Fragment tekstu piosenki:
21st Cherry Boy Too young to die.
21st Cherry Boy I wanna be your toy.
21st Cherry Boy Too young to die.
21st Cherry Boy I wanna be your toy.
21st Cherry Boy Too young to die.
21st Cherry Boy I wanna be your toy.
21st Cherry Boy Too young to die.
21st Cherry Boy I wanna be your toy.
„21st Cherry Boy” grupy Buck-Tick, wydany jako singiel 21 listopada 2001 roku, a następnie umieszczony na albumie Kyokutou I Love You z 2002 roku, to utwór, który doskonale oddaje esencję estetyki zespołu – balansowanie na granicy piękna i brzydoty, niewinności i perwersji, nadziei i nihilizmu. Tekst piosenki, stworzony wspólnie przez wokalistę Atsushiego Sakuria i gitarzystę Hisashiego Imai, jest pierwszym wspólnym dziełem lirycznym tego duetu, co czyni go szczególnie interesującym. Jego pierwotny tytuł, „21st Cherry Bomb”, został zmieniony po atakach terrorystycznych 11 września, by uniknąć niepożądanych skojarzeń, co podkreśla wrażliwość twórców na kontekst zewnętrzny, jednocześnie sugerując początkową, być może bardziej wybuchową, energię utworu. Sam tytuł jest też wyraźnym nawiązaniem do utworu „20th Century Boy” zespołu T. Rex, przenosząc jego buntowniczy duch w nowe millenium.
Piosenka otwiera się niemal mistycznym wezwaniem: „kagayakunda sekaichuu mezametekure / fukai yami de umareta omae wa ai” (Świat lśni, proszę, obudź się / Ty, zrodzony w głębokiej ciemności, jesteś miłością). To natychmiast wprowadza w świat paradoksów, tak charakterystyczny dla twórczości Buck-Tick. Miłość, która rodzi się w „głębokiej ciemności”, nie jest czysta i nieskazitelna w konwencjonalnym sensie. Jest złożona, być może ukryta, niejednoznaczna. Adresat, czyli „Cherry Boy” XXI wieku, jawi się jako postać o dualistycznej naturze. „kuruoshiku mujaki na zankoku sa / kimi no sono yokubou wa kirei de kitanai itoshii” (Szalenie niewinna okrucieństwo / Twoje pragnienia są piękne i brudne, ukochany) – te słowa malują portret młodego człowieka, którego niewinność jest zarazem źródłem okrucieństwa, a pragnienia są równocześnie piękne i nieczyste. Sakurai wielokrotnie eksplorował tematy erotycznej dekadencji i psychologicznych dylematów egzystencjalnych w swoich tekstach, często podkreślając to, co piękne i brudne jednocześnie. W wywiadzie dla FT 094 Atsushi Sakurai mówił o swoim pragnieniu włączenia w teksty "bad-boy elementu rocka, wyrażającego seksualność, cynizm i nihilizm". "21st Cherry Boy" zdaje się być ucieleśnieniem tych założeń.
Następnie, piosenka zaprasza do szalonego tańca: „tsumi fukaki kono te ni furisosogu ai no uta ni mamirete odorou” (Tańczmy, skąpani w pieśni miłości spływającej na te grzeszne ręce). To akt wyzwolenia, gdzie miłość i grzech splatają się, a taniec staje się formą ekspresji i afirmacji samego siebie, niezależnie od społecznych norm. Zaproszenie „kazari tateta nara oide akuma no yoru wa dakiatteiyou” (Jeśli się przystroiłeś, przyjdź, obejmijmy się w tę diabelską noc) sugeruje hedonistyczną ucieczkę, noc, w której maski opadają, a granice się zacierają. To może być metafora dla odrzucenia ograniczeń i oddania się pierwotnym instynktom.
Kulminacyjnym punktem jest wezwanie do intymności i transformacji: „ore ni furete kure sono kuchibiru de anata no ai no ibuki o / saa kami to natte” (Dotknij mnie tymi ustami, tchnieniem twojej miłości / Teraz, stań się Bogiem). To nie tylko prośba o fizyczne zbliżenie, ale także o duchowe połączenie, które ma moc transmutacji. „Stać się Bogiem” to prowokacyjne stwierdzenie, które może oznaczać osiągnięcie absolutnej wolności, transcendencji czy też pełne przyjęcie własnej, nawet "boskiej" natury, w ramach intensywnego, wyzwalającego doświadczenia.
Refren, powtarzający się niczym mantra, stanowi rdzeń przesłania: „21st Cherry Boy Too young to die. / 21st Cherry Boy I wanna be your toy.” Fraza „Too young to die” (Zbyt młody, by umrzeć) pulsuje energią młodości, sprzeciwem wobec przemijania i afirmacją życia, nawet w obliczu ciemności. Z kolei „I wanna be your toy” (Chcę być twoją zabawką) wprowadza element poddania, masochistycznego pragnienia bycia kontrolowanym lub wykorzystywanym. Nie jest to jednak bezwolne poddanie – w kontekście Buck-Tick często oznacza to raczej świadomą eksplorację dynamiki władzy, grę ról, w której obiekt staje się podmiotem. Atsushi Sakurai w wywiadzie dla FT 096 z sierpnia 2020 roku, choć mówił o innej piosence, wspominał o "samotności" jako "silnej woli", a nie rezygnacji. Ta idea może rezonować z pragnieniem bycia "zabawką" – może to być świadomy wybór, akt siły w przyjęciu roli, która wydaje się bierna.
Fragment „ore mo omae mo hitori da tsuyoku, kono sekai de odoru dakeda” (Zarówno ty, jak i ja jesteśmy samotni, silni, po prostu tańczymy w tym świecie) podkreśla uniwersalne poczucie izolacji, ale jednocześnie silną, indywidualną determinację. Samotność jest tu siłą, a taniec – metaforycznym sposobem na przetrwanie i wyrażanie siebie w skomplikowanym świecie. Atsushi Sakurai w wywiadzie z czerwca 2004 roku dla Ongaku to Hito wspomniał, że pisząc teksty, dąży do pełnego utożsamienia się z nimi, bez wahania czy odrzucenia, aby "przejść przez to, bo to jestem ja". To podejście doskonale oddaje szczerość i intensywność emocji zawartych w „21st Cherry Boy”. Muzyka Buck-Tick, często określana jako połączenie gotyku i industrialu z lat 90., stanowi idealne tło dla tych mrocznych, introspektywnych, a jednocześnie wyzywających liryków.
Ostatnie zdanie „kimi ga kakenukeru” (Pędziłeś/przebiegłeś) pozostawia obraz ulotności, dynamicznej natury „Cherry Boya”, który przemierza świat, nie zatrzymując się, pozostawiając za sobą ślad intensywnych emocji i doświadczeń. Ostatecznie, „21st Cherry Boy” to hymn na cześć młodości, jej wewnętrznych sprzeczności, pragnienia wolności, miłości, grzechu i poszukiwania własnej tożsamości w świecie pełnym ciemności, ale i blasku, który należy obudzić. To utwór, który, jak wiele innych w dorobku Buck-Tick, zaprasza do odważnego spojrzenia w głąb siebie i akceptacji wszystkich odcieni ludzkiej natury. Atsushi Sakurai w PHY Vol. 24 podkreślił, że „rzeczywistość jest bolesna, ciężka, zbyt okrutna. Myślę więc, że to sprawia, że kłamstwa są całkiem skuteczne”. W tym kontekście, świat „21st Cherry Boy” staje się pięknym kłamstwem, marzeniem, które pozwala przepracować i wyrazić wewnętrzne konflikty, jednocześnie oferując chwilę wyzwolenia.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?