Interpretacja (White Man) in Hammersmith Palais - The Clash

Fragment tekstu piosenki:

White youth, black youth
Better find another solution
Why not phone up Robin Hood
And ask him for some wealth distribution

O czym jest piosenka (White Man) in Hammersmith Palais? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu The Clash

„(White Man) in Hammersmith Palais” to utwór, który w karierze The Clash odegrał rolę niezwykle istotną, demonstrując znaczną dojrzałość muzyczną i liryczną zespołu. Wydany jako singiel 16 czerwca 1978 roku, był pierwszą autorską piosenką The Clash, która bezpośrednio połączyła rock z reggae. Joe Strummer, główny autor tekstu, skomponował go po tym, jak wraz z Donem Lettsem, reżyserem filmowym i DJ-em, uczestniczył w całonocnym koncercie reggae w londyńskim Hammersmith Palais w czerwcu 1977 roku.

Początek piosenki przenosi słuchacza do serca tego wydarzenia: „Midnight to six man / For the first time from Jamaica / Dillinger and Leroy Smart / Delroy Wilson, your cool operator / Ken Boothe for UK pop reggae”. Strummer udał się tam z nadzieją na doświadczenie autentycznego, politycznie zaangażowanego „roots rock rebel” – buntu zakorzenionego w jamajskiej kulturze. Jednak, ku jego rozczarowaniu, występy, w tym gwiazd takich jak Dillinger, Leroy Smart czy Delroy Wilson, okazały się bardziej „popowe” i „lekkie”, a artyści prezentowali układ choreograficzny w stylu Four Tops. To zderzenie oczekiwań z rzeczywistością, gdzie zamiast przesłania buntu dominowała komercyjna rozrywka, stało się punktem wyjścia dla tekstu. Strummer poczuł, że choć było tam „wiele czarnych uszu, by słuchać”, zabrakło na scenie prawdziwego, rebelianckiego przekazu.

Utwór szybko rozszerza swoją perspektywę, przechodząc od osobistego rozczarowania Strummera do szerszej krytyki stanu Wielkiej Brytanii w tamtym czasie. Jest to przesłanie antyprzemocowe: „‘Cause it won't get you anywhere / Fooling with the guns / The British Army is waiting out there / And it weighs fifteen hundred tons” – ostrzeżenie przed daremnością zbrojnego konfliktu w obliczu potęgi państwa. Następnie Strummer apeluje o jedność i poszukiwanie systemowych rozwiązań dla nierówności społecznych: „White youth, black youth / Better find another solution / Why not phone up Robin Hood / And ask him for some wealth distribution”. To wezwanie do redystrybucji bogactwa odwołuje się do archetypu Robin Hooda jako symbolu sprawiedliwości społecznej.

Najbardziej bolesny i bezpośredni jest jednak atak na współczesną Strummerowi scenę punkową. The Clash, jako jeden z najważniejszych zespołów brytyjskiego punka, często mierzył się z komercjalizacją i upływem czasu. Strummer wyraża swoją deziluzję słowami: „Punk rockers in the UK / They won't notice anyway / They're all too busy fighting / For a good place under the lighting / The new groups are not concerned / With what there is to be learned / They got Burton suits, ha, you think it's funny / Turning rebellion into money”. Jest to krytyka zespołów, które zapomniały o ideach punka, koncentrując się na sławie i zarobkach. W tekście pojawia się nawet aluzja do konkretnych zespołów; „Burton suits” (tanie garnitury popularnej sieci sklepów) były uszczypliwym komentarzem Strummera, wymierzonym m.in. w zespół The Jam, którego basista, Bruce Foxton, często je nosił. Strummer postrzegał to jako „zamianę buntu w pieniądze”, co było sprzeczne z jego wizją punka jako muzyki protestu.

Piosenka porusza również temat apatii politycznej i chwiejności społeczeństwa: „All over people changing their votes / Along with their overcoats / If Adolf Hitler flew in today / They'd send a limousine anyway”. Ta gorzka obserwacja sugeruje, że konformizm i oportunizm mogą prowadzić do akceptacji nawet najbardziej obrzydliwych ideologii, jeśli tylko jest to wygodne. Strummer, jak zauważono w jednym z wywiadów, z proroczą dokładnością przewidział w tej linii pewne zjawiska polityczne przyszłości.

Zakończenie piosenki stanowi autorefleksję Strummera: „I'm the all night drug-prowling wolf / Who looks so sick in the sun / I'm the white man in the Palais / Just, y'know, looking for fun”. Ten „biały człowiek w Palais” to sam Joe Strummer, który, pomimo że był biały, czuł się outsiderem w dominująco czarnym środowisku reggae, szukającym autentyczności, ale spotykającym się z komercjalizacją. Wyrażenie „looking for fun” może być ironiczne, kontrastując z głębokimi problemami społecznymi, które właśnie skrytykował. Cały utwór, charakteryzujący się połączeniem wpływów reggae i punka, był znaczącym krokiem naprzód dla The Clash, udowadniając ich wszechstronność muzyczną i polityczną. Uznawany za jeden z ulubionych utworów Joe Strummera, był grany nawet na jego pogrzebie. Piosenka ta nie tylko skłoniła The Clash do poszerzenia swoich horyzontów muzycznych, ale także ugruntowała ich pozycję jako „myślących chuliganów” punka.

17 września 2025
3

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top