Fragment tekstu piosenki:
Te wibracje sferycznych ciał,
wibracje podziemnych skał,
wibracje. Czy czujesz je?
Tak jak ja?
Te wibracje sferycznych ciał,
wibracje podziemnych skał,
wibracje. Czy czujesz je?
Tak jak ja?
„Wibracje” Majki Jeżowskiej to utwór, który w niezwykle sugestywny sposób, poprzez metaforyczne odwołania do świata zwierząt, bada złożoność ludzkiej psychiki i wewnętrznych impulsów. Piosenka, która ukazała się na drugim solowym albumie artystki o tym samym tytule w 1987 roku, stanowi przykład twórczości Majki Jeżowskiej skierowanej do dorosłego słuchacza, co może być zaskoczeniem dla tych, którzy kojarzą ją głównie z piosenkami dla dzieci.
W pierwszym fragmencie tekstu, „W moim sercu mieszka kot / trochę łajdak, trochę leń”, Majka Jeżowska przedstawia obraz kota – stworzenia symbolizującego zmysłowość, niezależność, ale i pewną pobłażliwość wobec siebie. Ten „łajdak” i „leń”, który „na okrągło cały rok / bezustannie pręży grzbiet”, może reprezentować uosobienie cielesnych przyjemności i naturalnych instynktów, którym trudno się oprzeć. To właśnie on „tak sprawia, że / wciąż mam na sumieniu grzech”, co jest próbą zrzucenia odpowiedzialności za drobne przewinienia na wewnętrzną, niesforną naturę. To zaproszenie do zrozumienia, „więc ty nie myśl o mnie źle”, sugeruje, że te popędy są integralną częścią ludzkiego doświadczenia, a niekoniecznie świadomym wyborem złego.
Następnie do akcji wkracza „kruk / rezolutny miły pan, / uczciwości mojej wróg” mieszkający w głowie. Kruk, często kojarzony z mądrością i tajemnicą, tutaj przybiera postać chytrego intelektu, który z łatwością potrafi usprawiedliwić nieuczciwe działania. To „rezolutny miły pan” snujący „codzień inne plany” symbolizuje zmienność myśli i racjonalizację wyborów, które nie zawsze są zgodne z moralnym kompasem. Ponownie, artystka tłumaczy: „To on tak sprawia, że / wciąż mam na sumieniu grzech. / To on namawia mnie, / więc ty nie myśl o mnie źle”, podkreślając, że nawet umysł bywa areną walki między dobrem a pokusą.
Trzecim zwierzęcym archetypem jest „wąż / dobry znawca rajskich tras” zamieszkujący duszę. Wąż w wielu kulturach jest symbolem pokusy, ale i transformacji, odnowy, ze względu na zrzucanie skóry. W tym kontekście „dobry znawca rajskich tras” może wskazywać na dążenie do zakazanych przyjemności lub poszukiwanie nowych ścieżek, które kuszą swą atrakcyjnością. Fakt, że „co noc / zmienia skórę raz po raz” odzwierciedla zmienność ludzkiej natury, jej zdolność do adaptacji i nieustannego przekraczania własnych granic, co znowu prowadzi do tych samych moralnych dylematów i prośby o wyrozumiałość.
Refren „Te wibracje sferycznych ciał, / wibracje podziemnych skał, / wibracje. Czy czujesz je? / Tak jak ja?” stanowi kwintesencję utworu. Jest to klucz do zrozumienia, że wszystkie te wewnętrzne „zwierzęta” – nasze popędy, myśli i dążenia – są jedynie manifestacjami głębszych, uniwersalnych sił. „Wibracje sferycznych ciał” mogą symbolizować kosmiczne, duchowe wpływy, przeznaczenie, niewidzialne energie, które kształtują nasze życie. Z kolei „wibracje podziemnych skał” odwołują się do pierwotnych, instynktownych popędów, zakorzenionych głęboko w ludzkiej podświadomości. Majka Jeżowska stawia pytanie: czy odczuwasz te wszechobecne, nierzadko sprzeczne wpływy tak samo jak ja? To pytanie jest zaproszeniem do introspekcji i uświadomienia sobie, że te wewnętrzne zmagania są powszechne, a ludzka natura jest złożoną mozaiką sił, nad którymi nie zawsze mamy pełną kontrolę.
Warto zaznaczyć, że album „Wibracje” z 1987 roku, z którego pochodzi tytułowy utwór, był efektem współpracy Majki Jeżowskiej z ówczesnym mężem, amerykańskim gitarzystą Tomem Loganem. Razem zaaranżowali, wyprodukowali i skomponowali wszystkie piosenki, tworząc muzykę, która była mieszanką popu, soulu i rhythm and bluesa, co na owe czasy było rewolucyjne w polskiej muzyce i bardzo odbiegało od ówczesnych standardów Polskiego Radia. Słowa do piosenek pisali czołowi polscy tekściarze, tacy jak Andrzej Mogielnicki, Marek Dudkiewicz i Jacek Cygan. To właśnie z tym albumem, a konkretnie z anglojęzyczną wersją piosenki „Ratuj się sam”, Majka Jeżowska reprezentowała Polskę na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie. W 2019 roku ukazała się zremasterowana cyfrowa wersja albumu, co świadczy o jego ponadczasowości i wartości artystycznej.
Piosenka „Wibracje” to artystyczna próba Majki Jeżowskiej uchwycenia istoty ludzkiej tożsamości – jej wewnętrznych konfliktów, pragnień i usprawiedliwień. Jest to utwór o akceptacji własnej niedoskonałości, zrozumieniu dla impulsów, które nami kierują, oraz o poszukiwaniu uniwersalnej łączności w doświadczaniu tych „wibracji”. Artystka, znana później głównie z twórczości dla dzieci, tutaj pokazuje swoje rockandrollowe oblicze i głębię interpretacji tematów, które wykraczają poza ramy stereotypowego wizerunku. Podkreśla, że mimo wszystkich wewnętrznych zmagań, zawsze „Dobrą być staram się”, a błędy są wynikiem działania sił, które przenikają nas na wielu poziomach.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?