Interpretacja BZPR Music sessions #53 - Shakira

Fragment tekstu piosenki:

Me dejaste de vecina a la suegra
Con la prensa en la puerta y la deuda en Hacienda
Te creíste que me heriste y me volviste más dura
Las mujeres ya no lloran, las mujeres facturan

O czym jest piosenka BZPR Music sessions #53? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Shakiry

Shakira w utworze „BZRP Music Sessions #53”, nagranym we współpracy z argentyńskim producentem Bizarrapem, dostarcza niezwykle osobistej i mocnej interpretacji swoich niedawnych doświadczeń życiowych, zwłaszcza rozstania z byłym partnerem, Gerardem Piqué. Piosenka, wydana 11 stycznia 2023 roku, szybko stała się globalnym fenomenem, bijąc liczne rekordy i wywołując szeroką dyskusję.

Tekst utworu jest bezkompromisowym „diss trackiem”, w którym Shakira rozlicza się z byłym partnerem oraz jego nową dziewczyną, Clarą Chía Martí. Już pierwsze wersy „Perdón, ya cogí otro avión / Aquí no vuelvo, no quiero otra decepción” sygnalizują ostateczne zerwanie i brak powrotu do przeszłości. Artystka otwarcie krytykuje Piqué za jego postawę: „Tanto que te las das de campeón / Y cuando te necesitaba diste tu peor versión”, sugerując, że pomimo swoich osiągnięć sportowych [notatka *], zawiódł ją w kluczowym momencie.

Centralnym motywem utworu jest odzyskanie poczucia własnej wartości i siły. Shakira nazywa siebie „wilczycą” („Una loba como yo no está pa' novato'”), co jest bezpośrednim nawiązaniem do jej hitu „Loba” z 2009 roku, podkreślając swoją dojrzałość i niezależność. Podkreśla, że nie jest dla „nowicjuszy” i dla „takich typów jak on”. Linia „A ti te quedé grande y por eso estás con una igualita que tú” wyraźnie wskazuje na to, że Piqué nie był w stanie sprostać jej wymaganiom i dlatego wybrał kogoś „takiego samego jak on”.

Piosenka jest pełna inteligentnych gier słownych i subtelnych, ale bolesnych aluzji. Fragment „Yo solo hago música, perdón que te salpique” to sprytne połączenie hiszpańskiego słowa „salpicar” (ochlapać) z nazwiskiem Piqué, sugerując, że jego wina jest tak oczywista, że „ochlapuje” go mimowolnie. Podobnie, wers „Tiene nombre de persona buena / Claramente no es como suena” odnosi się do imienia nowej partnerki Piqué, Clary, bawiąc się słowem „claramente” (wyraźnie). Co ciekawe, sama Shakira w wywiadzie z Keitynem (współautorem tekstu) ujawniła, że to ona wymyśliła grę słów z „Clara-mente”, podczas gdy pomysł z „sal-pique” był autorstwa Keityna.

Shakira nie unika też nawiązań do konkretnych konsekwencji rozstania, które uderzyły ją osobiście. Wspomina o pozostawieniu teściowej jako sąsiadki [notatka *****], o presji mediów („Con la prensa en la puerta”) oraz problemach z urzędem skarbowym („la deuda en Hacienda” ). Ostatnie odnosi się do oskarżeń o oszustwa podatkowe, z którymi Shakira mierzyła się krótko po rozstaniu [notatka ******]. Mimo tych trudności artystka deklaruje swoją siłę: „Te creíste que me heriste y me volviste más dura / Las mujeres ya no lloran, las mujeres facturan” (Kobiety już nie płaczą, kobiety zarabiają). Ten ostatni wers stał się ikonicznym hasłem piosenki, symbolizującym kobiece wzmocnienie i zdolność do przekuwania bólu w sukces. Co ciekawe, tę właśnie frazę napisał Keityn, podczas gdy pomysł na „Ja jestem warta dwie 22-latki” wyszedł od Shakiry.

W trzeciej zwrotce Shakira z niezwykłą ostrością porównuje swój związek z Piqué do jego obecnej relacji: „Yo valgo por dos de 22 / Cambiaste un Ferrari por un Twingo / Cambiaste un Rolex por un Casio”. Porównanie Ferrari do Twingo i Rolexa do Casio to jasny komentarz na temat rzekomego „zdegradowania” jego życia po rozstaniu, a także jawne nawiązanie do wieku Clary, która jest dwa razy młodsza od Shakiry [8, 16, notatka *******]. Piqué w odpowiedzi na te słowa publicznie pojawił się w samochodzie Twingo i z zegarkiem Casio, co było odebrane jako jego riposta. Artystka krytykuje również jego inteligencję („mucho gimnasio / Pero trabaja el cerebro un poquito también”), sugerując brak dojrzałości emocjonalnej.

Utwór „BZRP Music Sessions #53” nie tylko pozwolił Shakirze na artystyczne katharsis, ale również stał się globalnym hymnem dla wielu kobiet, które doświadczyły złamanego serca i pragną odzyskać swoją siłę. W wywiadzie Shakira wyznała, że jej syn Milan zachęcił ją do współpracy z Bizarrapem, a także pomagał przy produkcji teledysku, wykazując się krytycznym okiem. Artystka podkreśliła również, że niektórzy członkowie jej zespołu obawiali się reakcji na tak bezpośrednie teksty i chcieli, aby zmieniła słowa. Shakira odmówiła, mówiąc: „Nie jestem przedstawicielem ONZ, jestem artystką. I nikt nie będzie mi mówił, jak mam się leczyć”. To świadome odrzucenie tradycyjnych oczekiwań wobec kobiet, by ukrywały swoje emocje, podkreśla rewolucyjny charakter piosenki.

Utwór odniósł oszałamiający sukces komercyjny, bijąc 14 rekordów Guinnessa, w tym m.in. stając się najczęściej oglądanym utworem latynoskim na YouTube w ciągu 24 godzin (63 mln wyświetleń) i najszybciej osiągającym 100 milionów wyświetleń na YouTube. Była to również najczęściej streamowana piosenka latynoska na Spotify w ciągu 24 godzin (ponad 14 milionów streamów) i w ciągu tygodnia (ponad 80 milionów streamów). Shakira w 45. roku życia, śpiewając po hiszpańsku, zdobyła pierwsze miejsce na światowych listach przebojów, co uznała za niewiarygodne osiągnięcie. Album Shakiry z 2024 roku, Las Mujeres Ya No Lloran, nosi tytuł będący nawiązaniem do słynnego wersu z tego utworu, co świadczy o jego trwałym wpływie na jej twórczość i karierę.

9 września 2025
1

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top