Fragment tekstu piosenki:
Lost it, drowning in the smoke 'til I'm unconscious
Blood on my wrist so my heart beat is silent
Problem child
Quiet, fucking violent
Lost it, drowning in the smoke 'til I'm unconscious
Blood on my wrist so my heart beat is silent
Problem child
Quiet, fucking violent
Utwór „1:05” artystki Asal to poruszający, introspektywny hip-hopowy lament, który zagłębia się w mroczne zakamarki samotności, walki z wewnętrznymi demonami i poczucia zagubienia. Piosenka, wydana 19 września 2022 roku, jest jednym z jej wczesnych dzieł, często opisywanym jako „prośba o pomoc i moment porzuconej katharsis, gdy Asal snuje się po melodii fortepianu, która nawiedza samą duszę”. Fakt, że był to dopiero jej drugi utwór, podkreśla jego surowość i głęboko osobisty charakter, wpisując się w nurt melancholijnych kompozycji, z których artystka jest znana.
Tekst rozpoczyna się od silnego poczucia izolacji i nostalgii: „I miss my homies, haven't seen them in like five years / Nine years, been taken with fake friends and shit I'm tired”. Te słowa odzwierciedlają długotrwałe oddalenie od prawdziwych relacji i zmęczenie otaczaniem się fałszywymi przyjaciółmi. Asal Karimzadeh, urodzona w Iranie i wychowana w Vancouver, Kanadzie, gdzie nauczyła się angielskiego i zanurzyła w nowej kulturze muzycznej, mogła doświadczyć dodatkowej warstwy kulturowego i językowego odosobnienia, co pogłębia ten motyw. Jej muzyka, tworzona w domowym studiu, jest mieszanką alternatywnego hip-hopu z elementami alt-popu i R&B lat 90., charakteryzującą się surowym, emocjonalnym wokalem.
W dalszej części utworu artystka maluje obraz intensywnego wewnętrznego chaosu: „Screaming my lungs out, but all I'm hearing is the silence / Quiet, but in my head I hear sirens / Feel like I'm bleeding out my ears, my thoughts full of violence”. To metaforyczne krwawienie uszu i syreny w głowie doskonale oddają rozdzierającą ciszę, w której gubi się jej krzyk, oraz natłok brutalnych myśli. Wers „The devil in me tryna get the fuck out, but I hide it / Ain't seen the side of me who got murder on her mind, yeah” ujawnia walkę z mrocznymi impulsami i ukrytą, potencjalnie autodestrukcyjną stroną osobowości, którą artystka stara się tłumić.
Obecność „fake bitches who I hate but I ride with” i „faking with a smile and shit I'm tired” podkreśla motyw maskowania prawdziwych uczuć i wymuszonego uczestnictwa w toksycznych relacjach. Prowadzi to do poczucia odrętwienia: „I feel fucking numb and I don't know how to describe it / I'm fucking numb, can't speak my truth so I just lied, yeah”. W obliczu braku osób, z którymi mogłaby dzielić swoje myśli, pisanie staje się dla niej jedynym ujściem: „Don't got nobody to tell my thoughts to so I write it / Keep it to myself cause ain't nobody seen this side yet”.
Centralnym punktem piosenki jest silne pragnienie ucieczki i obsesja na punkcie śmierci: „I swear I'ma die young / O.D. on some codeine / Fill my lungs up 'til I fly up”. To nie tylko wyraża myśli samobójcze i skłonność do nadużywania substancji, ale także poszukiwanie ukojenia w zakończeniu cierpienia. Słowa do matki, „Momma, if I die young, know that I got closure”, są próbą zapewnienia o wewnętrznym spokoju, choć następujące po nich wersy zdradzają żal i tęsknotę za innym życiem: „I wish I knew right from wrong, I wish that I was sober / Ma, I wish I was stronger, I wish that I was sober”.
Paradoks starzenia się bez dojrzewania, „Cause mama I ain't growing up, I'm getting older”, oraz poczucie, że każdy dzień staje się coraz chłodniejszy, mimo fizycznego wysiłku („I'm sweating but I swear everyday keep on getting colder”), sygnalizują głęboką rezygnację i pragnienie, by wszystko się skończyło: „I just want to close my eyes and wait until it's over”.
Druga część utworu wzmacnia te motywy, powtarzając wersy o fałszywych relacjach i wewnętrznej przemocy. Pojawia się także jeszcze bardziej bezpośrednie odniesienie do autodestrukcji: „Lost it, drowning in the smoke 'til I'm unconscious / Blood on my wrist so my heart beat is silent”. Wers „Problem child / Quiet, fucking violent” to autodiagnoza, która podkreśla, że pod maską spokoju kryje się gwałtowna, wewnętrzna burza.
Utwór kończy się dwoma kluczowymi wersami: „I been on this shit since 2000-1-4 / Born with disappointment tatted on my torso”. Sugerują one, że te głębokie problemy psychiczne nie są chwilowe, ale towarzyszą artystce od wczesnych lat (prawdopodobnie od 2014 roku), a poczucie rozczarowania jest integralną częścią jej tożsamości, niczym tatuaż na ciele. To potężne zakończenie podkreśla trwałość i fundamentalny charakter bólu, który Asal wyraża w swoim singlu „1:05”, tworząc melancholijny krajobraz dźwiękowy, który głęboko rezonuje ze słuchaczem.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?