki. Dodaje to warstwę samooskarżenia do już i tak mrocznego obrazu.

Ciekawostką jest, że „Mascara” wraz z „Dai the Flu” to jedyne utwory na płycie Around the Fur nagrane w standardowym stroju E-flat, podczas gdy reszta albumu wykorzystuje obniżony strój Drop-D flat. To techniczne rozróżnienie może wpływać na odczuwalny ciężar i melancholię tych konkretnych kompozycji. Chino Moreno wspominał również, że gdy jego żona po raz pierwszy usłyszała piosenkę napisaną dla niej, nie zareagowała, co go zirytowało, gdyż pragnął jakiejkolwiek reakcji. To zdarzenie dodatkowo podkreśla dysfunkcyjność i brak komunikacji w ich relacji, stanowiąc swoiste potwierdzenie emocji zawartych w tekście. Co więcej, krążą pogłoski, że Robert Smith z The Cure był tak zafascynowany albumem Around the Fur, że chciał zagrać „Mascara” z Deftones na Bizarre Festival '98, choć do tego nie doszło. To świadczy o unikalnym i głębokim wpływie utworu, który wykracza poza granice gatunkowe.

„Mascara” to zatem bolesna, intymna eksploracja toksycznej miłości, gdzie pociąg miesza się z odrazą, a cierpienie z rezygnacją. To opowieść o uwięzieniu w relacji, w której podmiot liryczny, mimo dostrzegania wad i ran, nie potrafi się uwolnić, widząc siebie samego jako równie, jeśli nie bardziej, destrukcyjną siłę.

7 października 2025
4

Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!

Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.

Każdą uwagę weryfikuje redakcja.

Zgadzasz się z tą interpretacją?

Top