Fragment tekstu piosenki:
In this time
The eye begins to see
That the abyss
Is peering at me
In this time
The eye begins to see
That the abyss
Is peering at me
Tekst utworu „Call of the Abyss” polskiego zespołu Death Has Spoken, znanego z mieszanki melancholijnych melodii i przytłaczającej ciężkości w nurcie death/doom metalu, to głęboka podróż w otchłań egzystencjalnego strachu i konfrontacji z nieuchronnym losem. Utwór tytułowy z ich drugiego pełnowymiarowego albumu, wydanego 1 listopada 2021 roku, doskonale oddaje liryczne inspiracje grupy, czerpiącej z twórczości Edgara Allana Poego i H.P. Lovecrafta. W tej kompozycji, której tekst napisał Karol Pogorzelski, możemy odnaleźć motywy mroku, tajemnicy, rozpaczy i nostalgii, typowe dla wczesnych lat 90. w death/doom metalu i drugiej fali black metalu.
Początek utworu, z powtarzającymi się frazami „Dark cold night / Freezing fright” oraz motywami „Ominous thud” i „Slight breeze / For winds to pierce / And storms to flood”, natychmiast wprowadza słuchacza w atmosferę ponurego, opresyjnego środowiska. To nie tylko fizyczne odczucie zimna i zbliżającej się burzy, ale też metaforyczny obraz wewnętrznego stanu podmiotu lirycznego – słabego i znużonego („Weak and weary”). Rozpadający się, blady księżyc („Pale Moon / Crumbles bit by bit”) i zbierające się czarne chmury dodatkowo podkreślają poczucie końca, rozpadu i narastającego zagrożenia. Ten nastrój jest integralną częścią gatunku death/doom, który często eksploruje tematy śmiertelności, rozpaczy i beznadziei.
Centralnym punktem utworu jest nieuchronność spotkania z przeznaczeniem. Podmiot liryczny wyraźnie to deklaruje: „And I know / That I shall meet my fate / Among the foamy waves / And flooding storms”. Obraz spienionych fal i zalewających burz silnie nawiązuje do opisów utworu jako posiadającego „niemal wodne odczucia” oraz wokali „prosto z zaciemnionych głębin spienionych fal i mórz”. To połączenie natury z nadchodzącym losem nadaje tekstowi epickiego, a zarazem tragicznego wymiaru. Coś „z daleka” („Something from far / Off it seemed”), głębokie i tajemnicze, ukryte w mroku, czeka na podmiot liryczny. Ta ukryta i czekająca siła idealnie wpisuje się w lovecraftowskie motywy kosmicznego przerażenia i niepoznanych bytów, które wykraczają poza ludzkie pojmowanie.
W dalszej części tekst ujawnia klucz do tytułowej „Call of the Abyss”: „In this time / The eye begins to see / That the abyss / Is peering at me”. Otchłań przestaje być abstrakcyjną koncepcją; staje się bytnością zdolną do obserwacji, co jest klasycznym Lovecraftowskim motywem kosmicznego indyferentyzmu i przerażającej, obcej inteligencji. Co paradoksalne, w obliczu tej przytłaczającej perspektywy, „The silence below the sea / It calms me down”. To dziwne ukojenie w obliczu całkowitej pustki może symbolizować zarówno akceptację nieuchronnego końca, jak i specyficzny rodzaj spokoju, jaki przynosi rezygnacja z walki w obliczu absolutnego, wszechogarniającego zła. Kiedy „grim emptiness / Overspread the Earth”, strach przed zagładą jest ogromny, ale jednocześnie pojawia się rodzaj osobliwej harmonii z nicością. „Fearful the doom / Which overwhelms / The blackness of this night / Swallows me” – to ostateczne poddanie się mrocznej sile, która pochłania podmiot liryczny, sugerując zarówno fizyczne, jak i psychiczne unicestwienie. Cały album „Call of the Abyss” jest opisywany jako „mroczna podróż, która jest bezlitosna, a jednocześnie bardzo wciągająca”, a także jako „intensywne doświadczenie” depresji, beznadziei i spustoszenia.
Tekst piosenki, z jego powtórzeniami i ewolucją nastroju od początkowego przerażenia do niemal spokojnej akceptacji pochłonięcia przez otchłań, stanowi spójną i sugestywną narrację o konfrontacji z mrokiem, zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Death Has Spoken, kontynuując swoją podróż rozpoczętą na albumie „Fade” (gdzie pytano, czy śmierć to koniec czy początek), na „Call of the Abyss” prowadzi słuchacza jeszcze głębiej w ten mrok, odkrywając fascynującą, choć przerażającą naturę otchłani. Ich muzyka, z mocnymi wokalami i ciężkimi riffami, doskonale uzupełnia te ponure teksty, tworząc immersyjne doświadczenie zagłady i melancholii.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?