Fragment tekstu piosenki:
They're killing me when I'm fast asleep
Are you hearing me? When I say you're bleeding me out
With all the things you don't say, I'm living fucking betrayed
Living like I'm dead, and on my own
They're killing me when I'm fast asleep
Are you hearing me? When I say you're bleeding me out
With all the things you don't say, I'm living fucking betrayed
Living like I'm dead, and on my own
Piosenka „Ritual” autorstwa Waterparks, pochodząca z ich albumu Intellectual Property z 2023 roku, to intensywna eksploracja traumy religijnej i jej wpływu na dorosłe życie oraz relacje międzyludzkie. Utwór, podobnie jak cały album, zagłębia się w tematykę winy, religii i osobistego wyzwolenia, często przedstawiając je przez pryzmat autoironicznego i bolesnego doświadczenia Awstena Knighta.
Rozpoczynające utwór intro – „What if I want to have sex before I get married? / Well, I guess you just have to be prepared to die” – natychmiastowo ustawia ton, wprowadzając słuchacza w świat hiperseksualności i traumy religijnej, które są wszechobecnymi tematami albumu. Ten krótki dialog, będący prawdopodobnie nagraniem z jakiegoś kazania lub rozmowy, dosadnie ilustruje wewnętrzny konflikt i represję, z jaką boryka się narrator, wynikające z dogmatycznych przekonań wpajanych mu od wczesnego dzieciństwa.
Refren piosenki maluje obraz głębokiej paranoi i potrzeby ochrony przed niewidzialnym, wszechobecnym zagrożeniem. Słowa takie jak „My inner child needs a bulletproof vest, and a phone that can't text / And twenty years rest, build a bomb shelter” doskonale oddają pragnienie odizolowania i zabezpieczenia wewnętrznego dziecka przed bólem i lękiem. Jest to symboliczne przedstawienie chęci ucieczki od ran przeszłości, być może związanych z wychowaniem w silnie religijnej atmosferze, gdzie naturalne pragnienia były stygmatyzowane jako grzech. „Bite a belt for the stress, never know what's next” oraz „Sleeping with my clothes on, in case shit goes wrong” podkreślają ciągły stan gotowości i strachu przed nieprzewidywalnymi konsekwencjami, typowymi dla osoby żyjącej w lęku przed osądem lub karą. Nawet sen, który powinien przynosić ulgę, staje się kolejnym polem bitwy, gdzie podświadomość jest atakowana.
W pre-chorus („My melatonin eyes feel heavy tonight, I could sleep for weeks / And speak in Z.Z.Z's / Don't look for me, don't look for me”) narrator wyraża wyczerpanie i pragnienie ucieczki w głęboki sen, co jest formą tymczasowej izolacji od traumy i oczekiwań. Prośba „Don't look for me” sugeruje nie tylko fizyczną, ale i emocjonalną potrzebę zniknięcia, niewidzialności, aby uniknąć dalszego zranienia.
Najbardziej uderzający jest refren („They're killing me when I'm fast asleep / Are you hearing me? When I say you're bleeding me out / With all the things you don't say, I'm living fucking betrayed / Living like I'm dead, and on my own / You're killing me when I'm fast asleep, Like a ritual”). To serce utworu, gdzie Awsten Knight używa rapowanych partii i krzyczanych wokali, aby oddać miażdżący ciężar winy i frustracji. Narrator czuje się zdradzony i wykrwawiany przez to, co inni nie mówią, co sugeruje manipulację, pasywną agresję lub niewypowiedziane oczekiwania i osądy, które są tak niszczycielskie jak bezpośrednia agresja. Określenie „Like a ritual” jest tutaj kluczowe – sugeruje, że ten proces niszczenia jest systematyczny, powtarzalny i wpisany w jakąś większą, narzuconą strukturę, którą, jak wskazują recenzje albumu, jest religia. Awsten Knight śpiewa o tym, jak Kościół sprawia, że czuje, iż wszystko, co chce robić, jest złe. To uczucie bycia „zabijanym we śnie” symbolizuje podświadome zmagania z wpajanymi dogmatami, które atakują jego prawdziwe ja, nawet gdy nie jest tego świadomy.
Post-chorus z odliczaniem „(Eight, seven, six, five, four, three)” dodaje piosence poczucia narastającego napięcia lub odliczania do jakiegoś nieuchronnego wydarzenia, potęgując wrażenie lęku i niepokoju.
Tekstowo, „Ritual” doskonale wpisuje się w szerszy kontekst albumu Intellectual Property, który, jak zauważa sam Awsten Knight w wywiadach, porusza tematykę prania mózgu przez religię i poczucia winy związanego z naturalnymi pragnieniami, takimi jak popęd seksualny. Okładka albumu z żabą, która jest symbolem odniesienia do winy religijnej, dodatkowo podkreśla te motywy. Utwór ten jest uznawany za jeden z najmocniejszych na albumie, łącząc bardziej agresywne brzmienie z hip-hopową produkcją i krzyczanymi wokalami, co czyni go ulubionym przez fanów. Jest to swego rodzaju katharsis dla artysty, który, jak sam przyznał, w pewien sposób czuł się „prany mózgowo” przez pewne aspekty wiary. Piosenka staje się więc manifestacją walki o własną tożsamość i wolność od narzuconych norm, co jest rytuałem samym w sobie – rytuałem wyzwolenia.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?