Fragment tekstu piosenki:
It seems they cannot leave their dream.
There's something moving in the sidewalk steam,
And the lamb lies down...on Broadway.
The lamb seems right out of place,
It seems they cannot leave their dream.
There's something moving in the sidewalk steam,
And the lamb lies down...on Broadway.
The lamb seems right out of place,
„The Lamb Lies Down on Broadway” to tytułowy utwór z podwójnego, w pełni koncepcyjnego albumu Genesis z 1974 roku, który jest również ostatnim dziełem zespołu z udziałem Petera Gabriela jako wokalisty. Płyta to epicka rock opera, opowiadająca surrealistyczną i introspektywną podróż nowojorskiego, zbuntowanego Portorykańczyka o imieniu Rael, który doświadcza serii dziwacznych i symbolicznych wydarzeń prowadzących do jego transformacji i duchowego przebudzenia. Peter Gabriel, autor wszystkich tekstów do albumu, opisał tę historię jako „miejski Pielgrzymi Postęp” (urban rebel Pilgrim's Progress), mieszający sny Raela z jego rzeczywistością.
Piosenka otwiera się obrazem porannego Manhattanu, gdzie „oceaniczne wiatry wieją na ląd”, a kinowe pałace są już puste, co sugeruje koniec nocnego życia i początek nowego, choć wciąż znużonego dnia. W tym miejskim krajobrazie pojawia się Rael, „Imperial Aerosol Kid”, wychodzący z metra ze schowanym pistoletem do malowania graffiti. Sam Peter Gabriel wcielał się w postać Raela podczas skomplikowanej oprawy scenicznej trasy koncertowej promującej album, nosząc fantazyjne stroje i maski. Niektórzy fani interpretują postać Raela jako uosobienie seksualnie sfrustrowanego angielskiego chłopca z klasy wyższej, a nie autentycznego nowojorskiego chuligana, wskazując na dysonans między kreacją Gabriela a rzeczywistością, co może być celowym zabiegiem, by podkreślić uniwersalność podróży wewnętrznej.
Centralnym i najbardziej intrygującym elementem utworu jest tytułowy „baranek leżący na Broadwayu”. To obraz, który z początku wydaje się być zupełnie nie na miejscu w zgiełku miasta, ale „scena uliczna Broadwayu znajduje w nim swój punkt skupienia”. Baranek przynosi „ciszę w powietrzu”, kontrastując z jaskrawym, „sztucznym światłem nocy” i neonami, które przygasają, by ustąpić miejsca „bielutkiemu płaszczowi”. Interpretacje baranka są różnorodne. Może on symbolizować niewinność i czystość zderzające się z miejskim brudem i chaosem, a także być metaforą samego Raela, który wyrusza w podróż samopoznania i transformacji. Niektórzy fani sugerują, że baranek może odnosić się do narodzin, a cała historia Raela jest alegorią procesu zapłodnienia i narodzin dziecka, co było szczególnie bliskie Gabrielowi w czasie pisania tekstów, gdyż jego żona przechodziła wówczas skomplikowaną ciążę.
W tekście Raela dręczą pytania o to, co zrobił („Lord knows what I have done”), co odzwierciedla jego wewnętrzny konflikt i poszukiwanie tożsamości. Album „The Lamb Lies Down on Broadway” był dla Gabriela okazją do przedstawienia jego filozoficznej wizji i poglądów na wiele aspektów współczesnego życia. Muzycznie, utwór tytułowy, będący ostatnią piosenką napisaną wspólnie przez Petera Gabriela i Tony'ego Banksa, charakteryzuje się „fantastyczną partią pianina”, którą Banks wykonywał techniką krzyżowania rąk, co dawało efekt szybszego i bardziej rytmicznego grania.
Pomimo początkowo mieszanych recenzji, album zyskał uznanie w kolejnych latach i dziś jest uważany za jedno z najbardziej wpływowych dzieł rocka progresywnego. Napięcia w zespole podczas nagrywania były jednak znaczne, głównie z powodu nalegania Gabriela na samodzielne pisanie wszystkich tekstów, co było odejściem od wcześniejszych wspólnych praktyk. Ostatecznie, po wyczerpującej trasie koncertowej, Peter Gabriel opuścił zespół, aby móc spędzać więcej czasu z rodziną i skupić się na karierze solowej. Mimo to, utwór „The Lamb Lies Down on Broadway” pozostaje ikonicznym otwarciem tej niezwykłej, surrealistycznej opowieści, a jego ostatnie wersy, „They say the lights are always bright on Broadway. They say there's always magic in the air”, zostawiają słuchacza z poczuciem nadziei i tajemnicy, sugerując, że pomimo miejskiego zgiełku i osobistych zmagań, zawsze istnieje potencjał do magii i transformacji.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?