Fragment tekstu piosenki:
My life has been waiting for your love
My arms have been waiting for your love to arrive
My heart has been waiting
My soul anticipating your love, love, love
My life has been waiting for your love
My arms have been waiting for your love to arrive
My heart has been waiting
My soul anticipating your love, love, love
"Do I Do" to utwór, który z miejsca wciąga słuchacza w wir namiętnego zauroczenia i głębokiego pragnienia. Wydany w 1982 roku na kompilacyjnym albumie Stevie Wonder's Original Musiquarium I, piosenka szybko stała się hitem, plasując się na 2. miejscu listy U.S. Billboard Soul chart, 13. na Billboard Hot 100, a także przez dwa tygodnie utrzymując się na szczycie Billboard Dance chart. W Wielkiej Brytanii dotarła do 10. pozycji.
Tekst utworu to hołd złożony kobiecie, która wywołuje w podmiocie lirycznym intensywne, wręcz fizyczne reakcje. Już na samym początku Stevie Wonder śpiewa: "When I see you on the street / My whole body gets weak / When you're standing in a crowd / Your love talks to me so loud". To bezpośrednie wyznanie, które odzwierciedla stan całkowitego oszołomienia miłością, gdzie sam widok ukochanej osoby sprawia, że świat przestaje istnieć, a jej obecność jest tak potężna, że wręcz "mówi głośno". Podobne odczucia towarzyszą mu, gdy słyszy jej głos przez telefon – "Your sweet, sexy voice turns my ear all the way on / Just the mention of your name / Seems to drive my head insane". To pokazuje, jak głęboko ta osoba zakorzeniła się w jego myślach i zmysłach, wpływając na każdy aspekt jego percepcji.
Centralnym punktem refrenu jest powtarzane pytanie: "Girl, do I do, what you do, when I do my love to you?". To retoryczne zapytanie, które wyraża nadzieję na wzajemność uczuć i intensywności doznań. Podmiot liryczny pragnie, aby jej doświadczenie miłości było tak samo wielowymiarowe i porywające, jak jego własne. Wielokrotne zapewnienia o "candy kisses", "honey suckle chocolate dripping kisses full of love" są zmysłowymi, bogatymi w metafory obietnicami słodyczy i intymności, które mają uwieść i przekonać.
Piosenka podkreśla również długie oczekiwanie na tę jedyną miłość: "My life has been waiting for your love / My arms have been waiting for your love to arrive / My heart has been waiting / My soul anticipating your love". Te linijki sugerują, że dla Wondera jest to uczucie przeznaczone, spełnienie dawnych pragnień i oczekiwań, które nadaje sens jego istnieniu. Codzienne fantazje, "From the time that I awake / I'm imagining the good love that we'll make", ukazują, jak bardzo ta miłość przenika jego życie, stając się źródłem radości i antycypacji. Myśl o fizycznym zbliżeniu – "Just imagine how it's going to feel when we hug and kiss" – jest kulminacją tych pragnień.
Albumowa wersja utworu trwa aż dziesięć i pół minuty, co pozwoliło Wonderowi na eksperymentowanie z formą i dodanie kilku unikatowych elementów. Jednym z najbardziej godnych uwagi jest gościnny udział legendarnego trębacza jazzowego Dizzy'ego Gillespiego. Jego trąbkowe solo pojawia się w środkowej części utworu, po entuzjastycznym przedstawieniu go przez Wondera: "Ladies and gentlemen, / I have the pleasure to present on my album / Mr. Dizzy Gillespie...Blow!". To połączenie soulu i funku Wondera z jazzową improwizacją Gillespiego jest świadectwem muzycznej otwartości i geniuszu obydwu artystów. Wersja singlowa często pomijała to solo.
Warto również zwrócić uwagę na skomplikowaną linię basu, za którą odpowiadał Nathan Watts. To właśnie ona stanowi fundament rytmiczny utworu, nadając mu taneczny charakter. Pod koniec albumowej wersji, Stevie Wonder zaskakuje słuchaczy rzadkim przykładem jego rapowania. Ten "jive rap" to luźna, improwizowana sekcja, w której Wonder w żartobliwy sposób odnosi się do końca nagrania, mówiąc: "I know the record is about to end / But we're just going to play and play until it goes away / So if you don’t like the groove you can turn the record off". Całość kończy się odliczaniem: "five, four, three, two, one", co jest nietypowym zakończeniem utworu muzycznego. Ten innowacyjny element, wraz z improwizowanym jazzem i funkowym basem, świadczy o tym, że "Do I Do" jest piosenką bogatą w teksturę i eksperymentalne podejście. Piosenka zdobyła trzy nominacje do nagrody Grammy, w tym za najlepszy męski występ wokalny R&B i najlepszą piosenkę R&B. Jej wpływ jest widoczny również w późniejszej muzyce, jako że stanowiła bazę dla utworu Ja Rule'a "Livin' It Up".
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?