Interpretacja This Corrosion - The Sisters Of Mercy

Fragment tekstu piosenki:

Gimme the ring, kissed and toll'd
Gimme something that I missed
A hand to hold, wild and what it seems...
Kill the king, when love is the law
Reklama

O czym jest piosenka This Corrosion? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu The Sisters Of Mercy

„This Corrosion” zespołu The Sisters of Mercy to monumentalne dzieło z albumu Floodland z 1987 roku, piosenka, która swoją epickością i barokową produkcją, za którą odpowiadał legendarny Jim Steinman, twórca sukcesów Meat Loafa, wyznaczyła nowe standardy w gatunku gothic rocka. Steinman zaangażował do nagrania 40-osobowy chór New York Choral Society, nadając utworowi iście operowy, wręcz „borgiasowski” rozmach, jak określił to sam Andrew Eldritch. To właśnie ta „przesadnie bombastyczna” produkcja była celowym zabiegiem, mającym na celu podkreślenie zarówno powagi, jak i ironii zawartej w tekście.

Pierwsza zwrotka, „Gimme the ring, kissed and toll'd / Gimme something that I missed / A hand to hold, wild and what it seems...”, otwiera utwór atmosferą pożądania i tęsknoty za utraconą niewinnością lub autentycznością. Sugestia „pierścienia, całowanego i dzwoniącego”, może być nawiązaniem do cyklu Richarda Wagnera, gdzie zdobycie potęgi wiąże się z rezygnacją z miłości – motywu często obecnego w twórczości Eldritcha. Jednocześnie, te początkowe wersy mogą być pierwszymi subtelnymi szpilkami wymierzonymi w byłych członków zespołu, Wayne’a Hussey’a i Craiga Adamsa, którzy po rozpadzie The Sisters of Mercy założyli The Mission.

Refren, „Hey now, hey now now, sing This Corrosion to me”, jest sercem utworu i najbardziej bezpośrednim odniesieniem do wewnętrznego konfliktu Eldritcha z byłymi kolegami. Andrew Eldritch sam przyznał, że piosenka dotyczy "idiotów, pełnych dźwięku i furii, którzy biegną przez ten świat, nic nie znacząc" i "ludzi, którzy śpiewają o rewolucji, jednocześnie ją sprzedając, o ludziach, którzy śpiewają o korozji rzeczy, podczas gdy sami się rozpadają". To także, co zostało szeroko zinterpretowane, kpina z Hussey’a i The Mission, których muzykę Eldritch postrzegał jako „skorodowaną” lub „sfałszowaną” wersję brzmienia The Sisters of Mercy. Tytułowa „korozja” odnosi się do „zafałszowanej wersji brzmienia Sisters, którą sprzedawali The Mission”.

Dalsze wersy, takie jak „Gimme siren, child, and do you hear me call? / Sing, child, of right and wrong / Gimme things that don't last long”, pogłębiają poczucie powierzchowności i cynizmu, charakteryzującego świat przedstawiony przez Eldritcha. Prośba o rzeczy, które „nie trwają długo”, może odzwierciedlać zarówno pragnienie ulotnych przyjemności, jak i krytykę efemerycznych trendów czy nieszczerych postaw.

Wersja z albumu, rozciągająca się na prawie jedenaście minut, pozwala na budowanie warstwowej, niemal hipnotycznej atmosfery. Fragment „On daze, like this / In times like these / I feel an animal deep inside / Heel to haunch on bended knees / Living on if and if I tried” mówi o wewnętrznej walce, poczuciu wyobcowania i egzystencjalnym zmęczeniu. Potrzeba wysłania „Dream wars and a ticket to seem / Giving out and in / Selling the don't belong” to znowu bezpośredni cios w The Mission, interpretowany jako „sprzedawanie tego, co nie należy”, czyli przywłaszczanie sobie czyjegoś stylu czy pomysłów. Andrew Eldritch wprost wskazywał, że tekst „This Corrosion” jest parodią stylu Wayne’a Hussey’a.

Ostatnia zwrotka, „I got nothing to say I ain't said before / I bled all I can, I won't bleed no more / I don't need no one to understand / Why the blood run hold / The highered hand / On heart / Hand of God / Floodland and Driven Apart / Run cold / Turn / Cold / Burn / Like a healing hand”, jest kulminacją frustracji i wyczerpania, ale też wyrazem hartu ducha i nieugiętej postawy. Wers „The highered hand” to możliwa gra słów na „hired” (wynajęty) i „highered” (podniesiony), sugerująca najemnika lub rękę bożą. Odniesienie do „Floodland” umiejscawia ten utwór w kontekście całego albumu, nawiązując do jego tytułu i powtarzającego się motywu wody, silnie obecnego w tekstach Eldritcha pisanych w Hamburgu. Kończące, powtarzane „Like a healing hand”, w kontraście do całej mrocznej i konfrontacyjnej narracji, może być zarówno cynicznym podsumowaniem, jak i desperacką nadzieją na odrodzenie czy oczyszczenie, sugerując, że z chaosu i destrukcji może wyłonić się coś nowego, uzdrawiającego. Sam Eldritch określił utwór jako ostatecznie „regenerujący”.

„This Corrosion” stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów The Sisters of Mercy, osiągając 7. miejsce na brytyjskich listach przebojów. Jego wpływ jest widoczny również w kulturze popularnej, czego dowodem jest użycie piosenki w filmie The World's End z 2013 roku, gdzie postać grana przez Simona Pegga stylizowana była na Andrew Eldritcha z epoki Floodland. To świadectwo, jak ten pozornie osobisty utwór przekroczył granice gatunku i stał się ponadczasowym hymnem, który wciąż rezonuje z odbiorcami.

8 października 2025
8

Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!

Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.

Każdą uwagę weryfikuje redakcja.

Zgadzasz się z tą interpretacją?

Top