Fragment tekstu piosenki:
Nie ma suki, której nie przeskoczę, jak trzeba — okrążę
Musiałam urodzić lame raperki, donosiłam ciążę
Król rapu to mnie chyba tym zapłodnił, mówiąc o mnie dobrze
Szpaku musiałeś nawijać wersy, jak miałam dni płodne?
Nie ma suki, której nie przeskoczę, jak trzeba — okrążę
Musiałam urodzić lame raperki, donosiłam ciążę
Król rapu to mnie chyba tym zapłodnił, mówiąc o mnie dobrze
Szpaku musiałeś nawijać wersy, jak miałam dni płodne?
Piosenka "Brazil" Oliwki Brazil to manifest bezkompromisowej pewności siebie i dominacji na polskiej scenie rapowej, pełen prowokacji i ostrych komentarzy. Artystka, właściwie Oliwia Anna Bartosiewicz, urodzona w Markach, zasłynęła z kontrowersyjnych tekstów i odważnego stylu. W utworze buduje swój wizerunek jako "matki" i prekursorki dla innych raperek, choć jednocześnie krytykuje ich "nieudolność". Teksty Oliwki Brazil, od momentu jej debiutu i współpracy ze Smolastym, są wulgarne i dosadne, co jest elementem jej artystycznej tożsamości.
Już od pierwszych wersów, "Hej mama" mówią do mnie wszystkie suki w mieście", Oliwka Brazil ustanawia hierarchię, w której to ona jest alfą kobiecego rapu. Pozostałe artystki są dla niej niczym "szczury w metrze", które "będą spierdalać", co podkreśla jej pogardę dla konkurencji. W dalszej części zwrotki Oliwka sugeruje, że nawet "twój fav' raper" przyznaje jej wyższość, co uderza w męskich raperów i ich rzekomą hipokryzję, jednocześnie wzmacniając jej pozycję jako niekwestionowanej liderki. Odniesienia takie jak "Musiałam urodzić lame raperki, donosiłam ciążę" są ironiczne i wskazują, że jej wpływ jest tak duży, iż nieświadomie tworzy nową generację raperek, które jednak nie dorównują jej poziomowi.
W tekście pojawia się również jawna prowokacja skierowana do rapera Szpaku: "Szpaku musiałeś nawijać wersy, jak miałam dni płodne?". To bezpośrednie i odważne odwołanie, które może być interpretowane jako zaczepka lub wyraz uznania, ale zawsze w kontekście potwierdzenia własnej atrakcyjności i wpływu. Warto zaznaczyć, że Szpaku w kwietniu 2024 roku, odbierając nagrodę Raper Roku, faktycznie publicznie wsparł Oliwkę Brazil, motywując ją do dalszej pracy i radzenia sobie z hejtem słowami: "pozamykaj im mordy, bo rapujesz jak mało kto i masz moje wsparcie". To pokazuje, że mimo ostrej retoryki, w środowisku rapowym jej talent jest dostrzegany.
Refren piosenki, "A Ty zakręć tym — góra, dół jak (Brazil) / Pokaż, jak to robisz mała (Brazil) / Zrób tak, żeby pała stała (Brazil) / Wraca z mlekiem twoja stara (Brazil)", ma charakter taneczny i hedonistyczny, zapraszając do swobodnego, zmysłowego ruchu. Zwrot "wraca z mlekiem twoja stara" to dosadne, prowokacyjne określenie, które może symbolizować odwrócenie tradycyjnych ról lub po prostu jest elementem zabawnego, bezczelnego humoru. Pseudonim artystki, Oliwka Brazil, wywodzi się z anegdoty, kiedy to jej znajomy pod wpływem substancji psychoaktywnych, nie mogąc jej rozpoznać, rzucił: "Ty to chyba z Brazylii". Od tamtej pory przylgnął do niej ten egzotyczny przydomek. Choć Oliwia Anna Bartosiewicz nie ma bezpośrednich związków z Brazylią, to ksywka ta idealnie współgra z jej charyzmatycznym i zmysłowym wizerunkiem.
Zwrotka druga kontynuuje ten agresywny i asertywny ton. Oliwka deklaruje: "Będę szczekać, będę gryźć", co jest zapowiedzią jej nieustępliwej postawy. Odniesienie do "Kryminatorium" ("lub zagrać w 'Kryminatorium' ostatnią rolę i w torbę") to nawiązanie do popularnego podcastu o zbrodniach, co buduje mroczną i groźną aurę wokół jej osoby, sugerując poważne konsekwencje dla tych, którzy się jej przeciwstawią. W tej części Oliwka Brazil również wykazuje świadomość swojego wizerunku i tego, jak jest postrzegana, krytykując "facetów, co klepali mnie po plecach", którzy bali się z nią współpracować, aby nie "spierdolą im reklamy dając feat". Odsłania tu hipokryzję branży i seksizm, z którym musiała się mierzyć. Odnotowano, że Oliwka Brazil w swojej karierze często wzbudzała kontrowersje, np. zarzucano jej bodyshaming, a nawet propagowanie niebezpiecznych zachowań w teledyskach, jak w przypadku utworu "S.E.K.S.", gdzie pojawiła się scena dosypywania czegoś do drinka. W wywiadach często podkreśla swoje "Big Ego", co jest jednocześnie jej znakiem rozpoznawczym i powodem krytyki. W przeszłości przyznała, że sukces "zgubił" ją na pewien czas, wpływając na jej relacje z bliskimi, jednak udało jej się z tego wyjść.
Piosenka "Brazil" jest odzwierciedleniem fenomenu Oliwki Brazil – artystki, która celowo stawia na kontrowersję, wulgarność i bezpośredniość, aby zdominować przestrzeń, która do tej pory była zdominowana przez mężczyzn. Jej styl jest często porównywany do Cardi B. Przez teledysk do utworu "Brazil" przewijają się znane influencerki, takie jak Natsu i Elizabeth "Lizi" Anorue, co dodatkowo wzmacnia medialny szum wokół artystki i utworu. Ostatecznie, "Brazil" to odważne, niepokorne oświadczenie Oliwki Brazil, która nie zamierza dostosowywać się do oczekiwań, lecz konsekwentnie buduje swoją pozycję w polskim rapie na własnych zasadach.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?