Fragment tekstu piosenki:
i’m singin’
baby don’t cry
baby don’t cry
dancin’ in circles, feels good to be lonely
i’m singin’
baby don’t cry
baby don’t cry
dancin’ in circles, feels good to be lonely
„Dancin' In Circles” Lady Gagi to utwór z albumu „Joanne” (2016), który na pierwszy rzut oka może wydawać się kolejnym tanecznym hitem, ale w rzeczywistości jest głęboką interpretacją samotności, autorefleksji i autoerotyki. Piosenka, napisana we współpracy z Beckiem, pierwotnie była akustycznym utworem Becka, który ewoluował w klasyczny taneczny utwór Gagi z rytmem w stylu karaibskim. Lady Gaga w wywiadzie dla Elvisa Durana ze stacji Z100 opowiedziała, że razem z Beckiem spędzili godzinę na rozmowach w Malibu, a potem zaprosiła go do wspólnego jamowania, co zaowocowało właśnie tą piosenką. Beck wspominał ich współpracę, opisując ją jako dzień śpiewania, picia i palenia, zakończony wielką włoską ucztą, a wszystko to przy Gagi w 10-calowych szpilkach.
Centralnym motywem utworu jest masturbacja jako forma radzenia sobie z samotnością i tęsknotą. Już w pierwszych wersach, „i lay around, touch myself to pass the time” (leżę, dotykam się, żeby zabić czas), Gaga jasno określa główny temat. Nie jest to jednak jedynie proste przedstawienie aktu fizycznego, ale raczej symboliczne ukazanie poszukiwania ukojenia i bliskości w sobie samym, gdy brakuje drugiej osoby. Wers „i feel down, i wish you were mine” (jest mi smutno, chciałabym, żebyś był mój) podkreśla tęsknotę za miłością, która pozostaje nieosiągalna.
Refren „dancin' in circles, feels good to be lonely” (tańczę w kółko, dobrze jest być samotnym) jest paradoksalny i stanowi serce interpretacji. Lady Gaga, śpiewając ten wers, odrzuca społeczne piętno otaczające samotność, celebrując pełnię, jaką można odnaleźć w samotnych przestrzeniach. To nie jest smutek, ale raczej świadome przyjęcie własnej autonomii i znalezienie przyjemności w samowystarczalności. „Tańczenie w kółko” może symbolizować powtarzalność poszukiwania ukojenia we własnym świecie fantazji, gdzie „i close my eyes, take a breath and i picture us in a place i can’t recognize” (zamykam oczy, biorę oddech i wyobrażam nas sobie w miejscu, którego nie rozpoznaję). To ucieczka od rzeczywistości, tworzenie własnej bezpiecznej przestrzeni, gdzie pragnienia mogą zostać zaspokojone, choćby tylko w wyobraźni.
W drugim refrenie, „i fool myself, swirl around as if i’m someone else, your hands are mine, i do a trick, pretend that i am you until it clicks, i come alive, come alive” (oszukuję się, kręcę się, jakbym była kimś innym, twoje ręce są moje, robię sztuczkę, udaję, że jestem tobą, aż zaskoczy, ożywam, ożywam), Gaga wkracza w głębszą sferę iluzji. Tutaj autoerotyka staje się niemal performansem, aktem wcielania się w drugą osobę, by osiągnąć satysfakcję. To wyraża złożoność kobiecej tożsamości i ekspresji, gdzie granice między rzeczywistością a fantazją zacierają się. Krytycy i fani często interpretują ten fragment jako hołd dla masturbacji, porównując go do „She-Bop” Cyndi Lauper.
Zwroty takie jak „in the fire i call your name out” (w ogniu wywołuję twoje imię) oraz „up all night tryin’ to rub the pain out” (całą noc próbuję zetrzeć ból) sugerują intensywność emocji i desperacką próbę złagodzenia wewnętrznego cierpienia. „Ogień” może symbolizować zarówno pożądanie, jak i wewnętrzne zmagania. W kontekście albumu „Joanne”, który był dla Gagi powrotem do bardziej surowych i osobistych brzmień, „Dancin' In Circles” wpisuje się w ten trend, choć zachowuje swoje popowe i taneczne korzenie. Wpływy gatunkowe piosenki są różnorodne; bywa opisywana jako mieszanka dancehallu, latin popu, spaghetti westernu, a nawet inspirowana muzyką Bollywood. Charakterystyczny jest również „hip-swivelling Caribbean groove”.
Ostatnie wersy „hurts inside but not this time, all the things that are on my mind, vanish as i touch myself, call out loud for you” (boli w środku, ale nie tym razem, wszystkie myśli znikają, kiedy się dotykam, głośno wołam o ciebie) spajają całą narrację. Potwierdzają, że akt autoerotyki jest dla niej formą ucieczki, chwilowego ulgi od wewnętrznego bólu i natłoku myśli. Mimo tej ucieczki, wołanie „oh can you hear me singin’” (och, czy słyszysz, jak śpiewam?) pozostaje świadectwem wciąż obecnej tęsknoty za kontaktem i zrozumieniem. Gaga przyznała kiedyś, że jest „wiecznie samotna” i że nawet w związkach odczuwa samotność – to jej „kondycja jako artystki”. Ta introspekcja jest mocno obecna w „Dancin' In Circles”, gdzie samotność nie jest tylko brakiem kogoś, ale także przestrzenią do samopoznania i wewnętrznej wolności. Utwór celebruje samodzielność, jednocześnie nie odcinając się całkowicie od ludzkiego pragnienia bliskości.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?