Fragment tekstu piosenki:
When I look back upon my life
It's always with a sense of shame
I've always been the one to blame
For everything I long to do
When I look back upon my life
It's always with a sense of shame
I've always been the one to blame
For everything I long to do
Utwór „It's A Sin” Pet Shop Boys to nie tylko jeden z ich największych przebojów, ale także głęboka, choć w zamierzeniu prowokacyjna, refleksja nad poczuciem winy, wstydem i rygorem religijnym, które kształtują ludzkie życie. Tekst piosenki, napisany przez Neila Tennanta, jest bezpośrednio inspirowany jego doświadczeniami z katolickiej szkoły z internatem, gdzie, jak sam wspominał, „zawsze uczono, że wszystko jest grzechem. Wszystko, co chciałeś zrobić, było grzechem.”. Ta intensywna indoktrynacja sprawiła, że Tennant dorastał z wszechobecnym poczuciem winy, które wyraża w otwierających wersach: „When I look back upon my life / It's always with a sense of shame / I've always been the one to blame”.
W tekście, powtarzające się jak mantra stwierdzenie „It's a sin” staje się ironicznym komentarzem do nierealistycznych wymagań stawianych przez instytucje religijne i społeczne. Narrator, z pozoru kajając się, tak naprawdę wylicza wszystkie aspekty swojego życia – przeszłe, teraźniejsze i przyszłe – które zostały naznaczone piętnem grzechu, niezależnie od ich natury. „Everything I've ever done / Everything I ever do / Every place I've ever been / Everywhere I'm going to – it's a sin” – te słowa podkreślają totalizujący charakter narzuconego poczucia winy, które przenika każdą myśl, słowo i czyn. Nawet próby bycia „czystym w myśli, słowie i czynie”, których uczono go w szkole, zakończyły się niepowodzeniem, co jedynie pogłębia jego poczucie nieprzystosowania do narzuconych norm.
Centralnym punktem utworu jest bridge: „Father, forgive me, I tried not to do it / Turned over a new leaf, then tore right through it / Whatever you taught me, I didn't believe it / Father, you fought me, 'cause I didn't care / And I still don't understand”. Ten fragment, pełen buntu i niezrozumienia, nie jest prośbą o przebaczenie, ale raczej oskarżeniem. Jest to wyraz odrzucenia dogmatów i autorytetu, które zamiast oferować miłość i zrozumienie, przyniosły jedynie walkę i piętno. Neil Tennant określił tę piosenkę jako „oskarżycielską spowiedź”, co doskonale oddaje jej dwuznaczny charakter.
Od strony muzycznej, „It's A Sin” jest produkcją, która miała być „naprawdę wielka i mega-katolicka”. Producent Julian Mendelsohn wraz z zespołem udał się do Katedry Westminsterskiej, aby nagrać prawdziwą Mszę, której fragmenty, w tym odpowiedź „Amen”, słychać na końcu utworu. Środkowa część piosenki zawiera także ambientowe dźwięki nagrane w Brompton Oratory. Co ciekawe, na początku utworu pojawia się samplowane odliczanie NASA, które, jak przyznał Tennant, zostało dodane po prostu dlatego, że „dobrze brzmiało” i dodało epickiego charakteru. Utwór ten, choć powstał w 1982 roku jako demo, w finalnej wersji z 1987 roku stał się syntezatorowym hymnem z elementami hi-NRG, celowo budującym dramatyzm.
Początkowo Neil Tennant traktował „It's A Sin” jako „żart o obozie” (camp joke), napisany w zaledwie 15 minut, i nie podchodził do niego poważnie. Jednak publiczność i krytycy odebrali go z dużą powagą, a nawet wywołał on reakcję w środowiskach religijnych – niektórzy przywódcy kościelni chwalili piosenkę za poruszanie tematu grzechu, inni krytykowali za obrażanie religii. Singiel osiągnął ogromny sukces, stając się drugim numerem jeden Pet Shop Boys w Wielkiej Brytanii i bijąc rekordy popularności w wielu krajach na świecie.
Piosenka stała się także obiektem kontrowersji, gdy brytyjski DJ Jonathan King oskarżył Pet Shop Boys o splagiatowanie melodii z utworu Cata Stevensa „Wild World” z 1971 roku. Zespół pozwał Kinga, wygrywając ugodę pozasądową, a odszkodowanie przekazał na cele charytatywne.
Mimo pierwotnego, lżejszego zamierzenia Tennanta, „It's A Sin” nabrało głębszego znaczenia dla wielu słuchaczy, szczególnie dla społeczności LGBTQ+ w okresie epidemii AIDS w latach 80.. Chociaż piosenka nie odnosi się bezpośrednio do homoseksualizmu, jej tematyka pożądania, winy i odrzucenia przez społeczne normy mocno rezonowała z ich doświadczeniami. Wspomniany kontekst kulturowy lat 80., z homofobiczną „Sekcją 28” rządu Margaret Thatcher w Wielkiej Brytanii, zakazującą „promowania” homoseksualizmu w szkołach, sprawił, że utwór stał się nieoficjalnym hymnem dla tych, którzy czuli się potępieni za swoją tożsamość.
W 2021 roku tytuł piosenki został użyty w głośnym brytyjskim serialu dramatycznym Channel 4 „It's A Sin”, który opowiadał o życiu młodych gejów w Londynie podczas kryzysu AIDS. Serial, który Neil Tennant pochwalił za zmianę postaw wobec HIV/AIDS, przyniósł piosence nowe życie i przypomniał o jej ponadczasowym przesłaniu. Z tej okazji Olly Alexander z zespołu Years & Years, gwiazda serialu, nagrał własną wersję utworu, a później wykonał ją z Eltonem Johnem, z której dochody zasiliły fundacje wspierające walkę z AIDS.
Zakończenie piosenki, z łacińską modlitwą „Confiteor Deo omnipotenti…” („Spowiadam się Bogu Wszechmogącemu…”), którą Tennant zapożyczył z katolickiej liturgii spowiedzi, stanowi gorzką klamrę. Podkreśla ona internalizację poczucia grzechu i ciągłe zmaganie się z nim, nawet jeśli świadomie odrzuca się jego źródło. „It's A Sin” pozostaje potężnym i wielowymiarowym utworem, który pomimo swojej synth-popowej formy, porusza uniwersalne tematy tożsamości, winy i wolności.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?