Fragment tekstu piosenki:
Twój głos w gitarę wplątał się.
Jak kłos w włosach błyszczeć chce.
Nie wiem, jaki wiatr go przywiał -
Od Komańczy czy Oksywia?
Twój głos w gitarę wplątał się.
Jak kłos w włosach błyszczeć chce.
Nie wiem, jaki wiatr go przywiał -
Od Komańczy czy Oksywia?
Myślałem, że muszę znaleźć interpretacje, ale wygląda na to, że tekst jest dostępny, a co najważniejsze, znalazłem informację o autorach!
Tekst piosenki "Twój głos" napisała Aleksandra Bacińska, a muzykę skomponował Sławomir Horbatiuk. Piosenka została wykonana przez zespół Cztery Pory Miłowania podczas 54. Ogólnopolskiej Turystycznej Giełdy Piosenki Studenckiej 2021 w Szklarskiej Porębie.
Zespół Cztery Pory Miłowania to polska grupa wykonująca poezję śpiewaną, założona w 2014 roku. W skład zespołu wchodzą Michał Miotke (śpiew, gitara akustyczna), Patryk Wendrowski (śpiew, gitara basowa/kontrabas) i Malwina Groenwald (śpiew, instrumenty klawiszowe). Ich twórczość opiera się na autorskiej muzyce do wierszy różnych poetów, w tym Piotra Konczaka, Bogdana Loebla, Edwarda Stachury, Piotra Brymasa, Aleksandry Bacińskiej i Toma Borkowskiego. Michał Miotke, lider zespołu, często podkreśla, że muzyka jest dla nich sposobem na powiedzenie drugiemu człowiekowi tego, co chcieliby powiedzieć w rozmowie, łącząc ludzi w przeżywaniu emocji i dotykając ważnych tematów.
Interpretacja piosenki:
"Twój głos" to utwór zespołu Cztery Pory Miłowania, który z głęboką wrażliwością przenosi słuchacza w świat poezji śpiewanej – gatunku, w którym zespół Cztery Pory Miłowania, założony w 2014 roku, czuje się doskonale, łącząc autorską muzykę z tekstami różnorodnych twórców. W tym konkretnym przypadku słowa utworu napisała Aleksandra Bacińska, a muzykę skomponował Sławomir Horbatiuk, i utwór ten był prezentowany na 54. Ogólnopolskiej Turystycznej Giełdzie Piosenki Studenckiej w Szklarskiej Porębie w 2021 roku.
Piosenka jest liryczną opowieścią o niezwykłej mocy i pięknie ludzkiego głosu, który wpleciony w dźwięki gitary, staje się niemalże samodzielnym bytem. Już pierwsze wersy, „Twój głos w gitarę wplątał się / Jak kłos w strun włosach błyszczeć chce”, malują obraz organicznego połączenia natury z muzyką, gdzie głos nie tylko towarzyszy, ale wręcz staje się częścią instrumentu, ożywiając go i nadając mu nową barwę. Tajemnica pochodzenia tego głosu – „Nie wiem, jaki wiatr go przywiań – Od Komańczy czy Oksywia? Z połonin czy z plaż?” – podkreśla jego uniwersalność i zarazem intymność. Nieważne, skąd pochodzi; ważne, że ma moc przemieniania. Ten głos, który „gitarę moją zna”, sugeruje długotrwałą, niemal przeznaczoną relację, niczym mistrzowska gra losu – „Tak los – maestro pewnie chciał”. Wywołuje on drżenie, wzruszenie, porusza wszystkie struny, metaforycznie i dosłownie.
Głos staje się narzędziem artystycznym, malującym świat dźwiękami: „Lubi tego tembru kolor / I glissando, i tremolo, / Gdy pędzlem belkant / Malujesz świat szant / I ballad z tamtych lat_”. Słowa te wskazują na wokal, który nie tylko śpiewa, ale i opowiada, przywołuje obrazy, wspomnienia, przenosząc słuchacza w inne przestrzenie – od morskich szant po nostalgiczne ballady. To świadectwo, że muzyka, w której głos Michała Miotke jest sercem zespołu Cztery Pory Miłowania, potrafi dotykać głębokich emocji i budować pomosty między ludźmi, o czym często mówi lider grupy, Michał Miotke, podkreślając rolę muzyki jako „rozmowy z drugim człowiekiem”.
Podmiot liryczny wyraża niemal obsesyjne pragnienie obcowania z tym głosem, obawę przed jego utratą: „O włos, a minąłbym się z nim”. To świadczy o głębokiej potrzebie bliskości, odnalezienia tego unikalnego dźwięku, który jest rytm dla własnych nutek. Poszukiwanie „tych dźwięków, tych ech, / Mięciutkich jak mech, / Gdzie schował się twój śmiech” jest metaforą poszukiwania ukojenia, radości i wewnętrznego spokoju. Śmiech ukryty w dźwiękach symbolizuje szczęście, które głos przynosi.
Refren, „Z nocy tła, z nocy tła / Słychać głosy dwa / Z nocy tła, z nocy tła / Echo dla nas gra”, wprowadza element dialogu, wspólnego tworzenia, a może nawet utrwalenia tej pięknej chwili. To podkreślenie wzajemności i harmonii – dwa głosy, które stają się echem dla siebie nawzajem, tworząc wspólną przestrzeń dźwiękową w ciemności, w „tle nocy”. Może to odnosić się do duetu wokalnego, który często występuje w twórczości Czterech Pór Miłowania, gdzie Michał Miotke i Patryk Wendrowski tworzą zgrany tandem, uzupełniany przez Malwinę Groenwald na instrumentach klawiszowych. Całość utworu jest więc subtelnym hymnem na cześć głosu, który wpleciony w muzykę, staje się źródłem inspiracji, tęsknoty, radości i głębokiego, emocjonalnego połączenia. Utwór ten doskonale oddaje esencję twórczości Czterech Pór Miłowania, którzy poprzez swoją muzykę pragną dotykać codzienności i spraw ostatecznych, budząc emocje i wzruszając publiczność.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?