Fragment tekstu piosenki:
Fucking machine merging multiple monsters
Fucking machine merging multiple monsters
I'm with my fucking machine
They're asking, "What have you seen''
Fucking machine merging multiple monsters
Fucking machine merging multiple monsters
I'm with my fucking machine
They're asking, "What have you seen''
Witch Arki, utwór z albumu kick iiii, wydanego w 2021 roku, jest fascynującą medytacją nad tożsamością, siłą i transformacją, która czerpie z bogatej symboliki postaci wiedźmy oraz refleksji nad technologią i językiem. Utwór, powstały we współpracy z niemiecką artystką No Bra, powtarza kluczowe frazy, które stają się mantrą, wbijającą się w podświadomość słuchacza i budującą hipnotyzującą atmosferę.
Centralnym punktem utworu jest powtarzane stwierdzenie: „This witch is so seductive, elective, and protective”. Arca, jako artystka niebinarna, często eksploruje tematy związane z płynnością tożsamości, seksualnością i wyzwoleniem. W tym kontekście „wiedźma” staje się archetypem potężnej, autonomicznej jednostki, która odrzuca społeczne normy i definicje. Arca wielokrotnie czerpie z ikonografii i symboliki wiedźm, co widać również w innych utworach, takich jak "Bruja" (hiszp. wiedźma) czy "Medea", i podkreśla to jej fascynację kobiecą siłą i marginalizacją.
Seductive (uwodzicielska) odnosi się do pociągającej siły, jaką dysponuje ta wiedźma – może to być zarówno jej fizyczność, jak i niezwykła aura, która przyciąga i hipnotyzuje. Uwodzicielska natura wiedźmy w kontekście Arki może symbolizować kuszenie do przyjęcia innej perspektywy, do wyjścia poza binarne ramy myślenia o sobie i świecie. To zaproszenie do eksploracji niekonwencjonalnych ścieżek.
Elective (elektywna/wyborcza) sugeruje świadomy wybór, autonomię i samookreślenie. Wiedźma Arki nie jest wiedźmą z przymusu, ale z wyboru. Sama decyduje o swojej tożsamości, swoich mocach i swojej drodze. To potężna deklaracja niezależności, szczególnie ważna dla Arki, która otwarcie mówi o swojej niebinarnej tożsamości i procesie auto-kreacji. Ta elektywność może również odnosić się do zdolności wyboru własnej transformacji, akceptacji „obcego w sobie”, co jest częstym motywem w jej twórczości.
Protective (ochronna) dodaje kolejną warstwę do portretu wiedźmy. Nie jest ona jedynie postacią zła czy destrukcji, ale również opiekunką, obrończynią – być może siebie, swojej społeczności, lub też tych, którzy podążają niekonwencjonalnymi ścieżkami. Ta ochrona może być formą obrony przed opresyjnymi systemami czy ocenami społecznymi. W twórczości Arki często pojawia się motyw tworzenia bezpiecznej przestrzeni dla odmienności.
Druga część utworu wprowadza ostry kontrast: „How they make you objects, more ludicrous words”. To fragment krytyczny wobec sposobów, w jakie społeczeństwo (a w szczególności patriarchalny system) próbuje ograniczyć, sklasyfikować i zredukować jednostki do obiektów, pozbawiając je podmiotowości. „Ludicrous words” (śmieszne, niedorzeczne słowa) mogą odnosić się do etykiet, osądów, definicji, które są narzucane z zewnątrz i które nie oddają złożoności ludzkiego doświadczenia, szczególnie w kontekście tożsamości queer. Arca w swojej muzyce często stawia czoła takim uproszczeniom, dekonstruując je i tworząc własny, płynny język ekspresji.
Wiersze „Fucking machine merging multiple monsters” i „I'm with my fucking machine” stanowią kulminację utworu. Arca często wykorzystuje motywy maszyn, technologii i fuzji człowieka z maszyną, co jest widoczne również w jej wizualizacjach i performancach. „Fucking machine” może być metaforą dla procesu twórczego, dla ciała Arki, dla technologii, której używa do produkcji muzyki, a także dla jej tożsamości. To maszyna, która nie tylko scala (merging) wiele potworów, ale sama jest tą fuzją. Potwory w tym kontekście to niekoniecznie coś złego, ale raczej odrzucane, niezrozumiałe, niepokojące aspekty tożsamości, które Arca celebruje i integruje. Fuzja tych „potworów” jest aktem wzmocnienia i samoakceptacji.
Bycie „with my fucking machine” to deklaracja całkowitej identyfikacji z tą hybrydyczną, potworną, ale i potężną tożsamością. To akceptacja siebie w pełni, z wszystkimi jej pozornymi sprzecznościami i „potwornymi” elementami. Jest to wyraz siły i kontroli nad własną narracją.
Pytanie „They're asking, "What have you seen?"” podkreśla zewnętrzną presję i ciekawość, a może i osąd, ze strony tych, którzy nie rozumieją złożoności tej wiedźmy i jej „maszyny”. Ci, którzy pytają, chcą zrozumieć, co kryje się za tą transformacją, za tą prowokującą tożsamością. Odpowiedź na to pytanie jest zawarta w całym utworze – to, co widziała wiedźma, to co widzi Arca, to bezkompromisowa akceptacja siebie, odrzucenie narzuconych ról i celebrowanie płynności i siły.
Witch jest zatem esencją artystycznego manifestu Arki: to celebracja queerowej, nienormatywnej tożsamości, która jest jednocześnie uwodzicielska, świadomie wybrana i obronna. Utwór łączy w sobie surowość industrialnych dźwięków z liryczną głębią, tworząc przestrzeń dla autentyczności i transformacji. Jest to piosenka o odzyskiwaniu władzy nad własnym ciałem, umysłem i narracją w świecie, który często próbuje narzucać restrykcyjne definicje.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?