Fragment tekstu piosenki:
Ain't it funny how men think
They made the bomb, they are extinct
It's only Saturday
I think tomorrow's come I think it's too late
Ain't it funny how men think
They made the bomb, they are extinct
It's only Saturday
I think tomorrow's come I think it's too late
Piosenka „Six Day War” autorstwa Colonel Bagshot to ponure, lecz zarazem niezwykle trafne ostrzeżenie przed narastającą eskalacją konfliktu, która w ciągu zaledwie sześciu dni prowadzi do totalnej zagłady. Wydany w 1971 roku, utwór ten, będący sztandarowym singlem z ich debiutanckiego albumu „Oh! What A Lovely War”, odzwierciedlał ówczesne lęki przed wojną nuklearną i globalną katastrofą, szczególnie silne w dobie Zimnej Wojny. Choć tytuł bezpośrednio nawiązuje do wojny arabsko-izraelskiej z 1967 roku, tekst utworu ma charakter uniwersalnej, alegorycznej opowieści o autodestrukcji ludzkości.
Utwór rozpoczyna się od poniedziałku, gdzie „na szczytach rozmów usłyszysz, jak mówią” o załamujących się negocjacjach. Liderzy zaczynają marszczyć brwi, a poniedziałek szybko staje się „dniem miecza i broni”. Narrator z ironią podkreśla, jak szybko puste słowa ustępują brutalnej rzeczywistości. Refren „Tomorrow never comes until it's too late” (Jutro nigdy nie nadejdzie, dopóki nie będzie za późno) wybrzmiewa jako gorzka refleksja nad ludzką skłonnością do ignorowania zbliżającego się zagrożenia, aż do punktu, z którego nie ma już odwrotu.
We wtorek wiadomości uderzają „jak cios” – nikt nie spodziewał się wojny, zwłaszcza po wszystkich doświadczeniach ludzkości, co czyni ten dzień „prima aprilis”. Ta linijka jest szczególnie przejmująca, sugerując, że ludzkość została oszukana przez własne przekonania o pokoju lub przez puste obietnice polityków. Iluzja bezpieczeństwa zostaje brutalnie rozwiana.
Kiedy nadchodzi środa, następuje ucieczka „pod ziemię”, w poszukiwaniu schronienia. W „słabo oświetlonym schronie” ludzie próbują znaleźć pocieszenie w prostych czynnościach, takich jak nauka dziergania, bo wiedzą, że to będzie „długi dzień”. Obraz ten maluje portret bezradności i desperacji, gdy życie kurczy się do walki o przetrwanie w klaustrofobicznej przestrzeni.
Czwartek przynosi dreszcze – „słyszysz świst nad głową, czy żyjesz, czy nie żyjesz?”. Ziemia drży, a „miliardy świec płoną wokół”. To makabryczne pytanie o „urodziny” w kontekście masowej śmierci podkreśla absurdalność i okrucieństwo wojny. Każda świeca może symbolizować zgaszone życie lub ostatnią nadzieję.
W piątek schronienie, które stało się domem, „przerosło” ludzi. Kiedy wychodzą „na światło”, ich oczy nie mogą znieść widoku – „to musi być sądny dzień”. Apokaliptyczny obraz zniszczenia i kompletnego spustoszenia staje się rzeczywistością. Brak możliwości rozpoznania znanego świata symbolizuje totalne zniszczenie cywilizacji.
Utwór kulminuje w sobotę z przerażającą obserwacją: „Czy to nie zabawne, jak ludzie myślą / Zrobili bombę, wymarli”. Ta linia, podkreślona kilkukrotnym powtórzeniem „I think tomorrow's come I think it's too late”, to ostateczne, gorzkie podsumowanie ludzkiej pychy i krótkowzroczności. Ludzkość, która stworzyła narzędzia własnej zagłady, ostatecznie staje się ich ofiarą. O ile wcześniejszy refren wyrażał opóźnianie działania, to ostatni – odwrócony – jasno stwierdza, że punkt krytyczny został przekroczony.
Sam zespół Colonel Bagshot, choć nie zdobył olbrzymiej sławy komercyjnej, był angielską grupą rockową z Liverpoolu, założoną pod koniec lat 60. XX wieku. W składzie znaleźli się Brian Farrell (wokal, gitara, stylophone), Ken Parry (wokal, gitara, klawisze), Dave Dover (wokal, bas, klawisze) i Terry McCusker (wokal, perkusja). Brian Farrell w wywiadzie z 2022 roku przyznał, że „Six Day War” jest jedną z piosenek, z których jest najbardziej dumny. Piosenka zyskała nowe życie i szerszą rozpoznawalność dzięki samplom w muzyce elektronicznej i hip-hopowej. Najbardziej znanym przykładem jest remiks DJ Shadowa z 2002 roku zatytułowany „Six Days”. Została również zremiksowana przez Mahmuta Orhana w 2018 roku jako „6 Days” oraz użyta w utworze Pushy T „Just So You Remember” z 2022 roku. Ta obecność w późniejszych dziełach muzycznych świadczy o ponadczasowości jej przesłania – ostrzeżenia przed konsekwencjami ludzkich konfliktów i niebezpieczeństwem ignorowania znaków nadchodzącej katastrofy.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?