Fragment tekstu piosenki:
Otwieram oczy, na niebie ślad
Te samoloty, twój dotyk
Co jeśli to ostatni raz?
Może dziś ostatni raz
Otwieram oczy, na niebie ślad
Te samoloty, twój dotyk
Co jeśli to ostatni raz?
Może dziś ostatni raz
"Samoloty", owoc wspólnej pracy Dawida Podsiadły i Kaśki Sochackiej, to utwór niezwykle intymny i refleksyjny, stanowiący jeden z kluczowych punktów ich minialbumu "tylko haj.". Piosenka, wydana jako pierwszy singiel 23 maja 2025 roku, szybko podbiła serca słuchaczy, docierając do drugiego miejsca najczęściej odtwarzanych utworów w polskich rozgłośniach radiowych. Wspólny projekt artystów od początku wzbudzał duże emocje, a utwory z albumu były wykonywane na żywo wyłącznie podczas festiwalu ZORZA, którego pomysłodawcą jest Dawid Podsiadło.
Tekst piosenki rozpoczyna się od fundamentalnego pytania: „Czy coś mnie chwyci tak jak wcześniej?”, co od razu wprowadza w nastrój nostalgii i poszukiwania utraconych intensywnych doznań. Podmiot liryczny przyznaje, że „chodzi tyłem jakiś dłuższy czas”, co sugeruje zmaganie się z przeszłością, trudność w oderwaniu się od wspomnień i skupieniu na teraźniejszości. Metafora „bluzy metr czterdzieści dwa” doskonale oddaje poczucie ulotności i przemijania, wskazując na to, że z wielu rzeczy w życiu się wyrasta, a czas nieustannie płynie, niosąc ze sobą nowe etapy dojrzewania. W wywiadach Dawid Podsiadło przyznawał, że „Samoloty” są dla niego najbardziej zagadkowym utworem z albumu „tylko haj.” ze względu na swoją ambiwalencję i to, że tekst wydaje się „być w paru miejscach na raz”.
Refren z centralnym motywem „samolotów” i pytaniem „Co jeśli to ostatni raz?” staje się osią całej opowieści. Ślad na niebie pozostawiony przez samolot to symbol ulotności, przemijania i piękna chwili, która choć intensywna, szybko znika. „Twój dotyk” w tym kontekście może odnosić się do wspomnień o bliskiej osobie, lęku przed utratą intymności i obawy, że cenne momenty nie wrócą. To nie tylko metafora, ale i realne pytanie o sens i trwałość relacji międzyludzkich. Sam Podsiadło mówił o pisaniu tekstów z Kasią Sochacką jako o „czymś dla mnie magicznego”, podkreślając, że nie wiedział, że Kasia jest tak „ciepłym, otwartym, empatycznym” człowiekiem.
W kolejnych zwrotkach utwór pogłębia temat nieuchronności przemijania: „nawet ciepły głos się zetrze” i „marznąć będę w grubszym swetrze” to obrazy samotności i zapomnienia. Jednocześnie pojawia się pragnienie aktywnego działania – „chcę zadzwonić, czas już mam” – co wskazuje na próbę zatrzymania ulotnych chwil lub odnowienia ważnych więzi. Wers „przez lata będę zmieniać wersje / By dojść do tego, że te pierwsze to / Te najlepsze, jakie znam” to z kolei refleksja nad pamięcią, która weryfikuje przeszłość, często idealizując początki i najczystsze emocje.
Piosenka stanowi również wezwanie do bycia tu i teraz. „Zobacz, póki to jeszcze trwa / Zostaw, już dawno cię nie ma tam / I nie mów, że twój najlepszy dzień miał miejsce wczoraj” to mocny apel o odrzucenie tęsknoty za minionym i celebrowanie teraźniejszości. Świadomość kruchości życia, wyrażona w linijce „Jak w urodziny świeczka zgasnę”, wzmacnia ten przekaz, zachęcając do chwytania każdej chwili „mocniej, czule, całą garścią”. Zapis koncertowego wykonania „Samolotów” z barki płynącej Odrą we Wrocławiu 18 sierpnia 2025 roku, podczas festiwalu ZORZA, dodatkowo podkreślił efemeryczność i wyjątkowość tego projektu.
Zakończenie utworu jest zarówno melancholijne, jak i akceptujące. Wiersze „Kiedyś wszystko się uprości / Połączą mi się w całość kropki / Swój węglowy utnę ślad” sugerują, że z czasem przyjdzie zrozumienie i spokój, a ślady po naszej obecności, niczym te po samolotach, w końcu znikną. Obraz „Stoję w przejściu, choć mam bilet” doskonale oddaje wewnętrzne wahanie, niepewność przed podjęciem kolejnego kroku w życiu, mimo posiadania możliwości. Powtarzane „Może dziś ostatni raz” zamyka piosenkę pytaniem, które rezonuje z egzystencjalnym lękiem, ale i głębokim docenieniem każdej mijającej chwili. Warto wspomnieć, że projekt „tylko haj.” został rozszerzony o opowiadania wybitnych polskich pisarzy i pisarek, którzy wzięli na warsztat piosenki z albumu, rozwijając ich motywy w literackie formy. To podkreśla głębię i wielowymiarowość tekstów, w tym „Samolotów”, które poruszają uniwersalne tematy ludzkich emocji i przemijania.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?