Fragment tekstu piosenki:
El enemigo, el que ha caído
Es el correcto, es bienvenido
No hay moral, nos han mentido
Hasta al amor han vendido
El enemigo, el que ha caído
Es el correcto, es bienvenido
No hay moral, nos han mentido
Hasta al amor han vendido
Sistematic Coprophagia to kolumbijski zespół brutalnego/technicznego death metalu, który od 2017 roku eksploruje w swojej twórczości motywy przemocy, dekadencji, śmierci i nihilizmu. Sama nazwa zespołu, odwołująca się do zjawiska koprofagii (spożywania kału), już na wstępie sygnalizuje jego ekstremalne i prowokacyjne podejście do sztuki, co doskonale rezonuje z tematyką death metalu i przygotowuje słuchacza na konfrontację z niełatwymi treściami. Utwór "Moral" jest szóstym z kolei na ich pełnowymiarowym albumie "Inyección nasoyeyunal de decadencia", wydanym 24 czerwca 2022 roku przez Parasite Records. Trwający 3 minuty i 12 sekund, stanowi on kwintesencję pesymistycznej wizji świata przedstawionej przez zespół.
Tekst piosenki rozpoczyna się od refleksji nad budzącym się dniem, która szybko przechodzi w gorzkie uświadomienie sobie niemożności ucieczki od cierpienia: „Amanece y recuerdo / Que si quisiera por un momento / Dejar de lado el sufrimiento / Me enteraría que no hay salida / Y que sufrimos por cada día” (pol. „Świt nadchodzi i pamiętam / Że gdybym chciał na chwilę / Odłożyć cierpienie na bok / Dowiedziałbym się, że nie ma wyjścia / I że cierpimy każdego dnia”). Ten wstępny akapit natychmiast zanurza słuchacza w atmosferze beznadziei, sugerując, że cierpienie nie jest chwilowym stanem, lecz integralną częścią codziennego istnienia, z której nie ma ucieczki.
Dalsze wersy wzmacniają ten obraz, malując świat pełen nieustannych porażek i wszechobecnego bólu: „Nuevas derrotas / Nuevo dolor / Que solo hay ratas / Y que no hay honor” (pol. „Nowe porażki / Nowy ból / Że są tylko szczury / I że nie ma honoru”). Obraz szczurów zamiast ludzi podkreśla dehumanizację i moralny upadek, brak jakiejkolwiek godności czy szlachetności w otaczającej rzeczywistości. To brutalne stwierdzenie ugruntowuje nihilistyczny ton utworu, charakterystyczny dla gatunku brutal death metalu.
W obliczu tak ponurej diagnozy świata, narrator podejmuje radykalną decyzję: „Y por eso he decidido / Dejar el bien para el olvido / Que no hay mesías, no has nacido / No hay madre virgen, no le han parido” (pol. „I dlatego zdecydowałem / Zostawić dobro zapomnieniu / Że nie ma mesjasza, nie narodziłeś się / Nie ma matki dziewicy, nie urodziła go”). Jest to jaskrawe odrzucenie tradycyjnych systemów wartości, moralności i nadziei na zbawienie czy odkupienie. Negacja postaci mesjasza i dziewicy-matki symbolizuje całkowite wyrzeczenie się religijnych i etycznych filarów, na których opiera się cywilizacja. Dobro zostaje uznane za relikt przeszłości, niepasujący do skorumpowanej rzeczywistości.
Kulminacyjnym punktem tej dekadenckiej deklaracji są wersy: „El enemigo, el que ha caído / Es el correcto, es bienvenido / No hay moral, nos han mentido / Hasta al amor han vendido” (pol. „Wróg, ten, który upadł / Jest właściwy, jest mile widziany / Nie ma moralności, skłamali nam / Nawet miłość sprzedali”). Tutaj „wróg, który upadł” może symbolizować samą moralność, tradycyjne wartości lub wszelkie próby oporu przeciwko wszechogarniającemu cierpieniu. Przyjęcie go z otwartymi ramionami świadczy o całkowitej kapitulacji przed chaosem i cynizmem. Stwierdzenie „No hay moral, nos han mentido” jest centralnym przesłaniem utworu – to bezpośredni atak na iluzję moralności, którą społeczeństwo rzekomo nam wmawiało. Najbardziej wstrząsające jest „Hasta al amor han vendido”, sugerujące, że nawet najczystsze uczucia zostały skomodyfikowane i sprowadzone do transakcji, pozbawiając ludzkość ostatniej ostoi autentyczności.
Końcowe strofy utworu powtarzają i wzmacniają ten ponury obraz: „Ya no hay sangre / Se la han bebido / Ya no hay lumbre / Ha fallecido / No hay moral / Nos han mentido / No hay mesías / Has fallecido” (pol. „Już nie ma krwi / Wypili ją / Już nie ma ognia / Umarł / Nie ma moralności / Skłamali nam / Nie ma mesjasza / Umarłeś”). Obrazy wypitej krwi i zgaszonego ognia symbolizują utratę życia, witalności i nadziei. Krew, często kojarzona z życiem i pasją, zostaje "wypita", co może oznaczać wyzysk, wyczerpanie lub całkowite zdewastowanie ludzkiego ducha. Ogień, symbol ciepła, światła i nadziei, "umarł". Powtarzające się stwierdzenia o braku moralności i mesjasza, a także o „śmierci” adresata (lub ludzkości w ogóle), stanowią ostateczne i nieodwołalne potwierdzenie nihilistycznej wizji.
„Moral” to zatem brutalna i bezkompromisowa oda do rozpaczy i nihilizmu, odzwierciedlająca tematy dekadencji i śmierci charakterystyczne dla twórczości Sistematic Coprophagia. Jest to utwór o odrzuceniu wszelkich moralnych kotwic w świecie, który postrzegany jest jako skorumpowany, pełen bólu i pozbawiony sensu. W kontekście brutalnego death metalu, piosenka ta nie tylko wyraża, ale wręcz celebruje ten upadek, używając go jako paliwa dla swojej agresywnej i bezlitosnej ekspresji. To przestroga, manifest i wreszcie – rezygnacja z poszukiwania dobra w miejscu, gdzie, zdaniem zespołu, go już nie ma.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?