Interpretacja Candy - Robbie Williams

Fragment tekstu piosenki:

Hey ho here she goes
Either a little too high or a little too low
Low self-esteem and vertigo
She thinks she's made of candy

O czym jest piosenka Candy? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Robbiego Williamsa

Robbie Williams, we współpracy z Garym Barlowem, stworzył utwór "Candy" jako główny singiel z albumu "Take the Crown" z 2012 roku. Sam Williams opisał piosenkę jako "letnią piosenkę o dziewczynie, która myśli, że jest wspaniała. I być może jest, ale jej sposoby są nieco nikczemne". Dodał również, że "Candy" opowiada o dziewczynie, która myśli, że jest "cholernie dobra... i spałem z nią". Piosenka stała się siódmym solowym singlem numer jeden Williamsa w Wielkiej Brytanii i jego czternastym w karierze, wliczając utwory z Take That.

Centralną postacią utworu jest Candice, która symbolizuje typ kobiet, które Williams obserwował "w Los Angeles... a właściwie na całym świecie". Jest to postać, która pragnie męskiej uwagi, chce, by "chłopcy zauważyli / jej tęcze i jej kucyki" – co można interpretować jako powierzchowne dążenie do walidacji i luksusowych przedmiotów. Tekst sugeruje, że mimo "wykształcenia", brakuje jej podstawowych umiejętności życiowych lub praktycznej inteligencji, co wyraża linia "But could not count to ten". Jej życie obfituje w "różne konie / od różnych mężczyzn", co jest eufemizmem na liczne relacje, często o charakterze transakcyjnym, gdzie "konie" mogą oznaczać drogie prezenty lub nawet dzieci, ale częściej odnosi się do promiskuityzmu lub serii intensywnych związków dla zysku.

Refren – "Hey ho here she goes / Either a little too high or a little too low / Low self-esteem and vertigo / Cause she thinks she's made of candy" – doskonale oddaje wewnętrzny konflikt Candice. Williams wyjaśnił, że "jest ona w typie dwubiegunowym" ("bipolar-esque"), a jej "niskie poczucie własnej wartości" współistnieje z "urojeniami wielkości". Sądzi, że "jest zrobiona z cukierka", co sugeruje postrzeganie siebie jako słodkiej i pożądanej, ale jednocześnie łatwej do skonsumowania, być może kruchej i przeznaczonej wyłącznie do zaspokajania przyjemności innych. "Zawroty głowy" (vertigo) symbolizują niestabilność emocjonalną i brak ugruntowania. Linia "Got a hurricane at the back of her throat" może oznaczać, że jest zbyt głośna, zbyt bezpośrednia, a może nawet wulgarna w swoich słowach, lub, jak to Williams zasugerował, "przeklina jak marynarz albo robi coś innego... również z udziałem marynarzy".

Fragment "Ring a ring of roses / Whoever gets the closest / She comes and she goes / As the 'War of the Roses'" nawiązuje do dziecięcej rymowanki "Ring a Ring o' Roses", która bywa kojarzona z zarazą dżumy. Williams celowo użył tego nawiązania, aby zasugerować, że zbliżenie się do Candice może być szkodliwe, a wręcz "zachorujesz". Odniesienie do "Wojny Dwóch Róż" (ang. "War of the Roses"), historycznego konfliktu w Anglii, potęguje wrażenie chaosu i zawirowań, które Candice wnosi do życia innych. Williams skomentował, że "wprowadzi zamęt w twoje życie, a zestawienie wojny i róż wydawało się nadawać temu dodatkowy dramatyczny, kobiecy efekt".

Ważnym elementem tekstu jest wers "Liberate your sons and daughters / The bush is high / But in the hole is water / You can get some, when they give it / Nothing sacred, but it's a living". Williams interpretuje to jako wezwanie do dbania o swoje dzieci, ponieważ włożony trud zostanie nagrodzony, choć jest to trudna droga – niczym przedzieranie się przez dżunglę do oazy. Odnosi się to także do krótkotrwałych satysfakcji i przetrwania w świecie, gdzie "nic nie jest święte, ale to jest życie". Ostatnia linia, "And if it don’t feel good / What are you doing it for", stanowi bezpośrednie pytanie o sens działań Candice, sugerując, że jej dążenia nie przynoszą jej prawdziwego szczęścia ani spełnienia. Wers "Do as you will will be the whole of the law" jest zaś odniesieniem do Aleistera Crowleya, wzmacniając temat krótkoterminowej gratyfikacji.

Interesującym faktem jest, że Robbie Williams pełni rolę anioła stróża dla Candice w teledysku do piosenki, chroniąc ją przed niebezpieczeństwami, choć sam odnosi rany. Piosenka była również pierwszą, którą Williams napisał samodzielnie po powrocie do Take That i współpracował przy niej z Garym Barlowem. Williams stwierdził, że "Candy" napisała się sama "w kilka sekund", mimo że inne piosenki zabierały mu mnóstwo czasu. Co ciekawe, melodia piosenki zawiera riff z utworu "Eurodans" norweskiego producenta Todda Terje. Williams żartobliwie odniósł się też do podobieństwa utworu do reklamy Haribo, wskazując, że obie melodie czerpią z tej samej wiekowej rymowanki "Ring a Ring o' Roses". Pomimo sukcesu komercyjnego, "Candy" nie trafiła na playlistę BBC Radio 1, które uznało Williamsa za "nieistotnego" dla swojej docelowej grupy wiekowej 15-29 lat. Mimo to, piosenka stała się jednym z najlepiej sprzedających się singli Williamsa i najszybciej sprzedającym się singlem męskiego artysty w 2012 roku w Wielkiej Brytanii.

17 września 2025
3

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top