Fragment tekstu piosenki:
Gutus nertomaros tuos radit
In surpritiia biuotutos
Mater uxella
Breccata con marii roudoblatouon
Gutus nertomaros tuos radit
In surpritiia biuotutos
Mater uxella
Breccata con marii roudoblatouon
Utwór „Epona” szwajcarskiego zespołu Eluveitie, pochodzący z akustycznego albumu Evocation II: Pantheon (2017), stanowi głębokie zanurzenie w celtycką mitologię i oddaje hołd jednej z najważniejszych bogiń tego panteonu. Piosenka, napisana w całości w języku galijskim, jest bezpośrednią inwokacją do bogini Epony, ucieleśniającej związek człowieka z końmi, naturą i sferą duchową.
Tekst rozpoczyna się od słów „Mater mara rigani nertaca / Uxella uindape in louci riuri”, co w tłumaczeniu oznacza „Wielka matko, potężna królowo / Szlachetna i jaśniejąca w świetle Riuros”. Ten początek natychmiast ustanawia ton czci i szacunku dla Epony. Odniesienie do „Riuros” to trzeci miesiąc w kalendarzu z Coligny, związany ze świętem Samain, co podkreśla głębokie korzenie piosenki w celtyckich wierzeniach i cyklach natury. Powtarzające się frazy „Mater mater mater deiua / Mater mater uoretontipe / Mater benoulati epon / Mater mater rigani reidonti” wzmacniają to przesłanie, wołając do Epony jako boskiej matki, pani koni i jeżdżącej królowej. Ten litanijny charakter refrenu nadaje piosence wymiar modlitwy lub rytualnego zaklęcia.
Epona, której imię pochodzi od celtyckiego słowa „epos” oznaczającego „koń”, była opiekunką koni, osłów i mułów, a także boginią płodności, dobrobytu i ziemi. Była również uważana za przewodniczkę dusz w zaświaty. Jej znaczenie w świecie celtyckim było tak wielkie, że jako jedna z niewielu celtyckich bóstw została przyjęta i czczona także w Imperium Rzymskim, szczególnie przez kawalerzystów. W starożytnych inskrypcjach często dodawano do jej imienia tytuł „Rigani”, czyli „królowa”.
Fragmenty takie jak „Benoulati epon ueidonti marcacon / Gutus nertomaros tuos radit / In surpritiia biuotutos / Matrona uxella / Breccata con marii roudoblatouon” można interpretować jako wezwanie do pani koni, której potężny głos wzywa do życia, szlachetnej matrony, ubranej w czerwoną opończę. Jest to wizja potężnej, twórczej siły, która wpływa na świat żywych istot. W dalszej części tekstu, „Delua uer arescarus marcotegeson salacon / Anuides touetont dalli supritiii / Biuotutos ne appisiiont caiciiin / Mariias gdoniiodiias”, pojawiają się wzmianki o poświęceniu wierzchowców, co sugeruje głęboki związek między kultem bogini a ofiarami lub rytuałami ku jej czci.
Ciekawostką jest, że „Epona” była pierwszym singlem promującym album Evocation II: Pantheon i, jak wspomniał lider zespołu Chrigel Glanzmann, była również pierwszą piosenką napisaną na ten krążek. Decyzja o jej wydaniu jako singla była intuicyjna, co prawdopodobnie wynikało z ogólnego znaczenia bogini w mitologii celtyckiej, jak również z jej roli w twórczości Eluveitie – Epona pojawiła się także w innej piosence zespołu, „A Rose for Epona”, z albumu Helvetios. Glanzmann w wywiadach podkreślał, że muzyczny charakter utworu „Epona” z jego galopującym rytmem ma odzwierciedlać konny aspekt bogini.
Album Evocation II: Pantheon to kontynuacja akustycznego Evocation I: The Arcane Dominion (2009) i jest w całości poświęcony panteonowi celtyckich bóstw, a każda piosenka ma za zadanie odzwierciedlać charakter i cechy konkretnego boga lub bogini. Eluveitie, znane z dbałości o historyczną autentyczność, współpracowało z historykami i naukowcami, aby teksty galijskie były jak najbardziej poprawne. Chrigel Glanzmann uważał użycie języka galijskiego za formę „dzieła artystycznego”, które nadaje historycznej narracji „ciała i krwi”. W przeciwieństwie do „A Rose for Epona”, która opowiada o rozpaczy galijskiej kobiety oskarżającej boginię o opuszczenie jej ludu podczas wojen galijskich, utwór „Epona” z Evocation II jest bardziej bezpośrednią, symboliczną modlitwą lub wyrazem smutku tamtych czasów, mającą na celu oddanie atmosfery i emocji.
Wydanie tego albumu wiązało się również ze znaczącymi zmianami w składzie zespołu, a na wokalu w większości utworów, w tym w „Eponie”, zadebiutowała Fabienne Erni, której głos został bardzo dobrze przyjęty i uznany za doskonałe uzupełnienie brzmienia Eluveitie. Glanzmann określił Evocation II: Pantheon jako „podróż z powrotem do źródła wszystkiego: Antumnos, zaświatów”, zapraszając słuchaczy do odkrywania świata bogów ich przodków. „Epona” jest więc nie tylko pięknym utworem muzycznym, ale także starannie przemyślanym hołdem dla bogini, która łączyła Celtów z naturą, życiem i światem duchowym.
Interpretacja została przygotowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać nieścisłości. Pomóż nam ją ulepszyć!
✔ Jeśli analiza jest trafna – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli analiza jest błędna – wybierz „Nie”.
Czy ta interpretacja była pomocna?