Fragment tekstu piosenki:
It's my fault I miss my friends, I'm lonely every day
'Cause they all stayed in Texas when I moved away
I'm learning bands I loved don't want the best for me
Scared they're falling off and take it out on me
It's my fault I miss my friends, I'm lonely every day
'Cause they all stayed in Texas when I moved away
I'm learning bands I loved don't want the best for me
Scared they're falling off and take it out on me
War Crimes zespołu Waterparks to utwór, który stanowi emocjonalne serce albumu FANDOM z 2019 roku, na którym zresztą się znalazł. Piosenka, której współautorem i głównym wokalistą jest Awsten Knight, to bolesne, ale zarazem szczere rozliczenie się z kosztami sławy, rozczarowaniami w relacjach i trudnościami w zachowaniu autentyczności w branży muzycznej. Określana jako jeden z najlepiej zaaranżowanych utworów na albumie, "War Crimes" łączy prawdziwe instrumenty z unikalnymi elektronicznymi dźwiękami, co jest znakiem rozpoznawczym Waterparks.
Początek piosenki ukazuje wewnętrzną walkę narratora. Słowa "Behind my forehead's an assortment / Of things I'd like to forget" natychmiast wprowadzają w świat mentalnego niepokoju i pragnienia ucieczki od bolesnych wspomnień. Uśmiech "about a mile wide", który chciałby "sport it / (In my paradise)", symbolizuje fasadę, którą Awsten Knight, jako frontman, być może musi utrzymywać, ukrywając wewnętrzne demony za wizerunkiem szczęścia. W wywiadach, Awsten często porusza temat bycia niezrozumianym i presji związanej z publicznym życiem.
Kolejne wersy rzucają światło na samotność wynikającą z odległości i zmieniających się relacji. "It's my fault I miss my friends, I'm lonely every day / 'Cause they all stayed in Texas when I moved away" to wyraz tęsknoty za domem i dawnym życiem, zanim zespół Waterparks zyskał większą popularność i przeniósł się, co prawdopodobnie oznaczało opuszczenie Teksasu, skąd pochodzi zespół. Narrator wyraża również rozczarowanie środowiskiem muzycznym: "I'm learning bands I loved don't want the best for me / Scared they're falling off and take it out on me". To może odnosić się do zazdrości, konkurencji lub negatywnych doświadczeń z innymi artystami, które nadszarpnęły jego idealistyczne postrzeganie branży.
Nawiązanie do przyjaciół ("So I'll call Jawn and Zakk and Travis / Let's go do some bad shit") wprowadza element poszukiwania pocieszenia i ucieczki, choć zaraz potem pojawia się wątpliwość ("Do we even do bad shit?"). Jawn to prawdopodobnie Jawn Rocha, menadżer zespołu, a Zakk to Zakk Cervini, producent albumu FANDOM, co dodaje osobistego wymiaru do tekstu. Zakk Cervini jest też uznany za producenta na albumie FANDOM. Obawa, że piosenki "will turn to static", odzwierciedla strach przed utratą kreatywności, relevancji lub związku z publicznością, co jest powszechnym lękiem artystów. Fraza "Your knight in shining plastic" może sugerować poczucie fałszu lub bycia jedynie pustą reprezentacją tego, kim powinien być, zamiast autentyczną osobą.
W kluczowym fragmencie: "Now I'm turning off my headlights / Think I'd rather stay blind / I'm forgetting how to hate myself / I saved my own life", narrator dokonuje pewnego rodzaju przewartościowania. Wyłączenie świateł może symbolizować rezygnację z jasnego widzenia rzeczywistości lub unikanie konfrontacji, ale jednocześnie "zapominanie, jak nienawidzić siebie" i "uratowanie własnego życia" wskazuje na proces samopoznania i odzyskiwania poczucia własnej wartości. To silny moment introspekcji i osobistego zwycięstwa. Powtarzające się "In my paradise" jest jak mantra, tworząca iluzoryczne lub osobiste schronienie od zewnętrznych nacisków.
Refren "I play along / I love it all, love it all / Give back my halo you stole / It's silver and cold / Give back my breath that you hold / I wanna go home" jest wielowymiarowy. "Gram razem" ("I play along") może oznaczać poddanie się oczekiwaniom, udawanie. Prośba o zwrot "halo", które jest "silver and cold", jest szczególnie intrygująca. Fani Waterparks spekulowali, że "halo" może być metaforą niewinności, czystości lub nawet pierścionka, co może odnosić się do jego byłej partnerki Ciary, o której Awsten śpiewał w innych piosenkach, takich jak "Stupid For You". Jest to silne nawiązanie do poczucia bycia okradzionym z czegoś cennego, emocjonalnie i osobiście. "Give back my breath that you hold / I wanna go home" wyraża pragnienie wolności, odzyskania kontroli nad własnym życiem i powrotu do stanu sprzed utraty tej "aury".
Druga część utworu staje się bardziej konfrontacyjna i bezkompromisowa, bezpośrednio odnosząc się do kultury fanów i presji sławy. "God's favorite fucking boy band / Pray to be important / In my paradise / My death will be the fandom / Just keep your fucking hands up / Tell me I look handsome" to ironiczne przedstawienie wizerunku zespołu i gorzkie rozliczenie z relacją z fanami. Awsten Knight często podkreśla złożoną i czasem toksyczną dynamikę między artystą a fandomem, gdzie artyści są wynoszeni na piedestał, ale jednocześnie poddawani ciągłej ocenie i presji. Fraza "My death will be the fandom" jest szczególnie mocna, sugerując, że oczekiwania, naciski i negatywne aspekty bycia celebrytą mogą ostatecznie zniszczyć artystę. Prośba "Tell me I look handsome" obnaża płytkość niektórych interakcji i pragnienie walidacji.
Ostatnie wersy ("So get your coke off my bus / Yeah, keep that shit to yourself / And keep yourself far away / Maybe stop hitting my cell / You know you could've been a classic / But now you'll never have shit / In my paradise") są bezpośrednim odrzuceniem negatywnych wpływów i toksycznych relacji. Może to dotyczyć zarówno konkretnych osób z jego otoczenia, które źle na niego wpływały, jak i bardziej ogólnych "demonów" branży. Zwrot "You know you could've been a classic / But now you'll never have shit" może być skierowany do kogoś, kto zmarnował swój potencjał przez złe decyzje lub zachowania, co jeszcze bardziej podkreśla motyw samoprzetrwania i dbałości o własną ścieżkę.
"War Crimes" to piosenka, która w przejmujący sposób oddaje rozterki Awstena Knighta i Waterparks, balansując między chęcią akceptacji a odrzuceniem toksycznych aspektów sławy. Jest to jednocześnie moment triumfu osobistego, w którym narrator "uratował własne życie", odnajdując siłę w swoim "raju" – może być to jego muzyka, jego autentyczność, czy też wewnętrzne schronienie, które pozwoliło mu przetrwać burze branży muzycznej. Utwór ten, z jego dynamiczną produkcją i głęboko osobistymi tekstami, jest przykładem tego, co przyciągnęło fanów do Waterparks od samego początku.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?