Fragment tekstu piosenki:
Now the sun's coming up,
I'm riding with Lady Luck,
Freeway cars and trucks,
Stars beginning to fade,
Now the sun's coming up,
I'm riding with Lady Luck,
Freeway cars and trucks,
Stars beginning to fade,
„Ol’ 55” to otwierający utwór i wiodący singiel z debiutanckiego albumu Toma Waitsa, Closing Time, wydanego w marcu 1973 roku przez Asylum Records. Piosenka, napisana przez Waitsa i wyprodukowana przez Jerry'ego Yestera, jest uznawana za bardziej konwencjonalną niż jego późniejsze, charakteryzujące się chrapliwym wokalem i eksperymentalnym brzmieniem utwory. Tytuł „Ol’ 55” odnosi się do pojazdu piosenkarza – 1955 Buicka Roadmastera, który Waits opisał jako „pierwszy prawdziwy luksusowy samochód, jaki posiadałem… gładki jak jelenie wnętrzności na klamce”. Inne źródła podają, że chodziło o jego ukochanego Cadillaca z 1955 roku.
Tekst piosenki maluje obraz poranka po nocy spędzonej u kochanki. Podmiot liryczny opuszcza jej dom o szóstej rano, niespodziewanie, bo „dało mi to żadnego ostrzeżenia”. Wrażenie uciekającego czasu („Well my time went so quickly”) podkreśla ulotność i intensywność przeżytych chwil. Wsiadając do swojego starego '55, odczuwa mieszankę emocji – z jednej strony pośpiech („lickety-split”), z drugiej zaś spokój i wręcz uduchowienie („drove away slowly, feeling so holy, God knows, I was feeling alive”). To poczucie „świętości” może wynikać z głębokiego zadowolenia po miłosnym spotkaniu, swego rodzaju religijnego doświadczenia intymności, lub po prostu z radości bycia młodym i wolnym, bez konkretnych planów, jadąc gdziekolwiek zabierze go autostrada.
Wschodzące słońce, blednące gwiazdy i ruch autostradowy stanowią tło dla tego porannego powrotu. Podmiot liryczny „jedzie z Lady Luck”, co sugeruje poczucie szczęścia, pomyślności i przekonanie, że wszystko idzie po jego myśli, a nic nie może pójść źle. Mimo otaczającego go ruchu, czuje, że „prowadzi paradę”, co może oznaczać poczucie dominacji i niezależności, ale też ironicznie, że jest spowalniany przez innych uczestników ruchu. Paradoksalnie, pomimo tej euforii i poczucia życia, w refrenie pojawia się nuta żalu i tęsknoty: „Just a-wishing I'd stayed a little longer, Oh, Lord, let me tell you That the feeling's getting stronger.” To pragnienie pozostania dłużej wskazuje na głębię uczuć wobec osoby, którą właśnie opuścił, i rosnącą siłę tego związku.
Ciekawostką jest, że Waits na VH1 Storytellers zdradził anegdotę o inspiracji do piosenki, mówiąc, że powstała ona, gdy jego przyjaciel Larry Beazer musiał odwieźć dziewczynę do Pasadeny, a w jego ciężarówce działał tylko bieg wsteczny. Cała piosenka miałaby opisywać tę podróż do tyłu, z migającymi światłami innych samochodów i wyprzedzającymi go ciężarówkami, co tłumaczyłoby ironię „prowadzenia parady”. Wielu interpretatorów, w tym użytkownicy Reddita, zastanawia się, czy to dosłowna historia, czy też Waits celowo wprowadzał publiczność w błąd swoim specyficznym poczuciem humoru.
„Ol’ 55” zyskało szerszą popularność dzięki coverowi zespołu Eagles, który nagrał go na swoim albumie On the Border z 1974 roku. Tom Waits jednak nie był zadowolony z tej wersji. W wywiadzie z 1975 roku przyznał, że „nie był szczególnie szalony na punkcie ich wykonania… Uważał, że ich wersja była trochę antyseptyczna”. Rok później, w wywiadzie dla NME, posunął się jeszcze dalej, stwierdzając: „Nie lubię Eagles. Są tak ekscytujący jak schnąca farba. Ich albumy nadają się do usuwania kurzu z gramofonu i to wszystko”. Glenn Frey z Eagles żartował później, że Waits zmienił zdanie po otrzymaniu czeków z tantiem. Pomimo tej początkowej niechęci Waits, dzięki coverowi Eagles, zyskał większe uznanie i pieniądze, co pomogło mu w karierze. Piosenka była również coverowana przez wielu innych artystów, w tym Richiego Havensa, Sarah McLachlan i Iaina Matthewsa. W 2020 roku utwór został wykorzystany w hołdzie dla zmarłego wrestlera Brodiego Lee (Jona Hubera), a prezydent AEW, Tony Khan, zakupił prawa do piosenki na wieczność, aby „hołd trwał wiecznie”.
Podsumowując, „Ol’ 55” to opowieść o ulotności chwili, mieszance radości i nostalgii, wolności drogi i słodko-gorzkim pożegnaniu o świcie. Jest to jeden z bardziej przystępnych utworów Waitsa, który mimo prostoty tematu, ukazuje głębię emocji i poetycki styl, który stał się znakiem rozpoznawczym artysty.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?