Fragment tekstu piosenki:
Being tracked
Being parsed
Being mined
Modified
Being tracked
Being parsed
Being mined
Modified
Piosenka „Big Tech Brother” zespołu Riverside, pochodząca z ich albumu ID.Entity z 2023 roku, to niezwykle trafna i niepokojąca interpretacja współczesnych lęków związanych z inwigilacją, utratą prywatności i manipulacją w erze cyfrowej. Cały album ID.Entity koncentruje się na eksploracji tożsamości w kontekście nowoczesnego społeczeństwa, mediów społecznościowych i wszechobecnej technologii, a utwór „Big Tech Brother” stanowi jego kluczowy, bezpośredni i cyniczny komentarz.
Otwierający utwór fragment „Hello listener, if you want to hear the next song, you must first agree to terms and conditions. It won't hurt. Well, at least not now, maybe later. Thank you for your cooperation.” działa jak prowokacja, natychmiast zanurzając słuchacza w rzeczywistości, gdzie dostęp do treści wiąże się z akceptacją nieczytelnych regulaminów, często ignorowanych przez użytkowników. To wprowadzenie doskonale oddaje mechanizm działania wielu platform internetowych, gdzie bezrefleksyjne klikanie „zgadzam się” otwiera furtkę do gromadzenia i przetwarzania naszych danych. Obietnica, że „It won't hurt. Well, at least not now, maybe later”, jest makabrycznym ostrzeżeniem przed długoterminowymi konsekwencjami pozornie niewinnych działań.
Dalsze wersy piosenki piętnują ignorancję i naiwne przekonanie: „”I've nothing to hide,” you say „It's all okay and fine””. Zespół w dobitny sposób punktuje, jak łatwo godzimy się na bycie „tracked, parsed, mined, Modified, Being used, Being searched, Being lied to, Monetised”. To wyliczanka brutalnie ukazuje proces, w którym stajemy się surowcem – nasze dane są śledzone, analizowane, wydobywane, a następnie wykorzystywane do modyfikowania naszych zachowań, by w efekcie zarabiać na nas pieniątki. Mariusz Duda, lider zespołu, często podkreśla w wywiadach, że teksty na ID.Entity są bardziej bezpośrednie, dosadne i kąśliwe niż na poprzednich albumach Riverside, co doskonale widać w tej piosence.
Centralnym punktem utworu jest refren, który jasno odwołuje się do dystopijnych wizji: „Mass control, 84, Brave New World”. Odniesienie do Roku 1984 George'a Orwella i Nowego Wspaniałego Świata Aldousa Huxleya nie jest przypadkowe. Te dwie ikoniczne antyutopie symbolizują skrajne formy kontroli społeczeństwa – jawną, autorytarną inwigilację (Wielki Brat) oraz subtelniejszą, opartą na konsumpcji i rozrywce, prowadzącą do dobrowolnej utraty wolności. Riverside łączy te obrazy z powtarzającym się stwierdzeniem „I'm Free Raw Material”, co jest gorzkim komentarzem na temat dehumanizacji jednostki w świecie, gdzie staje się ona jedynie zbiorem danych, towarem, dostępnym „At your service, Sir”. Mariusz Duda, jako główny kompozytor i autor tekstów, często porusza tematykę lęków związanych z postępem technologicznym i sztuczną inteligencją, co widać również w jego solowych projektach, takich jak album AFR AI D.
W drugiej części utworu pojawia się iskierka buntu, sprzeciwu: „We have the right to defend ourselves, We have the right to not accept, Self-consciousness – this is where we could start”. To wezwanie do samoświadomości, do sprzeciwienia się byciu bezustannie „Assessed, Profiled, Sorted, Measured”. Kulminacją tej frustracji jest pełne wściekłości „JUST CHOKE ON IT AT LAST!”. Jednak ten krzyk szybko zderza się z gorzką refleksją. Powtórzenie „I've nothing to hide” nabiera tym razem ironicznego, a może nawet rezygnacyjnego wydźwięku, by zaraz potem przejść w „I simply hate your style”. Jest to wyraz osobistej odrazy, nie tyle do braku prywatności, co do samego stylu, sposobu, w jaki ta kontrola jest narzucana.
Następnie pojawia się moment swoistej kapitulacji: „But I know, I've failed again, There's numbness in my face”. Ten fragment sugeruje, że pomimo świadomości zagrożeń i chęci buntu, jednostka czuje się bezsilna, otępiała wobec przytłaczającej siły systemu. To jest sedno dramatu ukazanego w „Big Tech Brother” – świadomość problemu nie zawsze prowadzi do skutecznej walki, a często kończy się rezygnacją i wewnętrznym odrętwieniem. Utwór kończy się dwukrotnym powtórzeniem refrenu i finalnym „I have nothing to hide”, które po całym tym kontekście brzmi już nie jak naiwne usprawiedliwienie, ale raczej jak gorzkie westchnienie, a może nawet jako ostatnia deska ratunku w obliczu wszechogarniającej inwigilacji.
Album ID.Entity, z którego pochodzi „Big Tech Brother”, stanowi ważne dzieło w dyskografii Riverside, będąc świadectwem ich ewolucji i chęci komentowania otaczającej rzeczywistości. Jak Mariusz Duda wspomniał w jednym z wywiadów, zespół dba o spójność stylistyczną, ale jednocześnie nie chce stać w miejscu i stale eksperymentuje w obrębie gatunku rocka progresywnego. Utwór „Big Tech Brother” to brutalnie szczery obraz współczesnego świata, w którym granice między wolnością a kontrolą zacierają się, a cyfrowa tożsamość staje się nowym „surowcem”. Cynizm i krytyka nowoczesnej ery cyfrowej, obecne w „Big Tech Brother”, kontrastują z bardziej nadziejskimi i luminescencyjnymi nutami innych utworów z albumu, np. „Self-Aware”, co pokazuje złożoność przesłania całego wydawnictwa. Piosenka, ze swoją bezpośredniością, jest przemyślaną reakcją na powszechne zjawiska społeczne, które zespół obserwuje, i stanowi mocny, choć gorzki głos w dyskusji o cyfrowej przyszłości ludzkości.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?