Fragment tekstu piosenki:
O! O! Totus Floreo,
Iam amore viginali
totus ardeo,
Novus novus amor est, quod pereo
O! O! Totus Floreo,
Iam amore viginali
totus ardeo,
Novus novus amor est, quod pereo
Utwór „Totus Floreo” w wykonaniu zespołu Othalan to fascynujące połączenie średniowiecznej poezji z nowoczesnym brzmieniem folk metalu, gatunku, w którym polski zespół Othalan specjalizował się w latach 2012-2018. Tekst piosenki nie jest oryginalną kompozycją Othalan, lecz stanowi adaptację słynnego wiersza łacińskiego o tym samym tytule, pochodzącego ze zbioru Carmina Burana, a dokładnie z poematu CB 179 „Tempus est iocundum”. To zresztą często spotykana praktyka – wiele zespołów czerpiących z tradycji muzyki dawnej sięga po te goliardowe teksty, reinterpretując je w swoim unikalnym stylu.
Othalan, siedmioosobowa grupa z Katowic i Gliwic, łączyła miłość do „cięższej” muzyki z zainteresowaniem kulturą średniowieczną i folklorem, co idealnie wpisuje się w charakter utworu „Totus Floreo”. W ich twórczości słychać inspiracje polską muzyką ludową, dawną, a także nordycką, a do instrumentarium wprowadzali tradycyjne elementy takie jak piszczałki, lira korbowa czy obój. Takie podejście pozwala im tchnąć nowe życie w starożytne słowa, nadając im jednocześnie surowość i energię właściwą dla folk metalu. Dzięki temu, tekst piosenki, pierwotnie powstały prawdopodobnie między XI a XIII wiekiem, w interpretacji Othalan zyskuje na dynamiczności i ostrości, choć jego tematyka pozostaje niezmienna – intensywny zachwyt młodością i miłością.
Liryki „Totus Floreo” to oda do radości życia, wiosny i rodzącego się uczucia. Rozpoczynają się wezwaniem: „Tempus est iocundum, o virgines / Modo congaudete vos iuvenes” („To czas radosny, o dziewice / Teraz weselcie się, wy młodzi”). Jest to uniwersalne zaproszenie do celebrowania chwili, symbolicznego przebudzenia natury i człowieka. Powtarzający się refren „O! O! Totus Floreo, / Iam amore virginali totus ardeo, / Novus novus amor est, quod pereo” („O! O! Cały rozkwitam, / Już miłością dziewiczą cały płonę, / Nowa, nowa miłość jest, przez którą ginę”) doskonale oddaje stan euforii, ale i pewnego rodzaju udręki, typowej dla pierwszego, intensywnego zauroczenia. Podkreślenie „amore virginali” (dziewiczą miłością) sugeruje czystość i nowość tego uczucia, które jest tak silne, że podmiot liryczny czuje się przez nie „pochłonięty” lub „umiera z tęsknoty”.
Dalsze strofy zgłębiają wewnętrzne rozterki towarzyszące tej miłości. „Mea me comfortat promissio, / Mea me deportat negatio” („Pociesza mnie moja obietnica, / Unosi mnie mój sprzeciw”) może odnosić się do sprzeczności między nadzieją a obawą, pragnieniem a powściągliwością, lub też złożonej dynamiki relacji, gdzie danie obietnicy koi, a odmowa (być może ze strony ukochanej osoby, lub wewnętrzny opór) oddala i sprawia ból. Metaforyka pory roku jest tutaj kluczowa: „Tempore brumali vir patiens, / Animo vernali lasciviens” („W czasie zimowym mężczyzna cierpliwy, / Z wiosennym duchem swawolny”). Kontrast między chłodnym, powściągliwym okresem a wybuchającą energią wiosny idealnie odzwierciedla transformację ludzkiego serca pod wpływem miłości.
Wiersz porusza również temat niewinności i jej wpływu na rodzące się uczucie: „Mea mecum ludit verginitas, / Mea me detrudit simplicitas” („Moje dziewictwo igra ze mną, / Moja prostota mnie powstrzymuje”). Dziewictwo i prostota, choć kojarzone z czystością, mogą być również źródłem nieśmiałości i wstrzemięźliwości, które kolidują z gwałtownym pragnieniem. To wewnętrzne zmaganie podkreśla głębię emocjonalną utworu, ukazując miłość nie tylko jako radość, ale i wyzwanie.
Kulminacja następuje w ostatniej strofie, będącej bezpośrednim wezwaniem: „Veni domicella cum gaudio, / Veni, veni, pulchra, Iam pereo” („Przyjdź panienko z radością, / Przyjdź, przyjdź, piękna, Już ginę”). To błaganie wyraża desperację i całkowite poddanie się uczuciu. W kontekście folk metalowej aranżacji Othalan, te słowa nabierają dodatkowej mocy – średniowieczne błaganie staje się potężnym, gardłowym wołaniem, wzmocnionym przez ciężkie gitary i tradycyjne instrumenty, co potęguje wrażenie intensywności i bezkompromisowości młodzieńczego pragnienia. Othalan, poprzez swoje muzyczne środki wyrazu, sprawia, że „Totus Floreo” jest nie tylko reliktem przeszłości, ale żywym, pulsującym utworem o uniwersalnym przesłaniu miłości i młodości.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?