Interpretacja Countess Bathory - Hiraeth

Fragment tekstu piosenki:

Welcoming the virgins fair, to live a noble life
In the castle known to all - the Count's infernal wife
She invites the peasants with endless lavish foods
But, when evening spreads it wings, she rapes them of their blood

O czym jest piosenka Countess Bathory? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Hiraeth

Utwór „Countess Bathory”, choć przypisywany zespołowi Hiraeth w zapytaniu, to ikoniczna kompozycja brytyjskiej grupy Venom, pionierów black metalu. Tekst, który został udostępniony, jest tożsamy z oryginalnymi słowami piosenki Venom, wydanej w 1982 roku na ich przełomowym albumie „Black Metal”. Należy zatem zaznaczyć, że Hiraeth, w tym przypadku prawdopodobnie brytyjski zespół Hiraeth (GB) z Wrexham, który niedawno, bo 5 września 2025 roku, wydał EP-kę „Tales Of Resistance” zawierającą cover utworu „Countess Bathory”, interpretuje dzieło, które na trwałe wpisało się w historię muzyki metalowej. Interpretacja będzie koncentrować się na treści pierwotnego utworu Venom, włączając w to kontekst historyczny i muzyczne ciekawostki.

Piosenka w sugestywny sposób przybliża postać Elżbiety Batory, „Krwawej Hrabiny” (Erzsébet Báthory), węgierskiej szlachcianki, która według legendy była jedną z najbardziej płodnych seryjnych morderczyń w historii. Tekst rozpoczyna się od makabrycznego zaproszenia: „Welcoming the virgins fair, to live a noble life / In the castle known to all - the Count's infernal wife” (Witajcie piękne dziewice, by żyć szlachetnym życiem / W zamku znanym wszystkim – piekielnej żony Hrabiego). To otwarcie natychmiast wprowadza w atmosferę oszustwa i grozy. Niewinne dziewczęta, zapewne z chłopskich rodzin, są wabione do zamku obietnicami dostatniego życia i służby u „piekielnej żony Hrabiego”. Wzmianka o „Count's infernal wife” od razu pozycjonuje Batory jako postać demonicznej, wręcz piekielnej natury, co idealnie wpasowuje się w konwencje gatunku, jakim jest black metal.

Pierwsza zwrotka szybko odsłania prawdziwe oblicze „szlachetnego życia”: „She invites the peasants with endless lavish foods / But, when evening spreads its wings, she rapes them of their blood” (Zaprasza chłopów na niezliczone, wystawne posiłki / Lecz gdy wieczór rozpościera skrzydła, gwałci je z ich krwi). Kontrast między luksusem a barbarzyństwem jest uderzający. Gościnność Hrabiny jest jedynie fasadą dla jej sadystycznych praktyk. Fraza „rapes them of their blood” nie tylko odnosi się do fizycznego odebrania życia, ale także niesie ze sobą ładunek symboliczny – brutalne pozbawienie niewinności i witalności. Refren, prosty i powtarzalny „Countess Bathory, Countess Bathory”, działa jak mroczne zaklęcie, podkreślając obsesyjne skupienie na tej postaci i jej zbrodniach.

Druga zwrotka kontynuuje ten dualizm: „All day long the virgins sit and feast on endless meals / The Countess laughs and sips her wine - her skin doth crack and peel” (Cały dzień dziewice siedzą i ucztują przy niezliczonych posiłkach / Hrabina śmieje się i sączy wino – jej skóra pęka i łuszczy się). Obraz ucztujących dziewcząt kontrastuje z widocznym upływem czasu i starzeniem się Hrabiny, co jest kluczowe dla motywacji jej okrucieństwa. Według legendy, Elżbieta Batory wierzyła, że kąpiele we krwi dziewic pomogą jej zachować wieczną młodość i piękno. To przekonanie staje się sednem jej potwornych rytuałów: „But when nighttime fills the air one must pay the price / The Countess takes her midnight bath with blood that once gave life” (Lecz gdy noc wypełnia powietrze, trzeba zapłacić cenę / Hrabina bierze swoją północną kąpiel we krwi, która kiedyś dawała życie). To właśnie ten makabryczny obraz, szeroko rozpowszechniony w legendzie, stał się inspiracją dla wielu twórców, w tym dla Venom.

Ostatnia zwrotka przedstawia tragiczny koniec Hrabiny: „Living in her self styled Hell, the Countess dressed in black / Life's so distant - death's so near - no blood to fury time back” (Żyjąc w swoim własnym piekle, Hrabina ubrana na czarno / Życie tak odległe – śmierć tak bliska – żadna krew nie cofnie czasu). Jej życie, pełne zbrodni, staje się jej „osobistym piekłem”. Starość i nieuchronność śmierci dopadają ją, a jej desperackie próby zatrzymania czasu poprzez ofiary okazały się daremne. „The castle walls are closing in, she's crippled now with age / Welcomes death with open arms - the reaper turns the page” (Mury zamku zaciskają się, jest teraz sparaliżowana wiekiem / Wita śmierć z otwartymi ramionami – żniwiarz przewraca stronę). To jest metafora jej uwięzienia i samotnej śmierci; Elżbieta Batory została w końcu zamknięta w komnacie bez okien w swoim zamku Čachtice, gdzie zmarła cztery lata później. Obraz „żniwiarza przewracającego stronę” sugeruje koniec jednego mrocznego rozdziału w historii i jednocześnie symbolizuje ostateczne rozliczenie.

Co ciekawe, sama geneza utworu „Countess Bathory” Venom jest obarczona pewnymi anegdotami. Frontman Venom, Conrad „Cronos” Lant, wspominał, że tekst powstał, gdy perkusista Tony „Abaddon” Bray spóźnił się na sesję. Wtedy Cronos i gitarzysta Jeffrey „Mantas” Dunn zaczęli improwizować riffy i układać słowa. Co więcej, początkowy riff piosenki został zainspirowany... czołówką brytyjskiego programu dla dzieci „The Magic Roundabout”! Cronos w późniejszych latach miał nawet zapytać Dave'a Grohla z Nirvany, czy intro do ich hitu „Smells Like Teen Spirit” nie było przypadkiem zainspirowane „Countess Bathory”, ze względu na podobieństwo riffów. Grohl nigdy nie udzielił odpowiedzi.

W kontekście Hiraeth (GB), wykonującego cover tego utworu, warto zauważyć, że wiele zespołów metalowych czerpało inspirację z legendy Elżbiety Batory i piosenki Venom. Sama nazwa szwedzkiego zespołu Bathory, jednego z najważniejszych w historii black metalu, również pochodzi od Krwawej Hrabiny, a basista Jonas Åkerlund potwierdził, że Venomowy „Countess Bathory” był jednym ze źródeł inspiracji dla nazwy ich grupy. To świadczy o niezwykłym wpływie piosenki Venom na całą scenę metalową. Hiraeth (GB), grający atmospheric black metal, interpretując ten klasyk, wpisuje się w długą tradycję oddawania hołdu legendzie i muzycznym korzeniom gatunku, jednocześnie wprowadzając go do współczesnego pejzażu dźwiękowego black metalu. Ich cover prawdopodobnie służy jako most między klasycznym, surowym brzmieniem a nowoczesnymi, bardziej atmosferycznymi odmianami black metalu.

9 września 2025
2

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top