Fragment tekstu piosenki:
I'm gonna send him to outer space,
to find another race.
I'm gonna send him to outer space,
to find another race.
I'm gonna send him to outer space,
to find another race.
I'm gonna send him to outer space,
to find another race.
Out of Space zespołu The Prodigy, wydane w 1992 roku jako singiel i część debiutanckiego albumu Experience, to ikoniczny utwór, który doskonale oddaje esencję wczesnej sceny rave i breakbeat hardcore. Tekst piosenki, choć na pierwszy rzut oka minimalistyczny i powtarzalny, jest w istocie manifestem euforii, ucieczki i transcendentalnych doznań, które definiowały kulturę rave lat 90. Powtarzające się frazy „I'll take your brain to another dimension” oraz „I'm gonna send him to outer space, to find another race” stają się swoistą mantrą, zapraszającą słuchacza do podróży poza granice codzienności i świadomości.
Sercem utworu są dwa kluczowe sample, które Liam Howlett, mózg i główny kompozytor The Prodigy, umiejętnie wplótł w dynamiczną, rave'ową tkankę. Pierwszy i najbardziej rozpoznawalny, to linia wokalna „I'm gonna send him to outer space, to find another race” pochodząca z utworu Chase the Devil Maxa Romeo z 1976 roku. Howlett natknął się na ten utwór, gdy przyjaciel zostawił u niego stos płyt reggae, i od razu poczuł, że idealnie pasuje on do jego zamysłu. W wywiadzie dla MusicRadar przyznał, że ten sample stanowi tak duży „hak” w utworze, że w pewnym sensie "trochę się zawiódł", ale jednocześnie podkreślił, że muzycznie go wzmocnił i zbudował na nim całą kompozycję, tak że nawet po usunięciu sampla, utwór wciąż pozostaje dobrą melodią. Jest to swego rodzaju hołd dla jamajskiego klasyka, przetworzony na język hardcore breakbeatu, z dodanymi przyspieszonymi perkusyjnymi breakami, syntezatorami rave'owymi i skreczami.
Drugi istotny sample, „I'll take your brain to another dimension” oraz „Pay close attention”, pochodzi z utworu Critical Beatdown hip-hopowej grupy Ultramagnetic MC's z 1988 roku, gdzie rapował Kool Keith. Połączenie tych dwóch, pozornie odległych stylistycznie próbek – głębokiego, jamajskiego reggae i surowego amerykańskiego hip-hopu – z futurystycznymi brzmieniami rave'u, stworzyło unikalną synergię, która stała się znakiem rozpoznawczym wczesnego The Prodigy. Liam Howlett jest znany z tego, że czerpał inspirację z różnych źródeł, ale podkreślał, że zawsze starał się dodawać do nich własną warstwę muzyczną, tworząc coś nowego.
Fraza „I'll take your brain to another dimension” może być interpretowana jako obietnica głębokiego doświadczenia mentalnego, które oferuje muzyka, taniec, a dla niektórych również substancje psychoaktywne, powszechne na scenie rave. To zaproszenie do ekstazy, do porzucenia racjonalnego myślenia i poddania się w pełni rytmowi i dźwiękom. Przeniesienie w „kosmos” to metafora stanu uniesienia, wyzwolenia z ziemskich trosk, poszukiwania czegoś nowego i nieznanego – „another race” może symbolizować zarówno utopijną wizję zjednoczonej społeczności na parkiecie, jak i metafizyczne poszukiwanie alternatywnych form istnienia czy sensu. W kontekście rave'u, gdzie granice zanikały, a ludzie czuli się częścią większej całości, to „znalezienie innej rasy” mogło oznaczać odkrycie nowej tożsamości w kolektywnym doświadczeniu.
Utwór był kluczowy dla kariery The Prodigy, umacniając ich pozycję jako jednej z czołowych grup sceny elektronicznej. Liam Howlett w 2022 roku określił go jako „zwyczajny hymn, tak po prostu”. Teledysk do Out of Space, w reżyserii Russella Curtisa, dodatkowo wzmacnia surrealistyczny i psychodeliczny wydźwięk piosenki, prezentując członków zespołu bawiących się w wiejskim otoczeniu, a nawet biegających z pędzącymi strusiami – co, jak się okazuje, było pomysłem Howletta po osobistym spotkaniu z uciekającym strusiem. Keith Flint pojawia się w typowym dla raverów stroju, z kombinezonem, maską na twarz i fluorescencyjnymi rękawiczkami, wąchając Vicks VapoRub, co było częstą praktyką na imprezach, by wzmocnić doznania.
Out of Space to nie tylko hit, który osiągnął 5. miejsce na brytyjskiej liście singli, ale również utwór, który pomógł zdefiniować gatunek breakbeat hardcore, łącząc elementy reggae i rave'u, stając się klasykiem elektronicznej muzyki tanecznej. DJ Magazine w 1998 roku umieścił go na liście „Top 100 Club Tunes”. Repetycja i hipnotyczny rytm, charakterystyczne dla tego okresu, budują napięcie i pozwalają słuchaczowi w pełni zanurzyć się w dźwiękowym „innym wymiarze”, który The Prodigy obiecuje. To zaproszenie do podróży, do utraty kontroli i odkrycia czegoś nowego poza własnym ciałem i umysłem, co było kwintesencją wczesnej kultury rave.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?